Překvapivě se totiž může stát konkurentem 602Pro PC Suite také „ideově spřízněný“ balíček od Sunu.
I když největší domácí výrobce kancelářských balíků (a ve své podstatě i jeden z největších světových producentů tohoto software, mnoho
hrdinů už na trhu nezbývá) průběžně snižuje cenu svého balíčku a loni je
de facto postavil na číslici nula, je nutno jeho nedávné oznámení brát jako zásadní krok v historii firmy. Produkt stál (pod názvem 602proPC) v letech 1995-8 okolo pěti tisíc korun, zhruba před rokem a půl byla nasazena na tehdejší dobu skutečně revoluční cena 2000 Kč (s vtipným marketingovým sloganem „desetina ceny počítače“, který se neminul výsledkem), ovšem zhruba v polovině loňského roku přišel první „zadarmovkový“ tah, kdy byl produkt přibalen k cédéčkům u Chipu a PC Revue. Konečně v lednu roku 2000 se neoficiální stává oficiálním – produkt je od nové verze 602Pro PC Suite 2000 (na trhu asi v únoru) zdarma, a to i pro komerční využití. Kdybychom si nakreslili graf poklesu křivky, bude to vlastně dokonalé zrcadlo internetového boomu, pouze směrem dolů: po léta v podstatě stejná cena a pak stále více akcelerující pád cen. Software602 k produktu dále nabízí technickou podporu, a to v přijatelné ceně 480 Kč za rok na jednu licenci.
Tím ale důležité zprávy nekončí: firma totiž poskytuje od nejbližší verze zdarma i WinBase SQL Server (6.1 a výš) pro platformy Windows a NetWare – dosud byl k dispozici zdarma pro Linux. Platit se bude opět jen za technickou podporu, která bude nepovinná.
Kdyby k uvedeným krokům došlo před rokem nebo před dvěma, byla by to pravděpodobně událost roku, která by dost možná i zvrátila poměry na trhu a pražskému Microsoftu možná i způsobila několik nepříjemných „koberečků“ v Redmondu na téma, proč se neplní plán. Je jasné, že softwarový vývojář musí z něčeho žít, nicméně lze dělat i business plány na více let a fondy rizikového kapitálu (kterých je v Česku řada a které mají problém najít dobré investiční cíle) jsou zde právě proto, aby podobné plány financovaly.
Poskytnutí obou klíčových produktů zdarma totiž přichází v době, kdy se podobné kroky stávají stále obvyklejšími. Paradoxně se konkurentem Software602 může stát firma Sun, která bude pravděpodobně svůj Star Office lokalizovat do češtiny. Star Office je, zejména v integraci s webem (Star Portal), přece jenom o kousek dál nad kancelářskými produkty od Software602 (texťáky mají oba výborné, ale v tabulkovém kalkulátoru je Tab602 bohužel hodně velkou slabinou 602Pro PC Suite). Kdo by si před pár lety představil situaci, že si budou na trhu tvrdě konkurovat dva produkty, přičemž oba budou úplně zadarmo? Proti Microsoftu byl Software602 vždy schopen argumentovat cenou, a velmi často a po zásluze i úspěšně; s čím půjde proti Sunu?
Poskytnutí WinBase SQL Serveru zdarma je zajímavější; zde existuje konkurence zřejmě jen v případě pár produktů na platformě Linuxu. WinBase je velice chytré řešení a pro internetové, a zejména e-komerční aplikace malých a středních firem je skoro ideální. Zde by firma mohla dosáhnout úspěchu v rostoucím počtu instalací, k finanční výtěžnosti z placené podpory jsem ale dost skeptický.
Software602 se chce profilovat jako firma, která finančně těží ze služeb, nikoli ze softwaru. Tomu se dá rozumět – ostatně firem, které prodávají pouze služby, je na celém světě i u nás dostatek a patří často mezi nejziskovější společnosti celého sektoru. Software602 je navíc známá ochotnou technickou podporou, což je u počítačových firem téměř unikátní a samozřejmě velice chvályhodný jev. Proč se tedy nestat firmou profilující ze služeb se vším všudy? To ovšem neznamená inkasovat pársetkorunové poplatky za poradenství po telefonu, ale skutečné budování a udržování řešení pro zákazníky (zejména z oblasti Internetu a e-komerce, ale třeba dále komunikační integrace) se vším všudy. Technologie, renomé i schopné lidi společnost má; samozřejmě by to zřejmě znamenalo i partnerství s dalšími vývojáři (ne všechno se dá postavit na produktech Software602), ale předpokládám, že byznys by měl mít přednost před záští k Redmondu. Jak ve zprávě správně poznamenávají i oba vrcholní představitelé firmy, Richard Kaucký a Pavel Nemrava, doba se mění. Měnit se tedy musí i firmy – obvykle více a rychleji, než na co jsou připravené.