Programování | Programování pro děti

Programování pro nejmenší: Scratch je základ, se kterým je snadné začít

  • Robot Karel či Žofka vedly děti k programování už před mnoha lety
  • Dnes máme modernější nástroje v grafickém prostředí
  • Zkuste Hodinu kódu nebo Scratch, jsou to skvělé vstupenky do programování

S programováním dnes mohou děti začít prakticky ještě dřív, než se naučí číst. Pomůžou jim v tom programovací jazyky v grafickém prostředí. Mohou v nich jednoduše ovládat pohyb postavičky, ale klidně si už naprogramují i vlastní hru. Jako základ dnes slouží volně dostupný Scratch.

Programování v grafickém prostředí má nejen ve světě, ale i u nás bohatou tradici. Starší si určitě pamatují robota Karla na někdejších osmibitových počítačích. Navzdory názvu to není český vynález. Tento grafický výukový programovací jazyk vznikl na přelomu 70. a 80. let minulého století na Stanford University, kde ho Richard E. Patti používal při výuce studentů. Pojmenoval ho Karel jako poctu Karlu Čapkovi, který obohatil světovou slovní zásobu o slovo robot.

Klepněte pro větší obrázekSpeciál Computeru: programování pro děti

Tento článek vyšel ve speciálu časopisu Computer, který se věnuje programování pro děti. V rámci Živě Premium z něj nyní uveřejníme pět článků o nejatraktivnějších nástrojích. Pokud vás ale problematika programování pro děti zajímá hlouběji, doporučujeme zakoupení celé 100stránkové publikace

Úkolem bylo naprogramovat robota, aby se pohyboval ve svém virtuálním světě a budoval v něm objekty. Robot rozuměl pouze několika základním příkazům: „krok“, „otoč doleva“, „polož kostku“, „vezmi kostku“ a také dokázal testovat, zda je před ním volno, zda jsou v blízkosti značky a na kterou stranu je otočen. S pomocí těchto základních příkazů a programových konstrukcí typu cykly a podmíněné příkazy bylo možné nejen řídit robota, ale i definovat nové příkazy a používat je v programu.

Robot si pomocí kostek mohl vybudovat různou konstrukci, například schodiště a následně po něm vystoupit. Karla si můžete vyzkoušet i v současnosti, například v aplikačním obchodě pro iPad najdete vydařenou variantu Karel The Robot. Pro menší děti byl určen programovací systém želva Žofka.

Vzbuzení zájmu o programování

Grafické programování je jednoduché a intuitivní, a proto i motivační, protože i začátečník dokáže rychle naprogramovat zajímavé aplikace. Tento fakt využívá i populární projekt Hodina kódu hourofcode.com (lokalizováno do češtiny).

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu

Získejte neomezený přístup a Živě bez reklam už za 41 Kč měsíčně

Téma: Programování pro děti

programovaniprodeti.jpgAlgoritmické myšlení, logické uvažování, dovednost analyzovat problém a najít jeho řešení… to se hodí už dnes a do budoucna budou tyto schopnosti čím dál důležitější. Zábavnou formou se k nim vyplatí vést i děti. Sledujeme pro vás dostupné nástroje, stavebnice, služby a postupy.

Doporučujeme speciál Computeru Programování pro děti. Za 99 Kč si ho můžete objednat online a během několika dnů vám dorazí do poštovní schránky.

Témata článku: Internet, Programování, Články z Computeru, iPad, Programování pro děti, Python, Minecraft, Kód, Java, Postavička, Stanford Univerzita, Scratche, Zak, Java / C #, Pex, Grafické prostředí, SCR, MIT Media Lab, Programovací jazyk, Aplikace, Scratch, Robot, Science, Computer, Engineering