Nejdříve jsem se zajímal o zatížení procesoru při přehrávání zvuku. Pro
orientační test jsem použil applet "Sledování systému". Vypnul jsem
"všechny nepotřebné aplikace" a spustil WinAmp bez barevného analyzéru.
Toto "měření" je opravdu velmi přibližné :( - závisí totiž na
výkonu procesoru. Pro základní orientaci však postačí - zatížení je na nízké
úrovni. Kvalita zvuku je velmi dobrá i když nedosahuje špičkové úrovně
nejlepších (a dražších) karet.
3D zvukové prostředí
Základy: Pro věrné napodobení zvukového prostoru byly vyvinuty speciální
rozhraní: EAX (prostorové rozšíření zvuku - použito poprvé u Sound Blasteru Live!
firmou Creative Labs) a konkurenční A3D od Aurealu. Obě mají za úkol vytvořit
maximální zvukový prostor. Například v závodní hře Need For Speed IV vytvoří EAX
takovou zvukovou kulisu, že dění můžete sledovat "i ušima". Pokud je za
Vámi policejní vůz se sirénou, slyšíte ho přijíždět.. zezadu - můžete
dokonce odhadnout jestli je vpravo nebo vlevo :)
Poznámka: V poslední době se zdá, že více výrobců her se
přiklání právě na stranu EAXu.
I když je X-Treme vybaven EAX, nejedná se o licenci Creative Labs, ale spíše o
implementaci standardu Microsoft Direct 3D Sound EAX. Kartu jsem testoval s těmito EAX
hrami: Unreal, FIFA99, Need For Speed III i IV a System Shock 2. K mému překvapení
všechny fungovaly dobře. Většina efektů byla dobře slyšitelná (stěrače
stírají, blinkry blikají...) - nebyly ovšem tak vyšperkované jako u Live! Celkový
dojem X-Tremu je 7 až 8 z 10ti - byl jsem mile překvapen. Špičkou v EAXu však stále
zůstává Live! (9.5/10).
Výpočty 3D zvuku jsou náročné i na výkon procesoru. V mé sestavě (Celeron 450)
jsem však žádnou změnu výkonu nepozoroval (oproti kartě Sonic Impact S90 s A3D... a
to není žádná "šunka").
FM tuner
Ovládací program napodobuje skutečný přijmač - ovládaní je opravdu jednoduché.
Help ani manuál nepotřebujete (MEM ukládá do paměti, SCAN ladí atd.).
Dobrou vlastností je možnost záznamu rozhlasového vysílání. Škoda jen, že
výrobce nepomyslel na možnost pojmenování stanic (20 předvoleb). Citlivost je na
úrovni lepšího autorádia, kvalita výstupu také, signál není rušen počítačem -
prostě pohoda, tak to má být.
Je třeba říci, že rádio vůbec nezatěžuje procesor - o vše se stará určený
čip.
Po prvních hrátkách s EAXem jsem právě rádio provozoval na X-Treme nejčastěji!
Pozor! Velmi pohodlné a tímto i návykové.
Midi
X-treme je vybaveno programem + plnou licencí na 256-ti hlasý softwarový
syntetizátor MIDI Yamaha SYG 50. Jeho dobré vlastnosti jsou všeobecně známé:
kvalitní zvuky, kompatibilita s muzikantským standardem XG, efekty.. Při práci však
využívá výkon procesoru (4-12%). Osobně to nepovažuji za mínus protože: a) MIDI je
ve hrách využíváno stále méně,
b) k dispozici mám stále ještě zbývajících 90% - a to utáhne np. Sound Forge
dvakrát.
Závěr
Quad X-Treme nepatří mezi absolutní špičku. Není vybaven specialními procesory
ani digitálními vstupy. Za svoji cenu však nabízí vic než dost. Počítejte se mnou:
4 i 2 kanálový výstup, prostorový EAX zvuk, nastavení "zvukového prostoru"
(40 předvoleb), rozšířené Stereo, FM příjmač s 20-ti předvolbami, kompatibilitu
se všemi důležitými standardy, kvalitní ovládací utilitu, softwarový syntetizátor
Yamaha... a to vše na jednom PCI slotu (karta využívá dvě IRQ - stejně jako
ostatní).
Pokud cena nehraje roli (viď Viktore) nebo požadujete nejvyšší kvalitu pro hry -
kupte si Live. Pokud děláte do hudby kupte Yamahu SW1000 nebo něco od CreamWaru.
V opačném případě se můžete radovat z prostorového zvuku, kvalitního MIDI a
rádia za velmi příjemnou cenu s Quad X-Treme.
Osobně bych můj Sonic Impact za X-Treme vyměnil...
P.S. Tuto kartu si můžete objednat i na dobírku (do 24h) ve
firmě Globalnet: Tel. 0603-259043.