Společnosti YARA a KONGSBERG se spolu pustili do projektu v podobě první autonomní elektrické nákladní lodi YARA Birkeland, která má za cíl zredukovat emise díky potenciálnímu odstranění až 40 tisíc jízd kamionů ročně mezi městy Porsgrunn a Brevik či Larvik. A to platí jen pro produkty společnosti Yara. První elektrické nákladní lodě vyplují už příští rok, od roku 2020 pak budou už zcela bez lidské posádky.
Samořízení a elektřina už se začíná pomalu rozmáhat v oblasti automobilů (elektromobily). V případě lodí je sice řízení v mnoha směrech automatické, velké nákladní lodě ale stále používají výkonné spalovací motory, které značně zvyšují emise a rovněž produkují velké množství odpadu do moře.
Revoluce, která přichází na souši, se ale dočkáme i na moři a jak je vidět na novém projektu autonomní elektrické lodě YARA Birkeland, lze tím v některých případech i značně ulehčit a odstranit problém s emisemi a dopravou na souši.
YARA Birkeland bude první
Název první komerčně dostupné autonomní elektrické nákladní lodě pro kontejnery - YARA Birkeland, vychází ze jména zakladatele a výzkumníka společnosti YARA – Kristiana Birkelanda.
YARA v současnosti přepravuje zboží pomocí více než stovky kamionů každý den. Za celý rok se jedná o více než 20 tisíc kontejnerů a 40 tisíc jízd, které proběhnou po silnicích mezi zmíněnými městy v Norsku. S kompletním překlopením na lodní dopravu, která by byla bez emisí a zcela autonomní (to je mnohem jednodušší na moři než na silnici) se vyřeší několik problémů.
Kromě čistšího vzduchu by to znamenalo i snížení hustoty dopravy – bezpečnější a tišší vnitrostátní silniční provoz. S první přepravou ještě s lidskou posádkou se počítá v polovině roku 2018, přičemž dojde k postupnému navyšování počtu lodí. V roce 2020 by už vše mělo fungovat autonomně a lodě nebudou mít žádnou lidskou posádku.
Autonomní doky
Většinu hlavních technologií bude vyvíjet a dodávat zmíněná společnost Kongsberg – ať už půjde o různé senzory, elektrické motory, baterie a další řídící systémy.
Kromě samotné přepravy se ale počítá i s autonomním robotickým nakládání a vykládáním kontejnerů v docích, které bude rovněž spoléhat pouze na elektrický pohon bez emisí.
Důležitý přelom
Jednou z hlavních výhod autonomních elektrických kontejnerových lodí, které budou kombinované s autonomními elektrickými doky, je určitě to, že v mnoha oblastech lze skutečně nahradit velkou část kamionové dopravy.
Podívejte se na rychlý útok somálských pirátů na loď. Stráže s automatickými zbraněmi ale naštěstí dokázali loď ubránit:
Na moři je spousta místa a ve vzdálenosti, kde tyto lodi poplují, nebudou nikomu ani překážet, což je ideální. Nelze s tímto řešením pochopitelně počítat u kritických tras, kde se nachází piráti, kteří přepadávají lodě a je nutné se proti nim bránit (viz video). Ale pokud se do tohoto směru zapojí i další společnosti, jistě to povede k lepšímu prostředí a díky lepší efektivitě i ke snížení cen za dopravu většího objemu zboží.