Software | Fotografování | Grafický editor

Pršelo vám na dovolené? Žádný problém, LandscapePro je expert na fotohoaxy

  • LandscapePro je unikátní editor fotografií krajiny
  • Dokáže zcela proměnit oblohu nebo jiné části snímku
  • Každou fotografii snadno uděláte líbivější, ale pozor na hranici kýče

Jistě to sami dobře znáte. Přijedete z dovolené a sebou si na mobilu nebo SD kartě velkého fotoaparátu vezete možná i stovky fotografií s mnohdy naivní představou, že je doma proberete, ty povedené vylepšíte v některém z editorů a ještě poskládáte kvalitní panoramatické snímky.

Skoro bych si tipnul, že se většina nakonec nedokope ani k tomu roztřídění zrn od plev a v lepším případě fotografie jen nahraje do chytrých služeb jako Google Photos, OneDrive, iCloud aj. s tím, že se jejich servery alespoň postarají o automatické indexování snímků podle obsahu, takže až za pár let napíšete do vyhledávacího pole „západ Slunce,“ zobrazí se před vámi k vašemu úžasu těch pár set nepříliš originálních snímků z pláže se slunečním diskem nořícím se kamsi za obzor.

Klepněte pro větší obrázek
Google Photos a automatické indexování fotografií podle obsahu

Britský Antrhopics a jeho chytrá udělátka

Tuto potíž si pochopitelně uvědomují i výrobci klasických desktopových editorů a snaží se vymyslet, jak upravit fotky, aniž by to byla otrava. A tak se v posledních deseti letech vyrojilo ohromné množství fotoudělátek, které slibují třeba umělou inteligenci na jedno kliknutí, která však povětšinou jen přidá barvičky, zvýší kontrast a záběr promění v kýč, který vypadá dobře snad jen na displejích současných mobilních telefonů, které mají rády živé barvy.

Z tohoto zástupu ale několik výrobců přece jen vystupuje a pokoušejí se nabídnout opravdu něco nového a jiného. Jedním z nich je britské studio Anthropics Technology, kterému jsme se v minulosti už věnovali.

Způsob práce s programy Anthropics se totiž oproti ostatním opravdu liší. Namísto klasického okna s lištou štětečků a dalších nástrojů totiž jen nahrajete fotografii, řeknete programu, co se na snímku vlastně nachází, ten ji podle tohoto zadání analyzuje, načež nabídne širokou paletu vylepšováků pro konkrétní situace.

V programu PortraitPro Body jsme tak plnoštíhlé krasavice proměnili v atletické, no a loni na podzim zase v PortraitPro žáby ve virtuální modelky – anebo jsme se o to s odbornou pomocí vizážistky alespoň pokusili.

LandscapePro, aneb automat na krajinky

Dnes se podíváme, jak se stejným způsobem pracuje s dalším dítkem studia Anthropics – LandscapePro, do redakce nám totiž dorazila jeho nejnovější verze.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Původní snímek a po zpracování poloautomatem LandscapePro
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Měli jste celou dovolenou špatné počasí? Žádný problém.
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ano, toto už je příliš, to raději nedělejte...

Fanoušky GIMPu a IrfanView rovnou zklamu, nejedná se o freeware, ale komerční program, za který zaplatíte 40 eur včetně daně – tedy po přepočtu zhruba tisícikorunu, což je dnes pro podobný domácí software cena poměrně obvyklá, okolo které se točí i všichni ostatní.

Klepněte pro větší obrázek
Úvodní okno programu se oproti obvyklým editorům poměrně liší

V každém případě, jak už název napovídá, LandscapePro se soustředí na poloautomatickou práci s krajinkami, přírodou – prostě s fotografiemi, které pořídíte venku a budou mít spíše širší záběr.

Fotoeditor, který funguje úplně jinak

I s tímto programem od Anthropics se pracuje naprosto odlišně než s ostatními. Zapomeňte na to, že do něj prostě jen nahrajete fotku, po které okamžitě začnete čmárat štětečkem, případně pomocí posuvníků měnit živost barev atp.

Klepněte pro větší obrázek
Načetl jsem v programu fotografii. Nyní musím z nabídky vlevo označit ve scéně klíčové struktury, aby LandscapePro věděl, jak s nimi má pracovat v automatickém režimu.

Namísto toho musíte na začátku sdělit programu, co na fotografii je. Na snímku tedy přetahováním typů z nabídky označujete významné oblasti, se kterými budete chtít pracovat. Nad oblohu přetáhnete Sky, nad hladinu rybníku typ Water, nad les zase Tree, pak tu jsou značky pro budovy, skály, sníh a tak dále.

Klepněte pro větší obrázek
Přetáhl jsem do scény značky Sky, Water, Tree, Sand a Object pro člun v popředí

Program se podle značek pokusí v dalším kroku rozpoznat související plochy, které barevně označí. Asi to nebude dokonalé, a tak vám nabídne nástroje pro zpřesnění výběru. Na tom, jak přesně budou oblasti rozlišené, závisí, jak dobře bude nakonec program pracovat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Program podle značek rozpoznal související oblasti, které pomocí několika nástrojů mohu ještě upřesnit, aby následující úpravy fungovaly co nejlépe

Jakmile bude rozdělení jednotlivých ploch co nejpřesnější, v dalším kroku ještě potvrdíte rozpoznaný horizont a konečně necháte program chvíli pracovat – na běžném laptopovém procesoru alespoň střední kategorie (Intel Core i3/i5) by to mělo být jen pár sekund.

Teprve nyní začíná skutečná kreativní práce se scénou.

Nepracujete s pixely, ale se sémantickou scénou

Jak už jsem napsal výše, zapomeňte na klasickou nabídku štětců a dalších nástrojů pro lokální úpravu. Od toho tu je Photoshop, Affinity Photo, Corel, Zoner Photo Studio a další. LandscapePro namísto toho nabízí sémantické úpravy.

Klepněte pro větší obrázek
Namísto klasických nástrojů v nabídce vlevo mohu pracovat s jednotlivými sémantickými regiony fotografie. Tedy s oblohou, vodní plochou, vegetací atp.

Stručně řečeno, neupravujete konkrétní pixely, ale konkrétní typy objektů ve scéně. Program jich rozpoznává okolo dvaceti a pro každou kategorii nabízí armádu konkrétních vylepšení.

Klepněte pro větší obrázek
Z nabídky atmosféry oblohy jsem vybral jeden ze západů Slunce. Aby působila věrohodně celá scéna, měl bych samozřejmě adekvátně upravit nasvícení ozářeného popředí s člunem.

Když budete chtít vylepšit oblohu, jednoduše rozevřete kategorii Sky a můžete změnit její expozici nebo třeba atmosféru od ostré polední modři po podvečerní zlatou hodinku. Všechny úpravy se přitom týkají jen oblohy a neponičí ostatní objekty scény. Jak je to možné? Jednoduše díky tomu, že jsme v úvodním kroku sdělili aplikaci, co je co. Co je nebe, co moře, co lesy a co ten nafukovací člun v popředí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Atmosféru oblohy můžete změnit přesnými posuvníky, anebo výběrem některé z předdefinované podoby v podstatě pro každou hodinu dne od úsvitu po západ Slunce.

Je libo mráček? Žádný problém!

Jenže pozor, atmosférou oblohy a úpravou její expozice to zdaleka nekončí. LandscapePro umí i celou oblohu nahradit, takže pokud chcete pro dramatičnost do jasné oblohy přidat nějaký ten mráček, pro program to není problém.

Klepněte pro větší obrázek
Je libo mrak? Žádný problém...

Nutno podotknout, že i tyto operace vyžadují od člověka nějaký cit a vkus, což je dnes velmi vzácné zboží, a tak nechybí ani hromada přednastavených scén. Díky tomu, že je program zobrazí formou náhledových miniatur, budete mít okamžitě představu, jak se celá scéna promění.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mraků a jejich kombinací s denní hodinou jsou v programu desítky

Pomůže s inspirací, kam vlastně fotografii posunout

Podobným způsobem jako s oblohou si můžete pohrát i s dalšími rozpoznanými objekty ve scéně, přičemž když hranice objektů budou zlobit, můžete drobné neshody dodatečně vyladit. V každém případě, sémantická práce s fotografií běžnému amatérovi dodá to, co u klasických editorů zpravidla nenachází – inspiraci.

Klepněte pro větší obrázek
Stejným způsobem jako s oblohou můžeme pracovat i s dalšími plochami ve scéně. V tomto případě třeba s odstínem mořské hladiny.

Jistě to sami znáte. Sice můžete otevřít fotografii z dovolené v sebelepším fotoeditoru, ale k čemu je to dobré, když nemáte přesnou představu, čeho vlastně chcete dosáhnout. LandscapePro vám s tím pomůže, protože změnou parametrů jednotlivých objektů ve scéně vidíte, co se s celou fotografií vlastně děje. Je to něco úplně jiného než stáhnout posuvník kontrastu ve Photoshopu.

Nevytvářejte fotografické hoaxy

Pokud bude mít vstupní fotografie jasné kontury a jasné předěly jednotlivých objektů ve scéně (typicky horizont od oblohy), dokáže opravdu hotové zázraky – například úpravu oblohy zvládne v takových případech způsobem, se kterým by si běžný domácí uživatel v klasickém fotoeditoru neporadil, anebo by se se snímkem piplal podle nejrůznějších návodů dlouhé minuty.

Na stranu druhou, i když LandscapePro zvládne u některých scén věrohodně proměnit počasí nebo roční období, nabízí se otázka, proč to vlastně dělat – proč falšovat své vlastní vzpomínky, ať už byly jakékoliv.

Diskuze (14) Další článek: Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem. Poprvé vzlétl před 50 lety

Témata článku: Software, OneDrive, Slunce, Fotky, Fotografování, Grafický editor, Adobe Photoshop, Zoner Photo Studio, Adobe Lightroom, Affinity, Obloha, Sand, Posuvník, Euro, Fotografie, Editor, Photoshop, Corel, Google Photos, Water, Affinity photo, Západ slunce, Objekt, Fotoeditor, Scéna


Určitě si přečtěte

Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

** Speedtest stále častěji měří jen rychlost na poslední míli ** Ta však ale neodpovídá reálnému surfování ** Jak se tedy pokusit změřit tu skutečnou?

Jakub Čížek | 78

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

** Model raketoplánu Columbia od českého konstruktéra umí i létat ** Obdivuhodný model si vzal 1600 hodin práce ** Podívejte se na fotografie ze stavby a prvního letu

Karel Jeřábek | 22

Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

** Let Virgin Atlantic z Los Angeles do Londýna vzbudil rozruch ** Dle webu na sledování leteckého provozu překonal rychlost zvuku ** Skutečnost je ale trochu jiná, neboť všechno je relativní

Karel Kilián | 22