Umělá inteligence | Automobily | Izrael

Původně měla detekovat bomby, teď umělá inteligence hledá závady na automobilech

Izraelská firma UVeye vyvinula skener automobilů, který během několika sekund dokáže diagnostikovat problémy a možné závady. S detekcí přitom pomáhá umělá inteligence, jež dokáže odhalit například defekty, promáčkliny, škrábance, úniky oleje a cizí předměty, informuje Ars Technica.

Zajímavostí tohoto projektu je skutečnost, že původně byl tento systém navržen pro vyhledávání bezpečnostních hrozeb nebo zakázaných materiálů pod vozidly. Vedoucí komunikace Yaron Saghiv se chlubí: „Vyvinuli jsme jedinečný algoritmus, který je nezávislý na modelu a značce.“

Místo bomby hledá závady

Rozhodnutí expandovat mimo sektor národní bezpečnosti přišlo zhruba před třemi lety. Skenery UVeye byly v té době nainstalované na více než stovce citlivých míst na světě – v přístavech, na letištích či ve věznicích. Firmu však lákal mnohem větší trh, proto hledala další možnosti uplatnění v civilním segmentu.

UVeye vyvinula tři řešení, která využívají tuto technologii. Jedno z nich, nazvané Artemis, kontroluje pneumatiky a pomocí optického rozpoznávání znaků (OCR) zjišťuje, jaká značka a rozměry jsou na pneumatice vyznačeny. Pak vypočítá opotřebení běhounu i bočnic, a dokonce zkontroluje aktuální tlak.

Další řešení, označované jako Helios, je skener podvozku pro vyhledávání mechanických závad. Když vůz projíždí skenerem, software sestaví 3D model jeho spodní části a označí vše, co považuje za neočekávané, jako je olejová skvrna, ohnutý výfuk nebo poškozená součást zavěšení kol.

V bazaru, autoservisu i na montážní lince

Řešení Artemis a Helios se zdají být zjevně užitečné pro správce vozových parků, bazary a autoservisy. Proto patrně nepřekvapí, že do společnosti UVeye investoval jeden z největších amerických prodejců ojetých vozů Carmax, který chce tuto technologii využívat při kontrole nabízených vozidel.

Společnost UVeye má však v plánu obsáhnout celý dodavatelský řetězec automobilového průmyslu. Její třetí systém Atlas je proto zaměřen především na výrobce aut. Atlas provádí 360stupňové skenování celého vozidla při jeho pohybu po lince a odhaluje závady až v milimetrovém rozsahu.

Tento koncept se zjevně líbí automobilkám Volvo, Toyota a Hyundai, které do systému UVeye nejen investovaly, ale japonská a švédská automobilka už dokonce začaly tuto technologii používat ve svých montážních závodech.

Artemis Živě: Návrat člověka na Měsíc

Artemis je kosmický program NASA, jehož úkolem je obnovit lety člověka na Měsíc. Na oběžné dráze Měsíce bude vybudována stanice Gateway. Posádku ke stanici bude dopravovat kosmická loď Orion, vynesená raketou SLS. Na povrch Měsíce dopraví astronauty modul HLS, kterým bude minimálně při prvním přistání Starship od SpaceX.

Naplánované mise:

  • Artemis 1: Nepilotovaný let, kdy bude loď Orion navedena na oběžnou dráhu kolem Měsíce a pak zpět k Zemi. Termín: konec roku 2022
  • Artemis 2: Pilotovaný oblet Měsíce. Termín: rok 2023
  • Artemis 3: Přistání člověka na Měsíci. Termín: nejdříve v roce 2024
  • CLPS: Doprava vědeckých experimentů na povrch Měsíce jako podpora programu Artemis. Termín: od roku 2021
Diskuze (1) Další článek: Nevyhovuje vám nízký zdvih klávesnice notebooku? Tenhle výrobce dělá náhradní – mechanickou

Témata článku: Technologie, Umělá inteligence, Artemis, Automobily, Izrael, Volvo, Hyundai, Toyota, Ars Technica, Atlas, Bomba, Skener, Závada, Helios, Pneumatiky