První krok Applu do VR: má vlastní dok na grafické karty a spolupracuje se Steamem a HTC

  • Apple vstupuje do odvětví, kterých se zatím stranil - VR a AR
  • Vývojářům nabídne dok s externí grafickou kartou
  • Do macOS dorazí podpora Steam VR a HTC Vive

Včerejší přednáška na WWDC přinesla nový hardware, novinky ve všech operačních systémech Applu i tolik očekávaný reproduktor. Zároveň ale znamenala vstup Applu do dalšího odvětví – rozšířené a virtuální reality. Té se Apple doposud vyhýbal snad i z toho důvodu, že nemá vlastní produkt, ačkoliv brýle pro tzv. augmented reality vyvíjí. Nyní však vývojářům přinesl ARkit pro práci s rozšířenou realitou a rovněž začal spolupracovat s Valve a HTC, které pro macOS připravili Steam VR a podporu HTC Vive na počítačích s macOS.

Apple si je dobře vědom, že doposud nenabídnul rozumný stroj, který by byl schopen vývoje i provozu samotné virtuální reality. Macbooky Pro sice disponují výkonnými grafikami, pro VR jsou však nedostatečné. Proto začal nabízet vývojářům se zájmem o VR na Macích sadu s externí grafickou kartou.

Externí dok, který je obdobný jako mají i dalších výrobci (Razer, Zotac, Gigabyte…) obsahuje vestavěnou kartu AMD Radeon RX 580, tedy v současné době nejvýkonnější grafiku postavenou na čipech Polaris. K Macům se dok s grafikou bude připojovat pomocí Thunderboltu 3 a vedle grafického výkonu přidá také hub s několika konektory USB typu C.

Steam VR pro Macy

Během samotné přednášky zazněla informace o tom, že do macOS konečně zamíří také nejdůležitější platforma pro virtuální realitu – Steam VR. Ta je úzce propojena s brýlemi HTC Vive a pro jejich chod je nezbytná. Doposud byla dostupná na počítačích s Windows a linuxovými systémy, nově ji lze však instalovat také na Macích.

Zájemci ji mohou testovat v rámci beta verze již nyní, přičemž nabídne vše podstatné – podporu ovladačů do rukou či sledování v celé místnosti (které není samozřejmostí u Oculusu). K dispozici budou také vývojářské verze Unity a Unreal Engine pro macOS. Vedle toho zajistí Valve rovněž podporu pro WebVR na Macích. Obsah pro virtuální realitu se tak postupně bude moci objevovat i na webu. A pozadu nezůstane ani samotný Apple, který naučí profesionální střižnu Final Cut Pro pracovat s 360° videi.

Sázka na rozšířenou realitu

Jak už bylo zmíněno, Apple vyvíjí brýle pro rozšířenou reality, nicméně jejich dokončení bylo odloženo minimálně na příští rok a podle zdrojů z Foxconnu je ve hře také kompletní zrušení projektu. I přesto (nebo právě proto) Apple vydává pro iOS tzv. ARKit, který vývojářům značně usnadní tvorbu aplikací s prvky rozšířené reality.

Na keynote jsme viděli primárně herní ukázky – nechyběli Pokémoni, kteří budou moci být loveni v reálném prostředí a studio Wingnut AR předvedlo střílečku odehrávající se přímo na stole v sále. Vedle her ale tkví potenciál rozšířené reality i v dalších odvětvích jako je zdravotnictví nebo výuka. A to především s přihlédnutím k tomu, jak obrovský výkon může nabízet nový iPad Pro i předchozí iPhony.

Vstup Applu do těchto odvětví může znamenat značný posun jak z pohledu vývojářů, tak samotných uživatelů. Zádrhelem nicméně zůstává fakt, že aktuální technologie samotných brýlí pro virtuální realitu zdaleka nejsou dokonalé. To platí třeba o rozlišení využitých displejů nebo absenci bezdrátových brýlí umožňující neomezený pohyb. Potenciál celého odvětví, o němž mluví výrobci, tak značně předstihnul aktuální stav dostupných produktů.

Témata článku: Apple, Windows, AMD, Virtuální realita, iPhone, iPad, HTC Vive, USB, Rozšířená realita, HTC, Pokémon Go, Razer, Zotac, Mako, Dostupný produkt, Foxconn, Nový hardware, Příští rok, USB Type-C, Nejlevnější MacBook, Virtuální realita HTC vive, Graf, Valve, Operační systém, Předchozí iPhone

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu