Odjakživa QWERTY.Rozložení pro češtinu je v podstatě stejné, ale veškeré znaky US rozložení jsou dostupné přes pravý ALT, takže pro programování a Excel a podobně člověk neřeší rozdíl. Navíc si nemusím pamatovat číselné kódy znaků.Co s QWERTY napíšete bez problémů? @#$&/\|[]<> atd.
QWERTZ je pro české prostředí vhodnější, a to z několika důvodů. Podrobněji k této problematice, a to nejen k těmto rozložením kláves, na: https://bozppo-neu.cz/wp-content/upl...QWERTZ.pdf.
Na přelomu 80. a 90. let jsem si zvykl programovat na QWERTY a tak používám i českou klávesnici v rozložení QWERTY. Bonusem je, že anglické znaky přístupné přes AltGr jsou ve Windows na české klávesnici rozloženy daleko inteligentněji na QWERTY než na QWERTZ
QWERTY... cca od roku 1992.
České QWERTY nebo QWER\Y, jelikož na jednom notebooku mi odešla klávesa T a musel jsem ji nahradit jiným tlačítkem. Navíc místo klávesy TAB používám ALT+Space. Když na cizím PC musím používat QWERTZ, tak s tím mám dost problémy.Celé je to jen o zvyku. Když potřebuji upravit nějaký kód, tak ani nepřepínám na US rozložení. Prostě ; je na pozici před + (1) místo na klávese ů, Shift + ů píše " místo : atd.
Už 55 roků qwertz, mám to od "vojny", kde jsem měl psací stroj, a ten byl qwertz. V devadesátých letech na PC už jsem to neměnil 👍😀
V první půli 80. let jsem si na gymplu zvolil nepovinný předmět "psaní na stroji", takže jsem naučenej na QWERTZ a vyžaduju to všude, i na mobilu/tabletu. Dokonce jsem schopnej dodneška i po desítkách let pauzy na psacím stroji datlovat, aniž bych se díval na ruce, což na počítačích nedávám. Mozek a prsty jsou navyklý na vysokej zdvih a větší mezery mezi klávesama, jenže klávesnice kompů jsou kompaktnější, noťasů ještě zhuštěnější a navíc téměř bez zdvihu - prostě se mi blbě píše a dělám překlepy a tak často mačkám BckSpc...
QWERTYKdysi jsem si koupil HTC Desire Z s hardwarovou klávesnicí, kde to snad ani jinak nešlo než QWERTY. V té době jsem se to přenaučil z QWERTZ. Občas to je překvapení třeba pro ajťáka, když zadává heslo na mém PC 😀Kdysi možná k tomu zaměnění písmen byl nějaký důvod. Dnes asi žádný důvod není a dává větší logiku používat univerzálnější řešení platné i ve zbytku světa.
Nemecko a vubec nemecky mluvici zeme maji qwertz. Cesky standard je taky qwertz. Uz pres sto let.
Mýlíte se. Důvod je k tomu i dnes. Rozložení QWERTZ je pro české prostředí efektivnější a zdravější. Ve světě existuje celá řada různých národních rozložení kláves. Žádné nelze považovat na univerzální.
Qwerty. Už od PC DOSu mám vlastní driver, kde se dá číslicová řada (a pouze ta) přepnout do češtiny. Místo jedničky mám ů, jinak shodně s českou klávesnicí.
Názor byl 1× upraven, naposled 8. 4. 2025 08:41
Vzdy QWERTY a to jak EN, tak CZ, uz asi 30 let…
Názor byl 1× upraven, naposled 8. 4. 2025 08:33
Já jsem ze svého mládí zvyklý na QWERTY na Atari 800 XE.A nechápu proč se někde používá německá klávesnice.
Ceske qwertz. A anglicke znaky pisu pres altgr. Zapamatovat si rozlozeni anglickych znaku na cz klavesnici neni nic strasnyho, hlavne pokud je clovek pouziva denne.
Vtipný je, že Windowsí česká QWERTY má ty anglické znaky úplně jinak než česká QWERTZ, a to lépe, má je totiž tam, kde anglická, takže není nutné si pamatovat nějaké nesmyslné AltGr+V, zavináč je prostě AltGr+@.
Kto pouziva qwertZ asi nepracoval v medzinarodnom teame mimo strednu Europu. Proste vsade je standard qwertY ale nechapem preco nemci ci rakusaci alebo kto s tym prisiel a zaviedli qwertZ kedze viac pouzivaju Z v slovach. Normalne by som zaviedol zakon ktory tuto uchylku nemecku zakaze u nas a bude uz len qwertY !!! 4ever ! Nepouzivame predsa nemecky jazyk a y/i je u nas predpokladam castejsie aj ked chapem ze ludi co pisu clanky / texty s diakritikou je ais qwertZ mozno blizsi. Dajte vsak klavesnicu do ruk komukolvek mimo strednu EU a bude pozerat na Vas co to mate za uchylku s prehodenymi Y/Z
V češtině je Z častější než Y. A jinak důvod proč je u nás QWERTZ je že když začínaly psací stroje tak jsme byli součást Rakouska-Uherska a pak už se to setrvačností vezlo. A důvod pro změnu není, ono až na pár jedinců to v podstatě nikomu nevadí. A naopak změna by byla velice náročná - zkuste si přecvičit ty masy sektretářek co píšou všemi deseti.
Francouzi mají svoje AZERTY. Já za nechápu, že je v nečeské firmě problém pracovníky nastavit si rozložení klávesnice jaké jim vyhovuje.
Kdo to ma pak spravovat 🤣 Si predstavte, ze jste francouz a pripojite se k ceskemu desktopu 🤣 Nebo tam date obe a ty uzivatele pak budou zmateni, proc jim to chvili pise tak a nebo tak 🤣
Názor byl 1× upraven, naposled 8. 4. 2025 14:27
Tohle je snad v profilu každého uživatele, kde to může mít každý po svém. A bavím se jen o rozložení klávesnice, ne o jazyce ve kterém jsou popisky v systému.
No, ale to se bavime o tom samem ;)
Problem je v tom, ze se do profilu obvykle musis nejdriv prihlasit. A byvaly doby, kdy se clovek musel hlasit jen pres heslo a vyber klavesnice na prihlasovaci obrazovce nebyl. Pak hodne stesti, kdyz dany stroj instaloval nekdo, kdo jako svou defaultni klavesnici pouziva rozlozeni pro svycarskou nemcinu a heslo je plne specialnich znaku (osobne jsem zazil) :)
Je to tím že ve Francii se Q používá daleko více než A, toto rozložení dává smysl.
Q víc než A? Tak to opravdu nehttps://en.wikipedia.org/wiki/Letter_frequencyhttps://www.sttmedia.com/characterfrequency-french
Programátorkské QWERTY, takže české znaky mám dostupné přes pravý Alt. Přešel jsem na qwerty i na mobilu, protože mít ve třech jazycích tři layouty mě vážně mátlo. A začal jsem s programováním a psát speciální znaky přes Alt + ASCII číslo není praktické.
Přesně tak, přes AltGr mám vše bez hledání na svém miste
QWERTY protože přes AltGr napíšu všechny znaky na anglické klávesnici a nemusím přepínat. Na QWERTZ jsou spec. znaky nelogicky rozházené.
Jedině QWERTZ. Navíc, díky PowerToys pro Windows mám nabindovaný klávesy a kláv. zkratky tak, jak chci. Např. Caps Lock vůbec nepoužívám, tak na něm mám Delete. A co se týče kombinací AltGr + něco, to je teprve divočina 😉 Napsat zavináč @ nebo ³ mocninu je teď brnkačka. Navíc mám ergo klávesnici MS Sculpt a z numerické klávesnice už jsem odrostl, takže jsem si chtěl najít jinou cestu.
Tyjo tak k vasi klavesnici bych se dostat nechtel… To bych byl zmatenej jak sanky v lete. Jak to resite, kdyz nedelate na svym? Myslim tim, existuje nejaky standard, se kterym se da pracovat kdekoliv. To pak musite byt uplne strasne nestastnej. Me staci, kdyz prijdu k nekomu, kdo ma jen ceskou klavesnici a to bych ji nejradsi rozkousal.Proto jedu porad prakticky na nejakym standardu. Idealne dvoutlacitkova mys s koleckem a kombinace US/CZ-QWERTY/CZ-QWERTZ/“Česká - Programátorská). Abych, az se mi zas dostane pod ruku neco, s cim budu muset pracovat, nebyl nestastnej, ze mi na mysi chybi dalsich 15 cudliku… Jednou jsem musel resit Accessovskou apku v nemcine, na nemeckych windows a s nemeckou klavesnici. No malem jsem umrel. Uvozovky a dalsi specialni znaky, jako treba strednik, jsem radsi kopiroval z jineho textu nebo kodu… No zkratka… Peklo.
Názor byl 1× upraven, naposled 8. 4. 2025 14:11
Vždycky dělám na "svým", ať už doma nebo v práci (nastavení se mi synchronizuje mezi počítači přes cloud). U klávesnice už mám odkrouceno hodně, takže pokud dotyčný nepoužívá takový extrémy jako rozložení Dvorak, tak jsem v klidu.
Tak to vam zavidim. Ja uz ted teda nejakou dobu taky delam vyhradne na svym, ale mel jsem taky spoustu korporatnich stroju, kde byl clovek rad, ze mel povoleny tlacitko vypnout…
Jedině qwerty. Jsem odkojený na klasice, nic jiného nebylo. Z qwertz mi vždycky vyraší seynam.cy 🤣
Pane anonymní redaktore: česky, kromě specialit v excelu, html, atd, přepínám na anglickou klávesnici jen na nutnou dobu, většinou na jeden znak když ho neumím napsat jinak.Kdy byl tenhle článek minule?
Používám qwerty, protože 8bit.
QWERTY samozřejmě, nebudu se přeučovat na nějaký novoty 🙂
QWERTZ je standardní rozlišení pro češtinu už z doby mechanických psacích strojů, tj. víc než sto let. Takže "novota" je QWERTY, která k nám přišla až s prvními počítači 🙂
Já vím, narážím na ten moment, kdy na počítače dorazila česká QWERTZ. Už se mi nechtělo přepnout...
Česká QWERTZ přišla už s prvními PC, byla dokonce i pro některé 8 bity (např. pro Commodore určitě, ten jsem měl, myslím že i pro Atary).
QWERTY mali Commodore C64, Atari 800, ZX Spectrum ...QWERTZ mal PMD 85
Z výroby měly samozřejmě QWERTY, ale dalo se doinstalovat QWERTZ (u Commodore určitě). Jen přelepky na klávesnici neexistovaly, musely se tam dopsat fixou
No… Doinstalovat :) Do ROMky toho moc nainstalovat neslo :)
Co si pamatuju, tak v DOSu nic takoveho nebylo. Byly to nadstavby, ktere se psaly u nas. Dvorak, Kamenickych… Tenkrat pouzitelne v T602 a podobnych softech. Ale docela se to prosadilo a existuje to vlastne dodnes. Ze by se dala k XTcku nebo prvnim ATckum sehnat ceska klavesnice, to si nepamatuju. Mozna nejaka nemecka. A mozna i ke strojum, jako bylo PP06 to existovalo, ale spis sinto nemyslim. Co si pamatuju, tak se prodavaly takove ty nalepky, neco jako na modely letadylek, s ceskymi znaky a ty si tam mohluzivatel zkusene ci mene zkusene nalepit.
Názor byl 1× upraven, naposled 8. 4. 2025 14:00
Rozlišujeme dvě věci:1) SW - tedy to, že šestá klávesa zleva napíše Z a ne Y, to existovalo už na některé 8 bity (Commodore), na PS pro CP/M a pak pro MS DOS.2) HW - tedy to, co je fyzicky zobrazeno na těch klávesách, to se zpočátku řešilo fixou, později přelepkami a teprve později se začaly prodávat klávesnice, které měly české znaky z výroby.
