První život eCity dnes končí

Projekt eCity, spuštěný počátkem měsíce března končí dnes svou první etapu vývoje.
Po počátečních peripetiích, kdy se v eCity nedalo vůbec žít, byla výrazně vylepšena hardwarová konfigurace i kapacita připojení k Internetu. eCity tak začalo de facto fungovat až po týdnu od svého spuštění. Během prvních tří dnů bylo eCity totálně zahlcené, později spolu s vylepšením hardwaru a opadnutím počátečního nadšení se eCity stalo dobře přístupné.

Kolik vlastně lidí?
Po týdnu od svého spuštění se do eCity přihlásilo 20 000 obyvatelů, toto číslo nakonec přesáhlo hodnotu 85 000. V tomto počtu ovšem byla řada těch, kteří eCity jen projížděli a moc se v něm nerealizovali. Když vezmeme v potaz, že dosažení pozice rentiéra nevyžadovalo zvláštního úsilí a ti, kteří eCity chtěli pravidelně (alespoň jednou týdně) navštěvovat, této pozice dosáhli bez problémů, nevypadají čísla již tolik optimisticky. Do grafu jsem si namaloval podíly jednotlivých pozic v kariéře, jak jsou dostupné na webu eCity. Vidíme, že nadpoloviční většina obyvatel skončila na úrovni poslíčka, při pár splněných úkolech by na tom jistě byla lépe. Viditelně tedy plnění úkolů v eCity nezaujalo nadpoloviční většinu návštěvníků a ti zbývající většinou dosáhli pozice rentiéra. Aktivních obyvatel eCity tedy byla zhruba čtvrtina celkového počtu přihlášených. Počet lidí na pozici rentiéra zhruba odpovídá podílu zkušených uživatelů Internetu, kteří měli vůli se trápit se zadanými úkoly.

Pomohlo to laikům?
A co ti, pro které měl být projekt eCity určen primárně? Tedy spíše laičtí uživatelé, kteří si teprve zkouší návyky nakupování na Internetu a práce s osobními údaji. Zde bych řekl, že hodně těchto lidí, oslovených masivní kampaní v tisku a jinde na Internetu, si aspoň eCity otevřelo a pokusilo se v něm bydlet. Samotné eCity jim možná ale přišlo jako velká fantasmagorie, třeba do něj naskočili po pár týdnech provozu, kdy poměrně jednoduché úkoly byly již nahrazovány tak složitými, že vůbec přijít na to, co tím chtěl eMan říci, bylo i nad síly většiny pakety ošlehaných interneťáků.

Zde lze vyzdvihnout samostatnou část eCity – demo banku. Dala totiž všem, nejen laikům ale i vážným zájemcům o účet v Expandia bance, šanci si na vlastní kůži vyzkoušet, co to znamená práce s osobním elektronickým klíčem (byť v Java verzi), jak se přímo pracuje s osobním účtem v bance a jaké to je mít přehled o svých financích odkudkoli z Internetu. Demo banka měla nejpřímější vazbu na reálný svět, pokud jste si vyzkoušeli práci v demo bance, měli jste velmi jasnou představu o skutečných možnostech Expandia banky. Proto Expandia banka hlásila násobné přírůstky nových klientů v souvislosti se spuštěním eCity.

Nákupy v obchodech eCity byly vyrobeny pro laiky, nicméně z pochopitelných technických důvodů neobsahovaly základní vlastnost dnešních elektronických obchodů – nákupní košík. Ten fungoval jen na samostatných obchodních webech (Autocont, Vltava a další). Pokusné nákupy tak většinou nevyžadovaly po nakupujících žádné registrace, práci s nákupním košíkem a jiné prvky běžného nakupování. Popravdě se tak nakupování na Internetu přes eCity změnilo z procházení a hledání nejnižší ceny v nabídkách na hledání ikony Platím eKorunami, jako byste při příchodu do obchodu šli hned k pokladně.

Pokud budu mluvit za náš obchod Vltava, který byl také zapojen do jednoho soutěžního úkolu, eCity mu přineslo větší zviditelnění, přímo s eCity související nárůst obratu však není příliš patrný. Máme prostě další adresy těch, co se museli zaregistrovat kvůli splnění určitého soutěžního úkolu, skutečné nákupy z této skupiny však nejsou výrazné.

