Keď ste tu poniektorý tak presvedčený o tom ako sú autonómne autá (ktoré sú dlho testované mimo premávku než ich vypustia) nebezpečné, tak mi prosím odpovedzte na otázku.Kto je pre premávku horší? Autonómne auto ktoré ide podľa pravidiel cestnej premávky, programu ktorý neovplyvňujú emócie ani únava ani nepozornosť a iné veci čo je u ľudí bežné, alebo cvok ktorý sa rozhodne ísť v protismere len preto že ho se*ie že tam ide autonómne auto ktoré nikoho neohrozuje?My máme pred vedľajšou dedinkou dlhú rovnú cestu. Koho by napadlo že bude najviac nehôd práve tam a nie na zákrute hneď pred ňou ktorá ide cez horizont (a že aj tam obiehajú). Ona tá rovinka dá mnohým zjavne pocit že sú "profi závodníci" a valia tade čo to dá. Raz preletel motorkár z boku skrz auto lebo ho nevidel vychádzať z dediny a šiel jak blázon. Osobne by som sa cítil bezpečnejšie keby jazdia autonómne vozidlá miesto mladých zazobancov na BMW ktorý idú 250 do zákruty.
Osobně si myslím, že lidé reagují na autonomní auta správně. Pokud je někdo natolik nezodpovědný floutek, že si z města a měšťáků dělá pokusné krysy - pak je likvidace autonomních aut okolními lidmi adekvátní reakcí.
To je názor.Když se mi něco nelíbí, tak to rozbiju. Kolik ti je? 5? Mimochodem tvůj názor se nelíbí 3 lidem, uvítal bys když by ti namlátili?Ta auta někomu škodí víc, než auta řízená lidmi? A co se týče pokusných krys, není to v případě autoškoly to samé?
Myslím, že nejsem v této diskusi sám, komu se nelíbí, že si výrobci autonomních aut dělají z města testovací polygon. Ano, ta auta škodí sakra víc, protože autonomní řízení je v betaverzi, tudíž do ostrého provozu nepatří.Kolik je tobě? Jsi nesvéprávné dítě, které něco odvozuje z toho, kolik kdo má plusů a mínusů na technickém serveru. To o tobě mnohé vypovídá, o tvé vyspělovsti, o tvé osobnosti - a hlavně o tvé soudnosti.Když nemají rozum ani výrobci, ani úřady - tak to holt vezme do ruky ulice. Tak to prostě chodí.
Pravdu píšeš ! Ako by nestačilo , že nezodpovední rodičia denne vypúšťajú do ulíc svorky malých hlúpych robotov Homo sapiens junioris , aby sa učili s nami vodičmi žiť a prežiť na prechodoch , aby znerali dáta o trasách ....a koľko tých malých smiešnzch tvorov pri tom yrayíme ! Sranda musí byť!A tu ešte o niečo inteligentnejšie ako tí malí smradi, stroje vypustia medzi nás na cesty ! Nozaj nestačilo tým špinám kapitalistickým , ako sme im v 18. storočí roybíjali stroje vo fabrikách ? Vstanou nový bojovníci , proti mašinám ! nevadí , za 5-6 rokov si zvykneme a radšej si zavoláme takýto taxik z Letiska . Ten mám určite nenaučtuje 2500 korún ....
Malý junior ohrožuje především sám sebe, navíc je tendence ho mít neustále pod dohledem do doby než dokáže operovat samostatně.Podle mě lidi děsí setkání s autonomním strojem. Dokud je za volantem řidič, vždycky se dá nějak domluvit, vím, co od něj můžu čekat, je to prostě stejný stroj jako já a má stejnou smyslovou i emoční sadu jako já. Autonomní auto ani jakákoli dnešní AI žádnou inteligencí nedisponuje, nemá totiž žádné vědomí. Malé dítě uvidí párkrát kočku a od té doby ví, co je to kočka i když ji vidí jen kus nebo z jiného úhlu nebo jen komiks. Stroj neví, která bije, ale když mu ukážeme miliardu fotek koček ze všech možných úhlů ve všech myslitelných situacích, pak za stovky let strojového času dokáže o obrázku říct, že to vypadá jako kočka.
"vím, co od něj můžu čekat" tak ten byl dobrej 😃
Mrknu na řidiče a vidím jestli kouká do mobilu nebo na mě. Od dědy v klobouku čekám jiné věci než od týpka s kšiltem dozadu. Auto bez řidiče prostě jede a nevím, co se mu odehrává v algoritmech, nevím jestli mě vnímá. Navíc i týpek s kšíltem dozadu má nějaký pud sebezáchovy - autonomní auto je prostě jako rozjetá pračka. Spolehám se na to, že to bude dělat to, co to dělat má, ale pokud to dělat nebude nemůžu s tím už nic udělat.
Autonomní auto nebude předjíždet přes plnou čáru před horizontem, nebo tak, že protijedoucí auta musí uhýbat do krajnice, nebude podjíždět kolonu odstavným pruhem, nebude se mi tlačit na kufr, nebude vybržďovat, nebude si dělat z města rychlodráhu, bude používat blinkry, bude mít rychlejší reakce na nenadálé události atd. atd. Osobně bych si přál, aby všechna auta již byla autonomní. Věřím tomu, že provoz pak bude plynulejší a bezpečnější, protože v něm nebudou “oktávkáři”, “audináři” a podobná prasata.btw. právě že u člověka si nemůžu být jistý, zda mě vnímá. Ono stačí telefonovat (a to i přes handsfree) a už je myšenkama mimo. Nemluvě o alkoholu. No a pud sebezáchovy u kluků s kšlitem dozadu? Naopak. Adrenalin je jejich palivem.
Autonomni auto muze delat cokoli z toho, co uvadite v prvnim odstavci a jeste mnoho vyrazne nebezpecnejsich veci. Moznych duvodu je pro to fura.
Na železnici v letecké nebo námořní dopravě se všichni řídí přesnými pravidly, navzájem o sobě jednotlivé dopravní prostředky vědí a navíc na to všechno dohlíží centrální dispečink. Přesto do sebe vlaky a lodě vrážejí a letadla padají. Nevím, kde se bere ten optimismus, že to u milionů aut na silnicích bude nějaké jiné. Zejména, když si člověk uvědomí, že to celé bude spoléhat na počítače. Čím déle dělám s elektronikou, tím víc si vážím věcí, které žádnou neobsahují.
Čím méně elektroniky, tím spolehlivější to je.
hm. Predbieha cez plnú čiaru pred horizontom kľudne bude môcť. Lebo bude vedieť, že 5km dopredu tam nič není. Ani srnka. 😝
Než ujede 100 metrů, tak tam těch srnek může být milión.
>> "Ako by nestačilo , že nezodpovední rodičia denne vypúšťajú do ulíc svorky malých hlúpych robotov Homo sapiens junioris"Jestli ono to město není stvořeno pro to, aby v něm žili lidé. Tedy byl to zcela jistě původní záměr těch, kdo město postavili. Možná byste si o tom měl něco přečíst. Třeba se ale mýlím, a města byla před stovkami let postavena primárně pro autonomní auta, a lidi tam nemají co dělat.>> Nozaj nestačilo tým špinám kapitalistickým , ako sme im v 18. storočí roybíjali stroje vo fabrikách ? Vstanou nový bojovníci , proti mašinám !Ať si v továrnách používají autonomní auta třeba v miliardách kusů. Nikdo jim je tam rozbíjet nebude.Autonomní auta nejsou spolehlivou a vyladěnou technologií. Vypouštění je do měst je nechutný hazard s lidskými životy.
Když si někdo udělá z města testovací polygon, neměl by se divit, že se tomu leckdo brání. To, že útoky nehlásí svědčí o tom, že se s tím nechtějí moc producírovat před soudy. On by se taky mohl leckdo začít ptát, jak je možné něco takového pustit mezi lidi a třeba by jim to pak úřady zatrhly.Když to srovnáte s tím jak se testují věci na letadla nebo běžná auta a stroje a tady najednou jezdí po ulici něco, co je vlastně ještě ve vývoji a jezdí to tam ne proto, že je to hotové a vyzkoušené, ale proto, aby to sbíralo data a učilo se.
Mate recht. Ale primarne to neni chyba firmy, ale uradu. Takze hnev verejnosti by se mel obracet k nim..
To není tak úplně pravda. Když mi v ulici postaví prasečák, tak budu naštvaný na majitele a ne na úřad. Úřad mi třeba řekne, že míra smradu nepřesahuje nějakou tabulkovou hodnotu, projekt je v pořádku a mám si zvyknout.Ale kdyby se kolem toho rozvířila pozornost, tak by to ten úřad třeba na nátlak veřejnosti zatrhl. proto se nepouští do sporů i kdyby je považovali za vyhrané.
Ono to není tak, že by si jakákoliv firma poskládala „samořídící“ auto a jen tak ho pustila do ulic města. Firma samozřejmě musí dostat nejdřív od úřadů povolení na takové testování, jelikož normálně samořídící auto podle zákonů neexistuje.V případě nehody je pak nekolik variant:- Úřad a firma věděly, že je auto v dostatečně pokročilém stavu a tak dostal povolení na testování ve městě.- Úřad si myslel, že je auto v dostatečně pokročilém stavu, ale reálně jim firma lhala, takže povolení dostali.- Úřadu bylo jedno v jakém je auto stavu a i tak ho pustila na testování do ulic.
Jsou ještě další stavy.- Úřad neví, která bije a tak povolí nebo zakáže něco o čehož dopadech nemá ani páru.- Úřadu je to jedno a povolení dá komukoliv na cokoliv, podle tloušťky obálky a až se něco stane budou na sebe různě ukazovat prstem dokud to nevyšumí.
Pripadne urad na politicky natlak povoli neco, prestoze to zcela zjevne neni bezpecne.
co trepes, za volantom sedia operatori - vodici. Auta teda nie su vypustene do ulic bez dozoru aby sa ucili.
Není vyzkoušené? Víte kolik km už ta vozidla za dohledu operátorů najezdila? A to bez jakéhokoliv většího problému. Myslím že měly snad jeden menší incident. Na tu porci kilometrů to předčí většinu řidičů. Povolení vozit lidi je samozřejmě výsada, kterou dostali až po dlouhé době testování za dozoru. Testovat takovou technologii v simulaci je v podstatě nemožné. V reálné situaci je tak mnoho různých podnětů, které lze těžko předvídat.Záleží samozřejmě na firmě, která tu technologii vyrábí. U nehody Uberu to nebyla pouze jedna chyba, ale více věcí, které vedli k tomu, že to auto zabíjelo. Proto bude nutné testovat každou firmu, která bude chtít používat samořiditelnou technologii a vyhodnocovat její chování v krizových situacích. Jak něco takového bude vypadat se musí teprve ukázat.
Až toho bude v ulicích víc, tak to teprve bude zajímavé. Až přijdou první žaloby a platby poškozeným po nehodách - a ty budou prostě vždycky. Pokud neřídím, jsem pasažér a neodpovídám za nehody. Koho pak zavřít po nehodě nebo po kom chtít platit za úraz? Programátora? To budou zajímavější otázky než to, že se nějaký pekáč udrží na silnici.
Tak z hlediska toho, kdo je zodpovědný za nehody je to poměrně prosté. Buď firma řekne, že jejich vůz jako autonomní auto být použito nemůže (třeba Tesla a její Autopilot, který sice umí kde co, ale pokud se nepletu, ani Musk Teslu za plně autonomí zatím neoznačil) - pak je chyba na straně majitele / "řidiče". A nebo to je opravdu "plně" autonomní vůz (nemá ani volant a pedály) a výrobce ho jako autonomní označuje. Pak jde zodpovědnost na výrobce (což může a mělo by být součástí kupní smlouvy)Platba za úraz? To je ještě jednodušší, protože to už máme vyřešené pěkně dlouho. Platit bude pojištovna. U té se pojistí ten, kdo je za případné škody způsobené autem zodpovědný, viz výše...
Počítám, že z důvodu bezpečnosti zůstane ještě dloouhou dobu v autě volant a pedály - co kdyby. Tak jako jsou v moderním letadle plném posilovačů a kontrolek i bovdeny na ruční ovládání, když všechno selže.Takže nastane situace, kdy mám plně autonomní vůz, ale můžu i zasáhnout do řízení. A pak se budou právníci hádat nad černou skříňkou, kdo to napálil do školního autobusu.Když řidič někoho z nedbalosti zabije, nejspíš dostane podmínku a zákaz řízení. Co ale v případě, že ta nedbalost/chyba bude v softwaru výrobce? Zavřeme tým programátorů a zakážeme provoz VŠECH aut s jejich softwarem do doby než se chyba odstraní? Dáme pokutu majitelům, co si nestáhli update s opravou?Myslím, že otázek kolem toho bude dost.
Mohl byste prosím uvést seznam moderních letadel, která nejsou KOMPLETNĚ fly by wire?? Práškovací vojenské a sportovní letouny mne nezajímají.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.