Ebik1
3. 8. 2020 • 1:10

A zase překlad "bulvární" verze toho co se opravdu stalo.
Zaprvé, jak již zmínil někdo jiný, nejde o problém MAXů ale motoru použitého na předchozích letadlech.
Zadruhé, pravděpodobnost výpadku obou motorů je mizivá. Ze všech motorů tohoto typu byly zaznamenány 4 případy výpadku před vydáním tohoto nařízení.
Za třetí, chybí popis toho o co jde: v letadle se používá vzduch z kompresorů motorů k různým věcem, včetně udržení dostatečného tlaku v kabině. Kompresor je nezbytný pro správný chod motoru. Je to v podstatě několik větráků za sebou postupně zvyšujících rychlost/tlak vzduchu. Na vysoký výkon (při startu) se bere vzduch do letadla přibližně za prostředním větrákem, protože to stačí. Na nízký výkon (při udržování rychlosti a výšky) se bere přibližně od posledního, protože je tam vyšší tlak. Když se ale otevřou oba ventily najednou (vinou toho, že se jeden nezavře), tak se část kompresoru přemostí a dojde v něm k turbulencím, které vedou ke ztrátě tahu. Toto není "normální" mód selhání (popsaný v příručce), což je jeden z faktorů, kvůli kterým je potřeba takový motor nakonec úplně vypnout.
(Dostatečně) zvýšená pravděpodobnost selhání jednoho motoru sama o sobě stačí na vydání takového nařízení. Selhání obou motorů ve výšce 10km samo o sobě není katastrofické, pouze nechává pilotům na přistání jen jeden pokus, což může být problém, pokud dojde k dalším anomáliím. Z povahy problému je nepravděpodobné, že by došlo k selhání při vzletu (k problému dochází při snížení tahu motoru na výkon kdy dojde k přepnutí ventilů).

Mysel_1
29. 7. 2020 • 15:50

Ono nejde o problem s letadlem, jde o problem nekterych verzi motoru CFM56. Proto taky ta siroka mnozina teoreticky ohrozenych verzi, ktera mimochodem vubec NEobsahuje MAX. Jsou tlam Klasiky a NG, MAX ne.
O jak vzacny problem se jedna ilustruje fakt, ze potize byly zaznamenany ve 4 (slovy ctyrech) pripadech z tech tisicu / desetitisicu letu, ktera tahle letadla kazdy den vykonaji.
Mozna kdyby Zive za kazdou cenu nechtelo psat co nejrychleji, ale redakce si nejdrive zjistila zakladni fakta, nevznikaly by podobne kontraproduktivni RYZE BULVARNI clanky s nulovou faktickou hodnotou a ctenari by pak nebyli tak extremne zmateni, jak ukazuje tato diskuse.

Adam Vágner
29. 7. 2020 • 13:22

Radši nechci vědět, na co by přišli, kdyby se s podobnou úpornou snahou začali vrtat i v ostatních typech letadel.

Adam3,14
28. 7. 2020 • 21:38

Ze si toho nevsimli uz kdyz je schvalovali...

Saiyans K
28. 7. 2020 • 15:18
intago
28. 7. 2020 • 13:15

To mi připomíná naše létání v AK Liberec. Vedro a pilot zapomněl otevřít palivo a když byl metr ve vzduchu chcípl motor vlečné.
Kámoška v Blaníku za ním na špagáte se vypla a přeletěla ho a přistála ok
Vypnutí motoru těsně po startu smrdí krchovem

radon
28. 7. 2020 • 12:37

konkrétní ventil je špatná zpráva pro Boeing, ale obecně to info, že ty tisíce uzemněných letadel po světě dostávají po technické stránce zabrat a pak najednou do jednoho nastoupíte při cestě na dovolenou, to není dobrá zpráva pro nikoho ...

Spacer
Spacer
28. 7. 2020 • 11:42

A čože sa stalo? Kontrolné a prevádzkové mechanizmy zverili AI?

Walkeer_CZ
28. 7. 2020 • 11:05

tenhle srot uz lidi vozit nebude...nikdy, alespon ne v zapadnich zemich, mozna tak nekde v africe

British04
British04
28. 7. 2020 • 9:33

Určitě si přečtěte

Články odjinud