Propagace www stránek - 4. díl

24. července 2000
Gibson je mrtev SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Vítejte u závěrečného dílu našeho seriálu o propagaci webových stránek. Stejně jako v předchozích dílech si také tentokrát představíme několik technik, které vám pomohou přitáhnout a udržet návštěvníky vašeho webu.
Vítejte u závěrečného dílu našeho seriálu o propagaci webových stránek. Stejně jako v předchozích dílech si také tentokrát představíme několik technik, které vám pomohou přitáhnout a udržet návštěvníky vašeho webu.

Diskusní fóra
Je jisté, že Internet se postupně vyvíjí z jednosměrného média, které umožňovalo pouze přijímání informací, na médium obousměrné. Právě zpětná vazba může vašemu serveru zvýšit návštěvnost, protože uživatelé jsou rádi, když mají možnost vyjádřit své názory. Způsobů, jak jim to umožnit, je několik – nejznámějším a patrně nejpoužívanějším způsobem jsou tzv. "diskusní fóra", která najdete na většině zpravodajských magazínů. Jejich zřízení je ale poměrně náročnou záležitostí a podrobný technický popis by výrazně přesahoval rámec tohoto seriálu. Bohužel žádný ze serverů nabízejících hostování webových prezentací zdarma toto rozšíření nenabízí, proto je budou moci implementovat spíše firmy, které si mohou dovolit placený prostor.

E-mailové diskusní konference
Jak jsem uvedl výše, klasická diskusní fóra nelze použít ve všech případech, stále ale existuje možnost, jak dát návštěvníkům vašich stránek možnost vyjádřit své názory. Jako nejvhodnější se jeví e-mailové konference. Princip jejich fungování je velice prostý: pokud uživatel pošle do konference e-mail, je tento e-mail rozeslán všem registrovaným členům. Díky tomu se konference hodí například pro řešení problémů či výměnu názorů.

Na českém Internetu nabízí zdarma možnost zřízení e-mailové konference server Pandora. Stačí si jednoduše založit novou konferenci a vložit do svých stránek kód jednoduchého formuláře, který umožní návštěvníkům přihlásit se do konference.

Z vlastní zkušenosti vřele doporučuji pevně stanovit téma a náplň konference a definovat jasná pravidla, neboť v případě, že budou účastníci konference zatěžováni e-maily, které je vůbec nezajímají, začnou se z konference odhlašovat.

Budete-li v konferenci často reagovat na e-maily ostatních uživatelů, nikdy nezapomeňte kromě svého jména připojit i adresu vašeho webu. Tento způsob propagace je obecně považován za přijatelný, protože několik znaků navíc v každé zprávě jistě nikoho nerozčílí a přitom uživatel, jehož vaše rady a názory zaujmou, rád zjistí, o čem vlastně ta vaše webová prezentace je.

Tisková prohlášení
Zejména firmy stále častěji používají pro svou propagaci Internet. Jednou z možností je zasílání tiskových zpráv médiím, která je buď zveřejní v původním znění, nebo je přepracují na vlastní článek. Tímto způsobem lze upoutat pozornost návštěvníků jiných serverů, což může vašemu webu v konečném součtu přinést vyšší návštěvnost než například placená reklamní kampaň.

Klasická reklamní kampaň
I když Internet je často označován jako virtuální nebo samostatný svět, nikdy nepřestane být součástí skutečného světa, kde můžete oslovit své další potenciální návštěvníky. O účinnosti reklamy v klasických médiích se poměrně dlouho diskutovalo, ovšem například poslední reklamní kampaň vyhledávače Centrum jednoznačně ukázala, že tento způsob propagace má smysl. V každém případě je ale nutno počítat s jistými náklady a je tedy vhodné položit si otázku, zda se vám reklamní kampaň vyplatí.

Několik základních způsobů, jak můžete prezentovat své stránky:

  • inzerát nebo tisková zpráva v "papírovém" deníku nebo časopisu
  • reklamní plakáty nebo billboardy
  • reklama v televizi a rozhlase
Vlastníte-li firmu, uvádějte adresu na své webové stránky všude, kde je to jen možné: na reklamních tiskovinách, na dopisech, vizitkách, firemních automobilech, oblečení atd. – fantazii se meze nekladou.

Soutěže
Český národ je národem soutěživým, což můžete využít k propagaci svých stránek. Zde se ale těžko hledají nějaké nové a neotřelé metody, proto se podívejme na dva způsoby, které se objevují nejčastěji:
  • Kreditní systém. Návštěvník se musí zaregistrovat a za své návštěvy (případně i za nějaké další aktivity) získává kredity. Za tyto kredity se pak může zařadit do slosování, nebo si rovnou vybrat nějakou cenu. Tento systém se poprvé uplatnil v eCity, které ve svých začátcích přitáhlo přímo nevídaný zájem. Protože ale nedokázalo využít potenciálu získaných návštěvníků a nepřišlo s novými možnostmi, je v současnosti na poklesu. Kreditní systém k udržení návštěvníků zvolil také již jednou zmíněný portál Centrum a nesporně i to je jeden z důvodů jeho obliby. Kreditní systém má tu výhodu, že nutí návštěvníky k opakování návštěv vašeho webu, čímž lze při zajímavém obsahu zajistit velmi slušnou trvalou návštěvnost.
  • Klasické soutěže Klasické soutěže na rozdíl od kreditního systému nedokážou udržet návštěvnost na trvalé úrovni – hodí se pouze pro získání nových návštěvníků a budete muset počítat s tím, že po skončení soutěže návštěvnost opět o něco klesne.

Analyzujte výsledky
Velmi důležitá je také analýza návštěvnosti vašich stránek. Některé společnosti nabízejí automaticky společně s prostorem na serveru i analytický systém a logování všech přístupů. V případě, že máte k dispozici podrobné logy, lze je analyzovat buď "ručně" (například v Accessu, Excelu, pomocí vlastního programu...), nebo můžete využít audit společnosti Empyreum (http://open.audit.cz/), který nabízí analýzu logu zcela zdarma.

V případě, že poskytovatel prostoru pro vaši webovou prezentaci nenabízí logování přístupů, lze využít některou ze služeb, která umožňuje sledování návštěvnosti zcela zdarma. Princip většiny těchto služeb je stejný: zaregistrujete se, dostanete kód a ten vložíte do svých stránek. Tento kód pak při otevření stránky vyvolá požadavek na "sledující" server, který zaznamená datum a čas přístupu, stránku, z níž byl požadavek vystaven, IP adresu uživatele, případně i další informace, jako je použitý browser a operační systém nebo adresa stránky, ze které k vám uživatel přišel.

V každém případě sledujte především následující informace:

  • Které stránky jsou nejvíce navštěvovány. Pokud budete vědět, které stránky návštěvníci nejčastěji otevírají, dozvíte se, co je nejvíce zajímá. Podle toho pak můžete upravit svůj web a přizpůsobit ho tak požadavkům návštěvníků. Pokud například povedete firemní web a zjistíte, že nejvíce navštěvována je stránka s ceníky, je vhodné zajistit její co možná nejčastější aktualizaci.
  • Ze kterých stránek uživatel přišel. Díky této informaci budete vědět, kde vás vaši návštěvníci nejčastěji našli. Užitečné je to i v případech, kdy se někdo o vašich stránkách zmíní a uvede hyperlinkový odkaz – snadno tak zjistíte, zda se o vašem webu vyjádřil v pozitivním nebo negativním smyslu, a podle toho můžete adekvátně zareagovat.
  • Jaké prohlížeče a operační systémy návštěvníci nejvíce používají. Tato informace je velmi důležitá pro webmastera, který by měl optimalizovat stránky tak, aby se správně zobrazily ve všech používaných browserech na jakékoli platformě. To, že se stránky správně zobrazí v Internet Exploreru, ještě neznamená, že se stejně nebo alespoň podobně zobrazí i v Netscape Navigatoru, který podle posledních průzkumů stále ještě používá zhruba pětina uživatelů, na něž byste v žádném případě neměli zapomínat.
  • Z jakých domén návštěvníci pocházejí. Ze statistiky se sice nedozvíte, kdo konkrétně si vaše stránky prohlížel, podle názvu domény či IP adresy ale můžete zjistit, odkud se připojoval. Podle toho, zda návštěvníci pocházejí spíše z firem nebo z řad domácích uživatelů či studentů, můžete přizpůsobovat obsah tak, aby odpovídal jejich zaměření.
Důležité je, aby váš web neustrnul, ale naopak se rozvíjel podle požadavků jeho návštěvníků. Analýza návštěvnosti je zcela neoddiskutovatelně tím nejlepším způsobem, který vám prozradí, jak připravit stránky, jež budou mít maximální ohlas a na které se návštěvník rád vrátí.

To je z našeho krátkého seriálu vše. Na závěr si dovolím jednu radu: Pamatujte si, že webové stránky nevytváříte pro sebe, ale pro ostatní, a snažte se jim vždy vyjít vstříc. Přeji vám co nejvíce úspěchů při propagaci vašeho webu.

Diskuze (5) Další článek: Gibson je mrtev

Témata článku: Software, Internet, Programování, Reklamní kampaň, Technický popis, Propagace, Podrobná analýza, Analytický systém, Pandora, Vhodná reklama, Díl, Klasický internet, Web Mail, Webová prezentace, Reklamní systém, Str


Určitě si přečtěte

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale i tak převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 102

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

** Co dělat s vysloužilým chytrým telefonem? Neházejte ho do koše! ** Našli jsme pro vás deset možností, jak ho prakticky využít ** I stará zařízení tak mohou být užitečná

Karel Kilián | 48

Antivir zdarma: 8 bezplatných řešení, která zatočí s havětí v počítači

Antivir zdarma: 8 bezplatných řešení, která zatočí s havětí v počítači

** Součástí Windows 10 je integrovaný antivirový program. Stačí to? ** Představíme vám sedm aplikací na boj proti virům a malwaru ** Všechny jsou k dispozici zdarma a některé ani nemusíte instalovat

Karel Kilián | 31

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

** Nikdo si je nepamatuje ** Žádné není zcela bezpečné ** Nejlepší by bylo je prostě zrušit

Jakub Čížek | 63

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Nové iPhony, hodinky a další novinky Applu: Zase bude za co utrácet

Dnes proběhla další velká prezentační akce Applu, na které došlo k odhalení nových iPhonů a dalších novinek. Událost jsme sledovali online, a tak se můžete podívat na chronologický zápis těch nejdůležitějších informací.

David Polesný | 136

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná nevíte

Karel Kilián | 35


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky