První testy procesorů a grafik s DirectX 12

Na světě je první pokročilejší technologické demo vycházející z hry, které testuje výkon grafik a procesorů s rozhraním DirectX 12. Poradí si s ním lépe AMD nebo Nvidie?

Minulý měsíc jsme se podívali na rozdíl ve výkonu u her s operačním systémem Windows 8.1 a Windows 10. Dobrou zprávou bylo, že nedochází k žádnému zpomalení, ale také k téměř minimálnímu zlepšení.

Nelze se ale čemu divit, testované hry využívají rozhraní DirectX 11 a nikoli nové DirectX 12. Nyní se ale konečně můžeme podrobněji podívat na srovnání výkonu grafik a procesorů na Windows 10 a v rámci testu využívajícího DirectX 12.

Ashes of the Singularity jako první s DirectX 12

Zatím bylo oznámeno jen několik her, které budou mít nativní podporu DirectX 12. Jde například o Ark: Survival Evolved, Deus Ex: Mankind Divided, Fable Legends, Sea of Thieves, Gears of War: Ultimate Edition a také Ashes of the Singularity.

Klepněte pro větší obrázek
Záběry ze hry Ashes of the Singularity

A právě zkušení vývojáři ze společnosti Oxide a Stardock, kteří za sebou mají nejen nástroje pro Windows, ale také několik her, zveřejnili technologické demo z chystané hry Ashes of the Singularity. Hra je moderní realtime strategií, kde se na obrazovce objevuje velký počet jednotek (desítky tisíc v jednu chvíli) vybavených umělou inteligencí, do toho se počítá fyzika a vše je součástí i obřích bitev.

Klepněte pro větší obrázek
Detail optmalizace procesu zpracování úloh v DIrectX 12 oproti DirectX 11

Engine Nitrous využívá vícejádrové procesory a výhody, které DirectX 12 nabízí. DirectX 12 totiž přináší optimalizace právě pro tyto případy s velkým počtem dotazů na APi, takže volba nového rozhraní při vývoji hry byla jasná.

První testy ze světa

K otestování grafických karet ale i procesorů se dostaly redakce zahraničních webů jako je PC Perspective, Ars Technica, ExtremeTech, Wccftech, IGN nebo PCWorld.

Hra podporuje i DirectX 11, kde byly výsledky zcela normální z pohledu rozdělení segmentů grafických karet a jejich ceny. V případě DirectX 12 jsou ale výsledky poměrně překvapivé – AMD je rychlejší o vyšší desítky procent než srovnatelné karty od Nvidie. Jednoduše řešeno, při přechodu z DirectX 11 na DirectX 12 je možné u karet AMD zaznamenat zvýšení výkonu klidně i o více než dvojnásobek, zatímco u Nvidie je to jen kolem 10 % až 30 %.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V případě slabších procesorů jsou rozdíly méně znatelné, u grafik od AMD jde ale o několikanásobně zvýšení výkonu než u grafik od Nvidie. Výsledkem je, že s DirectX 12 dokáže poskytnou Radeon R9 290X stejný výkon jako mnohem dražší GeForce GTX 980 Ti, která ho v DirectX 11 snadno rozdrtí.

Tak značné rozdíly lze v historii  jen těžko hledat, je tak otázkou, zda se AMD podařilo velmi dobře optimalizovat architekturu právě pro DirectX 12, nebo je v tom jiný háček. Odpověď se dozvíme až s dalšími hrami a testy.

Naštvaná Nvidia a reakce vývojářů

Po uvedení testovacího dema začala Nvidia rozesílat tiskové zprávy, ve kterých upozorňuje na chybu s vyhlazováním MSAA, která se nachází v demu a proto jsou výsledky takové, jaké jsou.

Tvůrci hry se k tomu ale poměrně rychle vyjádřili. Kód testovacího dema byl pravidelně ověřován s AMD, Intelem i Nvidií a navíc prošel certifikačním systémem Microsoftu pro D3D12. Zdrojový kód dema je už přes rok k dispozici všem partnerům z hardwarové oblasti a inženýři z Nvidie i AMD prý kompilovali kódy téměř každý den. Podle informací se snažili zmiňovanou chybu najít a problém nakonec našli v ovladačích karet od Nvidie.

Je nutné podotknout, že DirectX 12 je v rámci Windows 10 poměrně čerstvou novinkou a problémy s optimalizací lze čekat. Zatímco v případě DirectX 11 a starších už mají oba výrobci ovladače skvěle vyladěné, DirectX 12 za sebou nemá tak dlouhou cestu.

V rámci tohoto jediného případu lze ale vidět, že AMD má minimálně náskok v optimalizaci a jistě bude zajímavé sledovat, jaká bude situace s nástupem dalších her postavených na DirectX 12. Vývojáři se ale nechali slyšet, že DirectX 12 je v mnohem lepším stavu, než bylo DirectX 11 při svém uvedení. Tehdy se totiž nová verze oproti DirectX 9 potýkala s nízkým výkonem, chybami a dalšími problémy. DirectX 12 je tak skvělou zprávou pro hráče a vývojáře her.

Video z testovacího dema

Témata článku: Hardware, AMD, Nvidia, DirectX, Testovací záběr, Stejný výkon, Grafik, Vyhlazování, New Look, Legends, Skvělý inženýr, Test, Skvělý záběr, Dirigent, Znatelný náskok, Nízký výkon, Graf, Gears of War, PC Perspective, Grafika, Go Pro Hero, Technologické demo, Demo, Deus Ex, První test

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 228

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 54

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

** Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu ** Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta ** Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

15.  11.  2017 | Karel Javůrek | 75


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje