První krok Applu do VR: má vlastní dok na grafické karty a spolupracuje se Steamem a HTC

  • Apple vstupuje do odvětví, kterých se zatím stranil - VR a AR
  • Vývojářům nabídne dok s externí grafickou kartou
  • Do macOS dorazí podpora Steam VR a HTC Vive

Včerejší přednáška na WWDC přinesla nový hardware, novinky ve všech operačních systémech Applu i tolik očekávaný reproduktor. Zároveň ale znamenala vstup Applu do dalšího odvětví – rozšířené a virtuální reality. Té se Apple doposud vyhýbal snad i z toho důvodu, že nemá vlastní produkt, ačkoliv brýle pro tzv. augmented reality vyvíjí. Nyní však vývojářům přinesl ARkit pro práci s rozšířenou realitou a rovněž začal spolupracovat s Valve a HTC, které pro macOS připravili Steam VR a podporu HTC Vive na počítačích s macOS.

Apple si je dobře vědom, že doposud nenabídnul rozumný stroj, který by byl schopen vývoje i provozu samotné virtuální reality. Macbooky Pro sice disponují výkonnými grafikami, pro VR jsou však nedostatečné. Proto začal nabízet vývojářům se zájmem o VR na Macích sadu s externí grafickou kartou.

Externí dok, který je obdobný jako mají i dalších výrobci (Razer, Zotac, Gigabyte…) obsahuje vestavěnou kartu AMD Radeon RX 580, tedy v současné době nejvýkonnější grafiku postavenou na čipech Polaris. K Macům se dok s grafikou bude připojovat pomocí Thunderboltu 3 a vedle grafického výkonu přidá také hub s několika konektory USB typu C.

Steam VR pro Macy

Během samotné přednášky zazněla informace o tom, že do macOS konečně zamíří také nejdůležitější platforma pro virtuální realitu – Steam VR. Ta je úzce propojena s brýlemi HTC Vive a pro jejich chod je nezbytná. Doposud byla dostupná na počítačích s Windows a linuxovými systémy, nově ji lze však instalovat také na Macích.

Zájemci ji mohou testovat v rámci beta verze již nyní, přičemž nabídne vše podstatné – podporu ovladačů do rukou či sledování v celé místnosti (které není samozřejmostí u Oculusu). K dispozici budou také vývojářské verze Unity a Unreal Engine pro macOS. Vedle toho zajistí Valve rovněž podporu pro WebVR na Macích. Obsah pro virtuální realitu se tak postupně bude moci objevovat i na webu. A pozadu nezůstane ani samotný Apple, který naučí profesionální střižnu Final Cut Pro pracovat s 360° videi.

Sázka na rozšířenou realitu

Jak už bylo zmíněno, Apple vyvíjí brýle pro rozšířenou reality, nicméně jejich dokončení bylo odloženo minimálně na příští rok a podle zdrojů z Foxconnu je ve hře také kompletní zrušení projektu. I přesto (nebo právě proto) Apple vydává pro iOS tzv. ARKit, který vývojářům značně usnadní tvorbu aplikací s prvky rozšířené reality.

Na keynote jsme viděli primárně herní ukázky – nechyběli Pokémoni, kteří budou moci být loveni v reálném prostředí a studio Wingnut AR předvedlo střílečku odehrávající se přímo na stole v sále. Vedle her ale tkví potenciál rozšířené reality i v dalších odvětvích jako je zdravotnictví nebo výuka. A to především s přihlédnutím k tomu, jak obrovský výkon může nabízet nový iPad Pro i předchozí iPhony.

Vstup Applu do těchto odvětví může znamenat značný posun jak z pohledu vývojářů, tak samotných uživatelů. Zádrhelem nicméně zůstává fakt, že aktuální technologie samotných brýlí pro virtuální realitu zdaleka nejsou dokonalé. To platí třeba o rozlišení využitých displejů nebo absenci bezdrátových brýlí umožňující neomezený pohyb. Potenciál celého odvětví, o němž mluví výrobci, tak značně předstihnul aktuální stav dostupných produktů.

Témata článku: Apple, Virtuální realita, Pokémon Go, HTC Vive, Rozšířená realita, Mako, Brýle pro virtuální realitu, Virtuální realita brýle, Vr brýle pro virtuální realitu, Virtuální realita htc vive, Valve, Polaris, Pokémon, Virtuální realita hry, Cute

5 komentářů

Nejnovější komentáře

  • m11.11 24. 6. 2017 11:33:21
    Odhadem do dvou let (léto 2019) se začne prodávat bezdrátové 4k HDR VR....
  • dolph1888 6. 6. 2017 11:28:25
    Zde ovšem nejde o nějakou novinku, 3D render se dávno na desktopech i NB...
Určitě si přečtěte

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

** Na jaké parametry se zaměřit a kde vás výrobci chtějí nachytat ** Monitory se stále více specifikují pro konkrétní určení ** Náročný hráč nebo profesionální grafik mají různé požadavky

20.  6.  2017 | Tomáš Holčík | 32

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

** Ani hry se sebelepší grafikou vás nevtáhnou tolik, jako ve virtuální realitě ** Pro sledování filmů není VR ani zdaleka ideální ** I první generace je skvělá, stále však působí jako prototyp

20.  6.  2017 | Stanislav Janů | 22

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si titěrnou Wi-Fi meteostanici s lepším teploměrem než Netatmo

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si titěrnou Wi-Fi meteostanici s lepším teploměrem než Netatmo

** Dnes se podíváme na maličkou Wi-Fi destičku Wemos D1 mini ** A připojíme k ní barometrický a teplotní shield ** Poběží na ní web a nabídne i JSON API

18.  6.  2017 | Jakub Čížek | 28

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

** Na černém trhu mohou zaměstnanci továren za kradené součástky inkasovat částku ve výši ročního platu ** Velké množství informací je vyneseno i z centrály Applu ** Díly jsou pašovány v botách, podprsenkách i odpadem

21.  6.  2017 | Stanislav Janů | 24


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky