První krok Applu do VR: má vlastní dok na grafické karty a spolupracuje se Steamem a HTC

  • Apple vstupuje do odvětví, kterých se zatím stranil - VR a AR
  • Vývojářům nabídne dok s externí grafickou kartou
  • Do macOS dorazí podpora Steam VR a HTC Vive

Včerejší přednáška na WWDC přinesla nový hardware, novinky ve všech operačních systémech Applu i tolik očekávaný reproduktor. Zároveň ale znamenala vstup Applu do dalšího odvětví – rozšířené a virtuální reality. Té se Apple doposud vyhýbal snad i z toho důvodu, že nemá vlastní produkt, ačkoliv brýle pro tzv. augmented reality vyvíjí. Nyní však vývojářům přinesl ARkit pro práci s rozšířenou realitou a rovněž začal spolupracovat s Valve a HTC, které pro macOS připravili Steam VR a podporu HTC Vive na počítačích s macOS.

Apple si je dobře vědom, že doposud nenabídnul rozumný stroj, který by byl schopen vývoje i provozu samotné virtuální reality. Macbooky Pro sice disponují výkonnými grafikami, pro VR jsou však nedostatečné. Proto začal nabízet vývojářům se zájmem o VR na Macích sadu s externí grafickou kartou.

Externí dok, který je obdobný jako mají i dalších výrobci (Razer, Zotac, Gigabyte…) obsahuje vestavěnou kartu AMD Radeon RX 580, tedy v současné době nejvýkonnější grafiku postavenou na čipech Polaris. K Macům se dok s grafikou bude připojovat pomocí Thunderboltu 3 a vedle grafického výkonu přidá také hub s několika konektory USB typu C.

Steam VR pro Macy

Během samotné přednášky zazněla informace o tom, že do macOS konečně zamíří také nejdůležitější platforma pro virtuální realitu – Steam VR. Ta je úzce propojena s brýlemi HTC Vive a pro jejich chod je nezbytná. Doposud byla dostupná na počítačích s Windows a linuxovými systémy, nově ji lze však instalovat také na Macích.

Zájemci ji mohou testovat v rámci beta verze již nyní, přičemž nabídne vše podstatné – podporu ovladačů do rukou či sledování v celé místnosti (které není samozřejmostí u Oculusu). K dispozici budou také vývojářské verze Unity a Unreal Engine pro macOS. Vedle toho zajistí Valve rovněž podporu pro WebVR na Macích. Obsah pro virtuální realitu se tak postupně bude moci objevovat i na webu. A pozadu nezůstane ani samotný Apple, který naučí profesionální střižnu Final Cut Pro pracovat s 360° videi.

Sázka na rozšířenou realitu

Jak už bylo zmíněno, Apple vyvíjí brýle pro rozšířenou reality, nicméně jejich dokončení bylo odloženo minimálně na příští rok a podle zdrojů z Foxconnu je ve hře také kompletní zrušení projektu. I přesto (nebo právě proto) Apple vydává pro iOS tzv. ARKit, který vývojářům značně usnadní tvorbu aplikací s prvky rozšířené reality.

Na keynote jsme viděli primárně herní ukázky – nechyběli Pokémoni, kteří budou moci být loveni v reálném prostředí a studio Wingnut AR předvedlo střílečku odehrávající se přímo na stole v sále. Vedle her ale tkví potenciál rozšířené reality i v dalších odvětvích jako je zdravotnictví nebo výuka. A to především s přihlédnutím k tomu, jak obrovský výkon může nabízet nový iPad Pro i předchozí iPhony.

Vstup Applu do těchto odvětví může znamenat značný posun jak z pohledu vývojářů, tak samotných uživatelů. Zádrhelem nicméně zůstává fakt, že aktuální technologie samotných brýlí pro virtuální realitu zdaleka nejsou dokonalé. To platí třeba o rozlišení využitých displejů nebo absenci bezdrátových brýlí umožňující neomezený pohyb. Potenciál celého odvětví, o němž mluví výrobci, tak značně předstihnul aktuální stav dostupných produktů.

Témata článku: Apple, Windows, AMD, iPhone, Virtuální realita, HTC, iPad, HTC Vive, USB, Pokémon Go, Rozšířená realita, Zotac, Razer, Velká hromada, Unit, Operační systém, USB Type-C, Pokémon, Roztříštěnost, Nový iPad, Mac, Brýle pro virtuální realitu, Předchozí iPhone, Neomezený pohyb, První karta

Určitě si přečtěte

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

Včera | Stanislav Janů | 144


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji