Prosadí se PointCast v tvrdé konkurenci?

Furiantské odmítnutí nabídky Microsoftu k odkoupení, které PointCast před necelým rokem provedl, bylo asi nejméně rozumným rozhodnutím v historii firmy.
Jedna z prvních a ve své době zřetelně nejpopulárnější "kanálová" služba PointCast ohlašuje nového ředitele, kterým je osoba vysokého kalibru, špičkový představitel jednoho z největších amerických telekomů. Je zřetelné, že zakladatel PointCastu Chris Hassett nezvládl růst firmy a způsobil evidentní stagnaci jak obsahu, tak i formy PointCastu - to mu ostatní akcionáři rozhodně nezapomenou ve chvíli, kdy se svými kanály útočí další firmy, především ale Internet Explorer 4.0.

PointCast je zatím stále soukromou firmou, která však uvažuje o vstupu na burzu; je ale otázkou, zda tu nejvhodnější chvíli už neminul. PointCast má nyní 1.2 miliónu aktivních uživatelů (diváků?), a nový šéf Dorman tvrdí, že se toto množství zdvojnásobí v příštích 18 měsících.

Dovolím si podotknout, že je docela možné, že v té době PointCast už nebude mít vůbec žádné uživatele, a to z následujících důvodů:

Kanály PointCastu se špatně nastavují, v jejich deklaraci je spousta chyb a personál firmy problémy svých poskytovatelů obsahu není schopen řešit (vlastní zkušenost). Ve srovnání s PointCastu je přístup Microsoftu procházkou rajskou zahradou, a obsahové bohatství PointCastu je závislé právě na poskytovatelích obsahu.

Klientský software PointCastu je stále zoufale špatný, náročný na hardware a hlavně: je to samostatný program s proprietárním ovládáním. Proč jej používat, mám-li na počítači třeba MSIE 4.0, ve kterém už je mimo mnoha jiného zabudovaný "lepší PointCast"?

PointCast není schopen internacionalizace; firma o stovce lidí se určitě nebude starat o to, jak jej lokalizovat třeba do češtiny, jak tam dostat české kanály atd. Ne že bychom byli střed vesmíru, ale mimoamerický trh tvoří 70% světového...

PointCast leží v přímé cestě Microsoftu, který je schopen jej marketingem smést z cesty, aniž si toho vůbec všimne, jen jako vedlejší účinek.

Reklamní technologie (animace) PointCastu jsou sice krásné, ale jedná se opět o proprietární technologii: firma údajně zaměstnává okolo padesáti animátorů, kteří vytvářejí reklamní sekvence pro klienty firmy, které jsou ale použitelné jen v PointCastu. Dle mého případu učebnicový příklad slepé uličky.

Jistě nemohu podceňovat tradici a už určitou konzervativnost internetových uživatelů, kteří si zvykli na oblíbený šetřič obrazovky, přinášející jim denní zprávy. Ale Internet Explorer nebo Netscape Netcaster jsou programy nainstalované na desítkách miliónů počítačů na světě už dnes, a na každého nového uživatele PointCastu připadne tak padesát nových uživatelů těchto programů - a tudíž i uživatelů jejich kanálů. PointCast samozřejmě může na obrovském mediálním a reklamním trhu USA a anglofonních zemí dlouho operovat, hledat své skulinky a výklenky - ale bude již jen doplňkem. Myslím, že furiantské odmítnutí nabídky Microsoftu k odkoupení, které PointCast před necelým rokem provedl, bylo asi nejméně rozumným rozhodnutím v historii firmy.

Váš názor Další článek: Pokles kurzů akcií IT firem, nejistota na světových burzách

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,