Jak je vidět, ozývá se nejen RIAA v USA, ale i u nás to začíná pořádně vřít. Společnost IFPI v ČR jde proti MP3 a kopírování hudebních CD hodně razantně.
Společnost IFPI ČR (Mezinárodní federace fonografického průmyslu) spustila kampaň "Kopírování zabíjí hudbu" proti kopírování originálních hudebních nosičů. To je snaha jistě chvályhodná, Otázkou je, zda důvěryhodnost vzroste s tím, že ji oficiálně podporují Lucie Bílá, Dan Bárta, František Nedvěd a Lunetic. Vzhledem k dramatickému poklesu prodejů originálních hudebních nosičů v letech 1998 – 1999 (-35 %) se Mezinárodní federace fonografického průmyslu České republiky (IFPI ČR), která sdružuje 25 členských vydavatelských firem, rozhodla čelit nárůstu nelegálního pořizování kopií hudebních nahrávek kampaní "Kopírování zabíjí hudbu".
Jaké jsou hlavní argumenty IFPI ČR?
Kopie je vždycky horší než originál. Kopie originální nahrávky zůstane vždy jen levnou kopií, nikoli originálem uměleckého díla. A tak jako pohrdáme napodobeninami značkového oblečení, měli bychom svůj vkus obrátit i k estetické i zvukové hodnotě kopií hudebních děl.
Hromadné vypalování hudebních nosičů není ani legální, ani morální. Rozvoj počítačové a audiovizuální techniky s sebou přinesl nové možnosti záznamu hudebních děl, a tak se nahrávače kompaktních disků, známější pod názvem "vypalovačky", stávají běžným hardwarovým vybavením osobních počítačů. Ve svém okolí se tak stále běžněji setkáváme s nabídkou "vypálení cédéčka" za nepřiměřeně nízkou cenu. Tento vývoj dospěl do takových rozměrů, že lze narazit i na tzv. veřejné vypalovny, kde vám vyrobí kopii s nahrávkou vašeho oblíbeného zpěváka či skupiny na počkání. Ne však každý už ví, že beztrestně si lze dílo zkopírovat jen pro vlastní potřebu a na vlastním zařízení. Autorský zákon totiž kromě tohoto "soukromého" kopírování neuvádí jiný legální způsob získání kopie hudebního díla.
Nedodržování základních právních předpisů může ohrozit náš vstup do EU. Zábavní a hudební průmysl významnou měrou přispívá do ekonomiky každé vyspělé země a poměr hrubého domácího produktu k příjmům vyplývajícím z duševního vlastnictví se ve vyspělých zemích rok od roku zvyšuje. Příslušné instituce se budou muset v brzké době zaměřit na dodržování zákonů týkajících se duševního vlastnictví a autorských práv, protože dodržování těchto právních norem bude jednou z podmínek vstupu České republiky do Evropské unie.
S poklesem tržeb gramofonových firem klesají šance známých českých interpretů i začínajících umělců na vydání nových děl. Klesající objemy prodeje originálních nosičů tak mají za následek nejen přímé snížení příjmů autorů, výkonných umělců, vydavatelských společností, distributorů a obchodníků, ale současně omezují možnosti vydavatelských firem financovat pořizování nových nahrávek tuzemských interpretů a skupin. Kráceny jsou i vstupy do státního rozpočtu z daní nevybraných při prodeji nosičů se zvukovými záznamy.
A co z toho všechno plyne? Závěr si jistě uděláte sami. Nejzajímavější na tom všem je, že celý projekt plně podporují – Lucie Bílá, Dan Bárta, František Nedvěd a skupina Lunetic. Další informace přímo na stránkách společnosti IFPI ČR.