Vlastní firmy v eCity
V půlce života eCity se objevila možnost prodávat cokoli prostřednictvím eCity ve vlastním obchodě. Stačilo vytvořit jednoduchou stránku, vrazit tam ikonku s odkazem na převod peněz na vlastní účet z účtu zájemce a čekat. Po počátečním otevření „pro znalce“ tedy pro ty, co mají vlastní stránky a chtějí se jen zařadit do seznamu, přibyla i možnost tvorby vlastního obchodu pro laické uživatele. Ve spolupráci s firmami Run Interactive a NetCentrum, jste si mohli nechat vytvořit vlastní jednoduchou stránku na objednávku.

Nejen eCity
Vliv eCity na český Internet byl ovšem přes všechna zdánlivě pesimistická čísla zdrcující. Články o eCity na zpravodajských serverech patřily k nejčtenějším, samotné eCity dalo také vzniknou řadě parodií: eHospoda, eBordel, eVesnice a spousta dalších. Vznikly i servery nabízející rychlý přístup k řešení jednotlivých úkolů (qCity). Celý český Internet projektem eCity doslova žil. To se v takovém měřítku zatím žádnému projektu na českém Internetu nepodařilo. Pokud vás začne někdo parodovat, je to jistě známkou vaší úspěšnosti.

Úspěch? Úspěch!
Jaká byla tedy první etapa života eCity? V naší čtenářské anketě zatím vede názor, že eCity bylo zpočátku dobré, ale časem vyšumělo. Ano zpočátku tu byla šílená eCity horečka, která pochopitelně nemohla vydržet navždy. Určitě velkým přínosem byla celá akce pro sponzory eCity. Zejména Expandia banka jako hlavní organizátor si v eCity otestovala některé připravované novinky pro své skutečné klienty a získala celou řadu dalších. Na své si přišli určitě i Paegas a Internet OnLine, kteří byli dalšími hlavními sponzory. Celé eCity ukázalo, že pro podobný projekt tu je oprávněné místo.

V rámci eCity nyní existuje poměrně silná komunita obyvatel, u kterých jsou přesně zmapované nákupní návyky, chuť do plnění úkolů, podrobné osobní údaje. Komunita je to, co je v současné době na Internetu nejdůležitější, když máte definovanou skupinu uživatelů s definovanými zájmy, máte opravdové bohatství. Pro budoucnost eCity je tedy rozhodující, nakolik se bude tato komunita dále rozvíjet a podporovat. Stávající model pro podporu komunity nevyhovuje, protože nenutí k příliš aktivní účasti a nenabízí dostatečné vyžití mimo základní rámec – vyber/nakup. Přejme tedy eCity ještě spoustu dobrých nápadů, určitě se máme na co těšit.

Váš názor Další článek: Český Communicator 4.51 – změní se něco?

Témata článku: Internet, Dobrá pozice, Hlavní organizátor, První etapa, Nadpoloviční většina, Celá etapa, Běžný obyvatel, Nakupování, Laika, Samostatná stránka, Samostatný obchod, Aktivní uživatel, ECI, Silná komunita, Košík, Jednoduchá pozice, Život, Demo


Určitě si přečtěte

Windows 10 podle našich čtenářů: Poslali jste nám skoro 300 nápadů, jak je vylepšit

Windows 10 podle našich čtenářů: Poslali jste nám skoro 300 nápadů, jak je vylepšit

** Microsoft aktualizuje Windows 10 dvakrát ročně ** Jenže praktických novinek už není tolik jako dříve ** Poslali jste nám skoro 300 tipů, co by se měly Desítky ještě naučit

Jakub Čížek | 139

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

** Z Brna pochází třetina světové produkce elektronových mikroskopů ** První československý kus vyrobila Tesla už v 50. letech ** Dnes na ni navazuje třeba brněnský Tescan

Jakub Čížek | 19

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale i tak převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 98

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná (ne)víte

Karel Kilián | 31



Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky