Prostředky současného webdesignu II

Dobrému webdesignérovi nemůže stačit, že se uživatelé na jeho stránky dostanou, rychle se zorientují a snadno je používají. Proto dobrý webdesignér ví něco i o vzhledu, stylistice a marketingu pro web. Dnes se o nich zmíníme i my v tomto článku.

Vzhled

Vraťme se k příkladu s mobilním telefonem z minulého článku. Přístroj má vždy svoji základní funkci, která je nutně plněna – je to překvapivě telefonování. Každý mobil kromě funkce ještě nějak vypadá – jeho vzhled tvoří kryt. Dobrý kryt vám neznemožní telefonování a plní funkci estetickou – mobil se vám pak líbí.

Vzhled (anglicky „look“ nebo „look-and-feel“) tvoří finální vizuální podobu stránek, se kterou uživatel pracuje. Hledá rovnováhu mezi formou a funkcí, kterou přebírá od ostatních prostředků webdesignu.

Dobrý vzhled na webu:

  • vychází z přístupnosti, použitelnosti a informační architektury
  • buduje zapamatovatelnou značku
  • svým pojetím umožní uživateli ztotožnění se stránkami
  • dodržuje typografická pravidla

Stylistika pro web

„Za devatero horami, za devatero řekami...“ – představte si, že by nápověda k vašemu mobilnímu telefonu začínala těmito slovy. Jsem si jist, že, pokud nemáte zvrácený smysl pro humor, výrobce tohoto mobilu by vaši důvěru nezískal. Možná by byl úspěšný při psaní pohádek, ale když čtete nápovědu k mobilu, potřebujete jednoduše a srozumitelně vysvětlit, jak provést požadovaný úkon.

Na webu je to zase podobné – pokud budete návštěvníky zdržovat větami typu „Pokud chcete stáhnout ceníky naší firmy, klikněte myší zde“, příště půjdou ke konkurenci, kde pro stažení ceníků slouží odkaz „Ceníky“. Úpravou sdělení pro publikování na webu se zabývá stylistika pro web (jinak též copywriting).

Abychom návštěvníky vlastních stránek neobtěžovali hromadami zbytečného textu, měli bychom alespoň vědět, že:

  • lidé čtou delší texty z monitoru mnohem pomaleji
  • lidé obecně webové stránky nečtou, ale „skenují“ – těkají očima a hledají něco, co je přiblíží cíli
  • texty webu by měly užívat jazyk cílové skupiny

Více například v článku Marka Prokopa Jak psát správně pro WWW.

Optimalizace pro vyhledávače a webový marketing

Předpokládejme, že někde na webu je vystavena vaše stránka. Je po všech směrech dokonalá, splňuje všechny předpoklady být úspěšná, ale... navštěvujete ji jen vy, pár známých a náhodných zoufalců. Něco je bezesporu špatně – vždyť právě návštěvnost je klíčem k úspěchu stránky, v komerčním světě dokonce fatálním.

Získávání návštěvníků se věnuje webový marketing. Jeho část se zabývá získáváním návštěvníků tou nejpřirozenější cestou – z vyhledávačů (například Seznam.cz nebo Google.com). Obor se jmenuje Optimalizace pro vyhledávače (používá se také Search Engine Optimization neboli SEO).

Pokud máte stránky zajímavé pro lidi, jistě budou zajímavé i pro vyhledávače.

Jak pomoci svým stránkám ve vyhledávačích:

  • napište kvalitní textový obsah, zajímavý pro návštěvníky
  • vložte jej do správně strukturovaného HTML kódu stránek s dobrou informační architekturou
  • získejte na stránku několik zpětných odkazů (začnětě například u obecných katalogů jako je Seznam.cz)

Více pro své vzdělání ve webovém marketingu uděláte, když například nastudujete články Marka Prokopa na Živě.cz.

Jak už jsem uvedl na začátku minulého článku, každý z těchto oborů je poměrně rozsáhlý. O každém z nich byla ve světě napsána spousta článků a knih. V Česku jsou zatím v plenkách, ale progresivní webdesignéři již dlouhou dobu používají jejich poznatky.

Příště si řekneme něco o technologiích a nástrojích současného webdesignu. Naučíme se zaříkadla typu XHTML, CSS, JavaScript a krátce se zmíníme o software, který webdesignérům šetří práci.

Diskuze (15) Další článek: Top žebříček virů za duben 2004

Témata článku: , , , , , , , , ,