Klávesnice QWERTZ byly už u prvních počítačů v českém prostředí v polovině 80. let minulého století.
Pletete se. QWERTZ je puvodne nemecky standard na psacich strojich. Ceske to samozrejme prevzaly.
Což nic nemění na tom, že pro češtinu je to standard od samého počátku psacích strojů.
První počítače v českém prostředí měly rozložení QWERTZ. Až v 90. přišlo QWERTY.
Qwertz? To je nějaká německá zmršenina, ne? Jednoznačně qwerty...
QWERTZ je standardní rozlišení pro češtinu už z doby mechanických psacích strojů (a asi to opravdu přišlo z Německa spolu s prvními psacími stroji)
Qwerty...jednoznačně
QWERTY ...Nějak jsem si už zvykl.
Me srali i ty zdvojeny nalepky. Jeste ze na telefonu quli tomu clovek nemusi nechatvat posilat klavesnici pres vodu... 🤪
99% US, jinak QWERTY. Ale vono je to fuk, jestli QWERTY nebo QWERTZ, stejne pokazdy napisu to opacny, nez chci…
Používám CZ QWERTY. Když programuji tak přepínám na US rozložení protože středníky a závorky jsou lépe umístěné. Na české znaky v normálním textu naopak potřebuji českou klávesnici a už mi vadilo neustále přehazování Y a Z.
Podobně, kvůli programování jsem používal anglickou klávesnici a aby se Y/Z nepletlo, českou QWERTY k tomu. A už jsem u toho zůstal.
To je husty, kolik lidi si to stejne jako ja prepina pri programovani. To je asi nejvetsi problem pri prechodu na mac. Chvilku trva, nez si to prepinani prenestavite, aby vam to vyhovovalo
Názor byl 1× upraven, naposled 7. 4. 2025 22:05
Programování mě přivedlo ke QWERTY, protože kdo by se babral s tím že se při každém přepnutí prohodí Y a Z
Me k tomu privedlo ZX Spectrum. Od ty doby to proste jinak neumim…
Tak třeba já. Pokud jsem schopnej si zapamatovat, že místo č napíšu $, tak jsem schopnej si zapamatovat prohození z a y. Navíc když programuju, tak programuju. Když píšu, tak píšu. Takže prohození neprobíhá každejch pět minut, ale jednou za čas.
Zalezi, co programujete. Kdyz je tam spousta ceskeho textu, tak se muze stat, ze prohazujete furt. Navic, i kdyz programuju, musim resit spoustu jinych veci. Emaily, dokumentaci (leckdy v cestine)… A proto jsem eliminoval prepinani a zmateni sama sebe na minimum a treba i komentare sem pisu bez diakritiky. Navic treba na mobilech, jako podrezet pismenko, aby mi vybehly moznosti s diakritikou, to je fakt na prd :)
Názor byl 1× upraven, naposled 9. 4. 2025 14:54
Programuju už skoro čtyřicet let a přepínat na anglickou klávesnici jsem nikdy nepotřeboval, všechny potřebné znaky jsou i na české.
Neprogramuji teda tak dlouho, ale mám to úplně stejně. Vlastně jsem nikdy nepochopil proč si kvůli tomu lidi přepínají klávesnice. Mám jen takovou teorii, že v začátcích někteří ty znaky neuměli na české klávesnici najít a proto začali přepínat, a pak už jim to zůstalo.
Názor byl 1× upraven, naposled 8. 4. 2025 07:29
No já už si nepamatuju jak přesně to bylo v dobách DOSu, ale je to prostě zvyk, zvykl jsem si programovat na anglické klávesnici a tak přepínám. I když na české Qwerty jsou ty znaky dostupné, tak jsou dostupné hůře - je potřeba mačkat navíc AltGr, proč bych to měl dělat?
Na anglické zase u většiny mačkáte Shift 🙂
To ja si pamatuju dost presne. Bylo to dlouho peklo. Se znakovymi sadami, s mapovanim klavesnice… A proto jsem si to zjednodusil 😅
QWERTZ - hodně chodím po zákaznících, tam je to 99% QWERTZ a mi to vyhovuje taky, nehodlám si to v hlavě pořád přepínat.
Samosebou že si to nepamatuju. Nemám tu komp. Ale mám to jistě opačně než všichni ostatní, vždycky to předělàvàm... asi qwertz....
Ja pouzivam QWERTY odjakziva, som uz stary, aj moj 1. pocitac mal qwerty (Commodore C64), a vo win som si cez ms keboard layout kreaturu spravil vlastne rozlozenie - tj EN-US QWERTY, a [+=] som si spravil [´ˇ] a s CTRL +[ˇ] je =, CTRL+ALT+[ˇ] je +, cislice a speci znaky ako na US, a napr. ů = ˇ+u, takisto ô, ä = ˇ+a a pod. Ono ked pisem kod potrebujem {[}]\| a pod castejsie ako potrebujem diakritiku, a hladat ; na [~] na SK alebo CZ klavesnici je podla mna chore
Názor byl 1× upraven, naposled 7. 4. 2025 21:42
Základ mám QWERTZ, když programuju, tak QWERTY. ALT + Shift je rychlej způsob, jak to přepnout.
QWERTZ, protože z 90% píšu česky a používím Windows (anglické rozložení klávesnice ani nemám ani nainstalované).Speciální znaky už od mala píšu levý alt + číslo znaku na numerické (třeba alt+64 pro @, alt+ 225 pro ß a podobně. Mnoho speciálních znaků ani z anglické klávesnice nevytáhnete, tak nemá smysl se s tím zabývat).
@ i ß napíšete rovnou, bez složitého vyťukávání číselného kódu.
QWERTY. Po létech psaní bez hacku a bez carek na anglické klávesnici už nedokážu přejít na QWERTZ. Nebo možná nechci. Taky má ta QWERTY ve Windows mnohem šikovnější psaní zvláštních znaků.
QWERTY - protože všechny (skoro) speciální znaky jsou dostupné přes pravý ALT tam, kde jsou na US klávesnici. Na QWERTZ jsou trochu nepochopitelně jinde (@=r.ALT V).Na Macu je to prakticky jedno, protože QWERTY a QWERTZ se liší právě jen prohozeným Y a Z, ostatní znaky jsou dostupné přes Option (@=Option 2) a je jedno, jestli pravý nebo levý Option.Windows QWERTZ ovšem taky musím používat, kdykoliv řeším problém někoho jiného. Tam si ale vystačím s r.Alt Q (\) a r.Alt V (@).
Názor byl 1× upraven, naposled 7. 4. 2025 21:12
Na tom macku je to blbost. Samozrejme, ze je to jinak rozlozene. To sis nejspis zapnul ceskou querty
🤦🏻Však to ale píše 😂
QWERTYVětšinu času trávím na US rozložení klávesnice (programování) a přepínat si v hlavě umístění Y/Z, když potřebuju psát něco česky, to fakt nehodlám 🙂
Proč většina programátorů používá US klávesnici? Všechny potřebné znaky jsou na české taky...
Nebývaly vždy… pravý alt je novinka.
a) pravý alt je tady nejméně 20 letb) stejně funguje ctrl+alt
... jenom 20 let. Takže pro mne také novinka. Ale už jsem si na něj trochu zvyknul.
Už na Windows jsem na 95 % speciálních vývojářských znaků používal alt + znak na český klávesnici QWERTZ. Na Macu to je ještě snazší, tam přes option napíšu na český klávesnici i typograficky správnou pomlčku nebo třeba tildu. A ještě umím napsat i ř! To na anglický nenapíšou ani když si polámou ruce. :)
Já třeba začínal programovat ještě na počítačích, kde byla jen US klávesnice a žádná čeština. Zvykl jsem si a už mi to zůstalo.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.