Push je přesně podle očekávání... a přesto střízlivíme

Drtivá většina lidstva jsou pasívní konzumenti, které lze vhodně cílenou reklamou a vůbec mediální kanonádou přinutit k utrácení prakticky do čehokoli.
Odhadovat budoucnost Internetu je zdaleka, s velkým náskokem nejvíce frekventované počítačové téma posledních dvou let. Už se o něm zdaleka nepolemizuje jen na Internetu nebo ve velice specializovaných médiích, ale dostává se do všeobecných týdeníků či deníků: ve světě už pár měsíců, u nás velmi zvolna, ale také.

Proč je toto téma tak lákavé? Důvodů je hned několik, a protože pracují ve vzorné synergii, je důsledek takový, jak je: o ničem jiném se skoro nemluví. Jednak jsou v tom obrovské a rychlé peníze: dva kluci, kteří dnes vystihnou budoucí směr, založí firmičku a aniž docílí hmatatelného výsledku, koupí je příští rok Microsoft nebo Cisco a chlapci se zachechtají, maje v kapse každý padesát miliónů dolarů. Toto není žádný unikát, takových případů se ročně stávají v Silicon Valley a okolí desítky! Další tisíce lidí bohatnou sice ne tak brutálně, ale zase skoro bez zásluhy: jsou hodně šikovní a pracovití (to je sice chvályhodné, ale nikterak unikátní, ani u nás), vyskytnou se v pravou chvíli na pravé místě, rostoucí firma je najme, dá jim pár akcií, jejichž počet se za rok zečtyřnásobí a cena vzroste stokrát. Skoro jako by sanfranciské léto lásky (rok 1968) získalo své nové převtělení o třicet let později, a o třicet kilometrů jižněji... díky Internetu?!

Druhým faktorem je rychlost vývoje: předpověď se buď naplní nebo nenaplní, a to do několika měsíců - dříve, než se zapomene na to, že někdo vůbec cosi takového předpovídal. Čas je nemilosrdný: kdo z vás ví, že ideovým otcem "mnoha-mediálního" Internetu a hypertextu byl jakýsi Ted Nelson s projektem Xanadu, se kterým přišel někdy před dvanácti lety (příliš brzo) a do kterého mj. firma Autodesk utopila pěkných pár desítek mil. dolarů? To je příliš dlouhá doba, hrdinské skutky dneška se udrží v povědomí tak půl roku, pak po nich štěknou akorát historici.

Push, až lezou oči z důlků

Zhruba rok starým tématem (a ještě nevyčpělým) je tzv. push technologie, jakýsi web naruby. Uživatel (čtenář, posluchač, divák? Raději říkejme člověk, to je nejpřesnější) sedí za počítačem, ruce v kapsách, k němu přitékají data, zobrazují se mu na obrazovce a on je konzumuje: čte, poslouchá, dívá se. Kanály byly uvedeny v čtverkových verzích prohlížečů a ti, kteří jdou s dobou, je už asi šest týdnů pilně nacvičují.

Ještě jsme kanály pořádně neokomentovali (taky příznak doby: věc je zajímavá pouze ve fázi chiméry, jakmile se z ní stane realita, už je pro média neobjevná, nezajímavá.) a hned se diskutuje další téma: WebTV a vůbec skutečné videoproudy, videokanály přicházející po Internetu. Televize prý nějak zkonverguje s webem, dovedeno do důsledků web zahyne a stane se z toho webová televize. WebTV už v prototypové, primitivní podobě funguje na řadě míst, ostatně na tom není žádný velký trik: stačí pořádná konektivita, technologii kódování a dekódování videoproudů v kvalitním rozlišení uměli např. u Silicon Graphics už před čtyřmi lety.

Takže podle všeho se bude na webu v příštích letech především tlačit, počínaje kanály v prohlížečích a konče WebTV. Na tom se shodují prakticky všechny komerční firmy, daleko skeptičtější jsou někteří ne až tak závislí publicisté, ale ti nemají zase tak velký hlas. Povinné nadšení pro tato média je jasné: cinkají zde velké peníze. Drtivá většina lidstva jsou pasívní konzumenti, které lze vhodně cílenou reklamou a vůbec mediální kanonádou přinutit k utrácení prakticky do čehokoli - příkladů lze najít na tisíce i u nás. Oknem do světa (značně zkresleným) u této většiny je komerční televize, jejíž příjmy z reklamy jsou nehorázné. A je jasné, že počítačové či komunikační firmy by strašně rády kousek reklamního koláče televize ukously, a stejně tak je jasné, že se jim to může podařit pouze tehdy, když zrealizují své vlastní pasívní internetové médium.

Ale web takový není

Podívejme se na první zkušenosti z používání kanálů např. v novém Exploreru, které by měly být jakousi předzvěstí budoucího vývoje. Již dnes (čtrnáct dní po uvedení Exploreru na trh) je těchto kanálů několik stovek, a je z čeho vybírat: pořádná informační média jsou tam skoro všechna.

Ale jedno vedle druhého - je to pořád web! Žádné pasívní sledování, že bych tam třeba něco spustil a pak si mohl odsednout na hodinu od klávesnice počítače: klikám stejně jako předtím, posunují, prohlížím, hledám, načítám... To ale není kritika toho, že by tvůrci jaksi neuměli kanály udělat způsobem, který by mě přinutil k pořádné pasivitě, to je přirozená tvář webu, která jiná nebude! Kanály tedy vlastně lepšími Favorites, čili Oblíbenými položkami - méně bloudím, díky přednačítání neztrácím čas. Ale to je všechno, web zůstává webem.

Klidně si mohu představit, že mám desetkrát větší kapacitu linky; můj počítač je dokonce multimediální a videa-schopný, takže bych mohl doma sedět a skutečně na obrazovce pasívně vnímat přicházející plynulý videosignál se zvukem. Stejně by tomu tak nebylo, pokud bych měl možnost s přicházejícími informacemi aktivně pracovat: prostě interaktivita je vyšší vývojový stupeň než pasivita a pokud mám tuto možnost, nevzdám se jí.

Takže jednoduchý, byť zjednodušující závěr: web přežije, jaký je - interaktivní, vzrušující, vyzývající intelekt, jen pro každého. Televize přežije, jaká je: neintraktivní, nevzrušující, nevyzývající, pro všechny. To jsou základní teze, černá a bílá, skutečnost bude nejrůznějším způsobem rozptýlena v barevném prostoru mezi. V žádném případě pak web - v dnešní aktivní podobě - nejen že nezahyne, ale naopak získá na významu (což zaplatí elektronická komerce, viz mé další články na toto téma). Pokud bych zkusil jednu hodně odvážnou extrapolaci, tak bych mohl odvodit, že právě Internet se stane jedním z velice významných nástrojů kastování vyspělého světa, budování propastí mezi těmi, kteří na to mají a těmi, kteří na to nemají - bohužel intelektuálně. Ale to je už hodně jiné téma.

Váš názor Další článek: Chudák Java, ta za to může ještě nejméně

Témata článku: Internet, Bílé místo, Týdeník televize, Str, Velká obrazovka, Velký kluk, Stan, Maja, Internetové médium, Xanadú, Push, Všeobecná podoba, Webová televize, Starý kousek, Xanadu, Očekávání, Komerční let, Nejrůznější kanály, Televize s internetem, Skutečné video, Televize a internet, Kluk, Kanál


Určitě si přečtěte

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Možná největší problém je nedostupnost, nejžádanější kusy jsou vyprodané

David Polesný | 21

Přehled: Kdo má nejlevnější internet VDSL? Jak jsou na tom veřejné IP a Terminátor?

Přehled: Kdo má nejlevnější internet VDSL? Jak jsou na tom veřejné IP a Terminátor?

** Srovnali jsme nabídku VDSL u 19 internetových poskytovatelů ** Ceny tarifů se liší i o stokoruny ** Různá je také nabídka doplňkových služeb

Lukáš Václavík | 44

AMD Ryzen 5000 s architekturou Zen 3: počet jader zůstává, výkon rekordně roste

AMD Ryzen 5000 s architekturou Zen 3: počet jader zůstává, výkon rekordně roste

** AMD představilo novou generaci desktopových procesorů řady Ryzen 5000 ** Nová architektura Zen 3 přináší mnoho vylepšení a přibližně 19% zvýšení výkonu IPC ** Všechny modely budou v prodeji 5. listopadu

Karel Javůrek | 44

Nejjednodušší cesta, jak nepřijít o data: nastavte si zálohování a zapomeňte

Nejjednodušší cesta, jak nepřijít o data: nastavte si zálohování a zapomeňte

** Přijít o důležitá data je jednodušší, než si umíte představit ** To, zda a jak snadno je získáte zpět, záleží především na vás ** Když si nastavíte zálohování, může to být otázka několik minut

Karel Kilián | 33


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 5 500 Kč

Test levných herních notebooků

Hrajeme na Xbox Series X

Programy pro kontrolu dětí na počítači