Průzkum: jen 11 procent chce dnešní ADSL, paušál za dial-up mimo špičku většina

Zhruba před týdnem platforma ZUI na stránkách Internetu pro všechny spustila unikátní celostátní průzkum zájmu o paušální Dial-up a ADSL. Do průzkumu se zatím zapojilo víc než 2200 uživatelů Internetu, což sice nestačí na nějaké konečné závěry, ovšem výsledky naznačují to, co téměř každý uživatel Internetu dávno ví a pouze Český Telecom a někteří alternativní operátoři před touto skutečností zavírají oči.
Průzkumu monitorujícího zájem uživatelů o paušální Dial-up a ADSL se za první týden zúčastnilo víc než 2200 uživatelů. Možná se to někomu bude zdát málo, ale mě toto číslo mile překvapilo zejména vzhledem k událostem posledních dní (válka v Iráku) a k notoricky známé nechuti uživatelů zúčastňovat se jakýchkoliv anket. Navíc tento průzkum zdaleka není ukončen, teprve začínáme a proto každý kdo, není spokojen se svým připojením k Internetu, má možnost dát o sobě vědět ještě dlouhou dobu.

Na tomto místě bych chtěl zdůraznit, že tento průzkum se od jiných v něčem přeci jen liší. Zatímco jinde respondenti odpovídají na otázky a po ukončení průzkumu se možná také dozvědí jeho výsledky, v tomto projektu může každý uživatel Internetu okamžitě sledovat vývoj situace v přehledných tabulkách. Hlavním smyslem však není jen dokázat telekomunikačním společnostem, že zájem o paušální Dial- up a ADSL v české společnosti je velký, ale i přesně lokalizovat jednotlivé uživatele v jednotlivých oblastech a to podle příslušnosti k jednotlivým HOST ústřednám.

Podívejme se tedy na průběžné výsledky průzkumu, které i v této fázi projektu mnoho naznačují. Nejdříve tedy odpovědi na otázky týkající se jednotlivých variant paušálu.U variant celodenního paušálu s odpojováním po 2 a 4 hodinách téměř polovina respondentů uvedla nejvyšší měsíční částku, kterou by byla ochotna investovat zhruba 501-600 Kč bez poplatku za telefonní přípojku, což by při měsíčním poplatku za nejrozšířenější telefonní tarif 299 Kč představovalo konečnou cenu zhruba 900 Kč.U výhradně víkendové varianty rovněž vyhrála varianta s nejnižším měsíčním poplatkem.

Trochu odlišná je situace u paušálu mimo špičku nebo chcete-li „nočního paušálu“, zde uživatelé rovněž uvedli jako nepřijatelnější cenu 201-300 Kč (zhruba 40 procent), ale velká část respondentů by byla ochotna si ještě 100 Kč měsíčně připlatit.

Variantu paušálu na období mimo špičku také drtivá většina uživatelů označila pro svoji domácnost jako nejpotřebnější. Na některé výhrady uživatelů k násilnému přerušovaní spojení po 2-4 hodinách bych podal jako vysvětlení skutečnost, že Český Telecom není ochoten uvažovat o vyřešení problému přetíženosti sítě hrubou silou (instalací nových RSU stojanů, tak jak to učinili v USA), na druhou stranu i řešení prostřednictvím odpojování uživatelů se využívá v řade států světa (např.Velká Británie,Austrálie).

Dokonce sám Český Telecom ačkoliv se i tomuto řešení vytrvale brání a dokonce se odvolává na neexistující nařízení v telekomunikačním zákoně, odpojování už několik let v jisté formě provozuje, alespoň podle informací, které nabízí na svých stránkách.

„U barevných linek, které jsou provozovány poskytovateli v síti společnosti ČESKÝ TELECOM, jsme na obranu zákazníků již před několika lety zavedli celou řadu opatření, která brání jejich zneužití. Patří mezi ně například omezení jednorázové délky spojení na 10 minut. Partneři ČESKÉHO TELECOMU se také smluvně zavázali, že veškerá reklama bude obsahovat cenu za službu a cenová informace musí být čitelná, nápadná a prezentována způsobem, který nevyžaduje podrobné zkoumání.“

Žádné překvapení se nekonalo ani v odpovědích týkajících se ADSL. Zhruba 82 procent uživatelů by vážně uvažovalo o ADSL připojení kdyby cena, rychlost a kvalita této služby odpovídala průměrným hodnotám v Evropské unii. Pouze 11 procent zákazníků by si objednalo ADSL okamžitě i za současných podmínek a zhruba 8 procent nemá o tuto technologii zájem.

Když jsem říkal, že žádné překvapení – myslel jsem tím překvapení pro uživatele. Pro Český Telecom je to docela nepříjemná skutečnost vzhledem k tomu, že deklarovali alespoň podle některých zdrojů, že tento rok chtějí získat 80 tisíc nových zákazníků (podle našich informací Český Telecom pouze naznačil číslo potenciálních zákazníků a v tomto roce se spokojí s 30 tisíci zákazníky služby ADSL). I toto číslo se mi však nezdá reálné vzhledem k tomu, že po prvním měsíci ohlásil ČTc zhruba 1000 zájemců o službu ADSL a do tohoto počtu jsou započteny i všichni zákazníci alternativních operátorů. Rovněž rychlost a kvalita, kterou svým zákazníkům sliboval při instalaci daleko zaostává za jeho sliby a každý zájemce o ADSL se zřejmě musí připravit na dlouhé čekání, telefonování a dohadování, aby se vytouženého vysokorychlostního Internetu konečně dočkal.

Z průzkumu jsme vytvořili i jakýsi žebříček ústředen, na kterých uživatelé projevili o paušální Dial-up nebo ADSL největší zájem. Přední místa podle očekávání obsadili krajská města až na dvě výjimky a to jsou Říčany, které v počtu zájemců o paušál zatím předběhli i Olomouc a Pardubice. U ADSL se zase z průměru vymyká město Frýdek-Místek. Jak se budete průzkum vyvíjet dál se můžete přesvědčit sami a také se můžete aktivně zúčastnit, třeba vedle vás žije nějaký počítačový nadšenec, který se také na základě tohoto průzkumu rozhodne, že se chopí příležitosti a zavede nějaké to wifi třeba přímo ve vaší obci či městě.

Autor Miloslav Sova je iniciátorem Výzvy k rozšíření Internetu v ČR a zakladatelem občanského sdružení Internet pro všechny.

Diskuze (50) Další článek: Běží vám po instalaci SP1 pro Windows XP programy pomaleji?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,