Rada pro reklamu prošetřuje kampaň na Internet Expres

Rada pro reklamu prošetřuje kampaň na Internet Expres

Rada pro reklamu se začala minulý týden zabývat stížností několika spotřebitelů na reklamu Českého Telecomu na novou službu Internet Expres. Co ji k tomu vedlo? Myslíte si, že je reklama na Internet Expres klamavá?

Neomezený vysokorychlostní internet?

Stížnost, kterou minulý týden Rada obdržela, se zabývá klíčovou formulací použitou v celé reklamní kampani Českého Telecomu – „Internet Expres – neomezený vysokorychlostní internet“. Autoři stížnosti totiž narážejí na fakt, že díky Fair User Policy je služba Internet Expres ve skutečnosti omezená. Aby si uživatelé této služby udrželi vysokorychlostní internet, tak mohou přenést jen omezené množství dat za týden (připojení tedy není neomezené). Pokud by chtěli přenášet data neomezeně, pak by se z vysokorychlostního internetu postupně stával internet na úrovni rychlosti dosahované přes euroISDN či klasické vytáčené připojení, což již rozhodně za vysokorychlostní internet považovat nelze.

Internet Expres 512/128 kb/s

Objem přenesených dat 0,0 GB – 0,5 GB 0,5 GB – 1,0 GB Více než 1,0 GB
Maximální přenosová rychlost (kb/s, download/upload) 512/128 256/128 64/64

Internet Expres 1024/256 kb/s

Objem přenesených dat 0 GB – 1 GB 1 GB – 2 GB Více než 2 GB
Maximální přenosová rychlost (kb/s, download/upload) 1024/256 512/128 64/64

Poznámka: Do objemu přenesených dat se nezapočítávají filmy a hudba stažené ze StarZone.cz

Když Český Telecom představoval tuto službu, tak jako jedna z prvních padla otázka právě na FUP. Odpověď zněla tak, že většina uživatelů Internet Expres omezené dané FUP příliš nepocítí a že jen mizivé procento z nich se dostane až na tu nejnižší rychlost 64/64 kbit/s. Výhoda přitom je, že napočítaná data se nulují již před víkendem.

Klame Český Telecom spotřebitele?

Je víceméně zřejmé, že pokud se zákazník dostane na nižší přenosovou rychlost, zejména pak na 64/64 kb/s, nemá již k dispozici vysokorychlostní připojení k internetu, jak hlásá reklamní slogan. Protiargument Českého Telecomu by patrně mohl znít, že beztak drtivá většina uživatelů tarifu Internet Expres či IOL Broadband tento limit nepřekročí. Ovšem zejména u uživatelů služby Internet Expres je důležité ptát se na to, proč vlastně limit nepřekračují a jestli to není náhodou kvůli tomu, že nechtějí, aby jim poklesla rychlost připojení.

„Nebezpečnost“ reklamní kampaně na Internet Expres však spočívá také jinde než v diskusi o tom, kolik uživatelů pocítí omezení díky FUP a kolik ne, a zda tedy je Internet Expres „dostatečně“ neomezený či nikoliv. Pokud běžný spotřebitel bude porovnávat Internet Expres 512/128 kb/s třeba s nabídkou standardního ADSL se stejnou rychlostí a podobnou cenou, ale měsíčním limitem 3 GB (s možností přikoupení dalších GB), může se mu jevit Internet Expres vhodnější z důvodu, že si myslí, že je na rozdíl od konkurenčního ADSL neomezený i co se rychlosti týče.

Představme si ale uživatele, který třeba prosurfuje 5 GB měsíčně - čehož u Internet Expres 512/128 kb/s dosáhne jedině za cenu snížení rychlosti, ale u konkurenčního ADSL, s dokoupeným GB navíc, toho dosáhne při stálé maximální rychlosti 512/128 kb/s a za velice podobnou cenu. Pokud by v takovém případě chtěl daný uživatel připojení k internetu, které by naplňovalo další z výroků uváděných v rámci reklamní kampaně na Internet Expres - „Stahovat, posílat a přijímat všechny soubory budete nečekaně rychle a bez omezení. Tak snadný přenos libovolně velkého objemu dat vám zjednoduší práci v kanceláři i doma“, pak by mu asi spíš vyhovovalo ono konkurenční připojení, které by mu danou rychlost při měsíčním přenosu dat v objemu 5 GB nijak neomezilo.

A co říkáte na reklamní kampaň Českého Telecomu vy? Myslíte si, že Internet Expres nabízí skutečně neomezený vysokorychlostní internet, jak říká reklamní slogan?

Určitě si přečtěte

Články odjinud