Ptejte se právníka: odpovědi na vaše otázky!

Diskuze čtenářů k článku

Ahop  |  22. 07. 2005 09:48

Dobrý den,
chtěl bych si na internetu zřídit své vlastní internetové rádio online. Zajímalo by mě zda při pouštění hudby do tohoto rádia porušuji autorská práva na hudební nosiče.
 
Děkuji

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DJ Met  |  28. 05. 2007 17:43

Ano, pouštěním hudby porušuješ autorská práva. Musíš platit poplatky OSA a Intergram buď přímo a nebo přes nějakou organizaci, která to vyřídí za tebe. Bude tě to stát minimálně 6000/měsíc. Pokud jsi z Ml. Boleslavi a okolí, můžeš se ozvat na icq 159974222, hledáme moderátory a moderátorky do našeho plně legálního rádia, které odstartuje nejpozději během července.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pivko  |  26. 06. 2005 13:03

podle mně to s tou odpovědností za vady software není tak jednoduché. pojem software není zákonem definován, v literatuře se ale má většinou zato, že software je počítačový program sám (§ 65 an. autorského zákona) plus ostatní součásti "balíku" v nemž se software obvykle prodává, tj. manuál, média, obal eventuálně další doprovodné materiály. u těch manuálů, médií apod. jde o věci v právním smyslu a tedy pouze na tyhle věci se vztahuje odpovědnost výrobce za vady a dokonce zřejmě i dvouletá záruku podle novelizované úpravy prodeje zboží v obchodě. u manuálu je ještě navíc opět třeba rozlišit obsah manuálu a jeho nosič. obsah manuálu může být (splňuje-li obecné podmínky ochrany podle § 2 AZ) autorským dílem literárním, opět tedy na obsahové vady manuálu asi odpovědnost za vady ani zákonná záruka není, oproti tomu, na hmotný nosič se odpovědnost za vady a záruka vztahuje.

u počítačového programu samého je situace ještě složitější, je třeba rozlišovat tzv. balíkový software (standardní krabicový SW, např. MS Office) a software vytvořený na objednávku. u balíkového software výrobce skutečně asi neodpovídá vůbec za nic, protože prostě pouze poskytl licenci, aniž by věděl, kde a jak se ten program bude používat. u software vytvořeného na objednávku to záleží na smlouvě uzavřené mezi tvůrcem a objednatelem, obecně tam bude odpovědnost vetšinou za to, že software odpovídá dohodnuté specifikaci.

snad jen v případě, že se tvůrce počítačového programu dopustí skutečně nějaké fatální chyby (např. počítačový program po instalaci okamžitě smaže veškerá data na disku) a na tuto chybu okamžitě po jejím zjištění odpovídajícím způsobem nezareaguje (tj. především neposkytne informace zákazníkům) dalo by se uvažovat o porušení obecné povinnost předcházet škodám podle § 415 občanského zákoníku a obecné odpovědnosti tvůrce software podle § 420 občanského zákoníku. ještě jsem se však v praxi nesetkal s tím, že by něco podobného bylo uplatňováno.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eagle-owl  |  25. 06. 2005 10:59

Dobrý den
Pokud otevírám flash hru například z miniclip.com v novém okně,ve kterém mám dva framy,v jednom moji reklamu a v druhém celou stránku miniclip je to legální?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Aichinger  |  25. 06. 2005 22:49

ne neni, stale na svem webu vystavujes cizi dilo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eagle-owl  |  26. 06. 2005 00:13

Tak to je teda pekne na ...,ale to by melo byt legalni ne?Kdyz tam oni maji sve reklamy a vydelavaji na prodeji tech her,tak by meli byt radi ze je sirim a tim padem zvysuji pocet teoretickych zakazniku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Arny  |  24. 06. 2005 16:02

Zdravím,

1. k diskuzi výše - nejsem si jist, ale tvrzení, že lze programovat podle autorského zákona a tudíž k tomu nemít žádné oprávnění se mi zdá zvláštní. To zrovna tak mohu říci, že by podle toho mohl pracovat třeba malíř. Také vytváří unikátní dílo a nikdo neokecá, že mít alespoň ŽL musí. Nebo řezník, prostě odsekne kus masa a vytvoří tím unikátní dílo, s kterým ať si zákazník dělá co chce. Tohle zaháním samozřejmě do extrému, koneckonců neznám autorský zákona třeba jen pláciám . To že podle toho někdo podniká 10 let a zatím nebyl problém, není konstruktivní tvrzení. Také může platit špatně daně a až mi je jednou překontrolujou, tak mi to pěkně doměří včetně penále.

2. souhlasím s komentářem kousek výše. Řada otázek i odpovědí je zvláštních. Je tam dlouhé vysvětlení, ale uniká mi jasné stanovisko, tedy závěr na otázku. Řekl bych, že alespoň 50% článku byla pro mě ztráta času, neboť mi nedala absolutně nic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eso, Eso  |  24. 06. 2005 16:26

Malíř musí mít živnostenský list?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
J  |  24. 06. 2005 16:56

Viz zivnostensky zakon, ZL nemusi mit nikdo, vytvarejici dila dle autorskeho zakona => kurikladu akademicky malir ZL mit nemusi (mluvime o malovani obrazku - umeni), kdezto malir pokoju ano, protoze vymalovani mistnosti zajiste neni autorske dilo. To same plati na sochare, skladatele a dalsi.
To samozrejme nijak neovlivnuje jeho povinost priznavat sve prijmy a zdanovat je.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jeff  |  24. 06. 2005 17:09

A co třeba sociální pojištění - když si ho nebudu platit, tak pak nebudu mít žádný důchod... No, a když si ho budu platit dobrovolně, tak pak už můžu mít klidně živnostenský list, ta tisícovka mě nezabije. Tak pak moc nechápu, jaká je výhoda v tom ten ŽL nemít, snad jen, že zdravotní pojištění platim minimální, ale to už mi přijde jednodušší mít tu živnost, v klidu vystavovat faktury a tak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marcel  |  29. 06. 2005 15:14

drobný dotaz - ze seznamu živností - jakou si teda představujete živnost na autorskou tvorbu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gffgd  |  24. 06. 2005 18:19

A co sprejer, co nekomu "vyzdobi" fasadu? ))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Worm, Worm  |  24. 06. 2005 19:59

Mno dělá to soustavně, samostatně, vlastním jménem asi moc ne, na vlastní odpovědnost možná jo, ale za účelem zisku určitě ne a za podmínek stanovených živnostenským zákonem už vůbec ne, takže živnostenský list nepotřebuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DuckDaffy  |  25. 06. 2005 01:54

Mám stejný názor, měl by se jen ohlásit na tom ouřadě, aby si tam udělali čárku. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lubos, lubos  |  24. 06. 2005 15:46

Tohleto "Přechovávám na svém disku nelegální, ale nenainstalovaný software stažený z internetu. Porušuji zákon?" melo byt napsano jako "Přechovávám na svém disku nelegální "kopii", ale nenainstalovaný software stažený z internetu. Porušuji zákon?" protoze otazka "Přechovávám na svém disku nelegální, ale nenainstalovaný software stažený z internetu. Porušuji zákon?" je o necem jinem. To je napriklad prechovavani DeCSS na disku na uzemi USA :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ilfirin, Ilfirin  |  24. 06. 2005 14:49

Článek je hezký, ale ocenil bych nějaké stručné vyhodnocení odpovědí. Hned na první otázku se dá odpovědět "ano, porušujete" jako nadpis a pak teprve vysvětlení. Bohužel nemám nervy na to se tím prokousat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Cenobit  |  24. 06. 2005 12:19

Hi
k te otazce o prechovavani nelegalniho nenainstalovaneho SW. Nekdo mi rikal, ze u nelegalnich programu proste zmeni jmeno nebo obsah nejakeho duleziteho souboru a program pak nejde spustit. cimz padem by nemelo jit o nelegalni kopii a on je nepostizitelny. Ale z toho druheho dotazu vyplyva neco jineho. Co je tedy pravda??

BTW: Pred pouzivanim programu samozrejme vse uvede do puvodniho stavu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Worm, Worm  |  24. 06. 2005 12:27

Jo jasně, takže cracknutý hry jsou vlastně legální.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Majsner  |  24. 06. 2005 13:43

Jsou, ale jen, kdyz te nechytej.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gffgd  |  24. 06. 2005 18:18

Tak to asi ne. Naopak byl pripad, ze za*rany fizlaci vybrali firmu za "fragmenty MS DOSu".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
J  |  24. 06. 2005 09:29

Pokud vim, tak programator je jedna z cinnosti, ke ktere neni treba mit zivnostensky list ani v pripade, ze to delate trvale a za ucelem zisku. Je to totiz dle zakona autorska cinnost => totez jako spisovatel a ten take nemusi mit zadny ZL.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zapvit@centrum.cz  |  24. 06. 2005 09:47

Ovsem musite mit registraci od statistickeho uradu a platit ruzne dane a pojisteni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marcel  |  24. 06. 2005 10:06

Mohu se zeptat na podrobnosti k té registraci od statistického úřadu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AstorLights, AstorLights  |  24. 06. 2005 10:17

Přijdete, oni vytáhnou takový velký šanon, udělají si čárku a je to. Fronty tam nejsou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marcel  |  24. 06. 2005 10:27

to můžu přijít taky na lampárnu a tam si mne i vyfotěj. Rád bych věděl, proč MUSÍM být registrován a ne že to uředník chce, ale podle kterýho zákona, kde jste k tomu přišli. Já tak existuju 10 let a o něčem takovém nevím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tom  |  24. 06. 2005 10:42

A jak potom chceš platit daně, když nebudeš mít DIČ (které získáš právě registrací)?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marcel  |  24. 06. 2005 11:24

asi se budete divit, ale daně 10 let platím, DIČ nemám a stejně si je ode mne vždy vezmou

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AstorLights, AstorLights  |  24. 06. 2005 11:36

Možná že je to kvůli statistikám pro zdravotní pojišťovny ...  ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AstorLights, AstorLights  |  24. 06. 2005 11:38

Ale jak říkám, udělali si jen čárku u mýho rodnýho čísla a nic jiného po mně nechtěli

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
janek  |  24. 06. 2005 12:07

Autorská smlouva je možná nejjednodušší řešení, navíc je to zároveň i dobrá ochrana práv autora. Je ale nutno podávat daňové přiznání atd., ale to je jen jednou ročně. Problém je, že tento smluv není obecně znám a řada lidí z firem se "neznámého" obává.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Worm, Worm  |  24. 06. 2005 12:25

Na co? Pojištění si platíš sám, pojišťovna má veškeré potřebné údaje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Worm, Worm  |  24. 06. 2005 12:13

Kde konkrétně ja tahle povinost stanovena?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JiVi  |  24. 06. 2005 12:55

musis mit ZL. jen to neni vazana cinnost. Drive to bylo pod "Poskytovani software" .ted po novelizaci mam 4 ZL , abych zaujmul celou oblast, kterou chci pokryt.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Karel  |  24. 06. 2005 13:41

Ano, pro programování (stejně jako třeba psaní článků) není potřeba ŽL. Většina programátorů ho má kvůli tomu, aby mohli se svými zákazníky mít normální obchodní vztahy - všechny firmy umí přijmout fakturu od živnostníka, málokterá chce sepisovat smlouvy o autorských dílech.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Adam  |  24. 06. 2005 08:53

To mě fakt baví, kradení softu je špatné, ale přesto ho má nainstalovaný každý druhý.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor