Programovací jazyk BASIC oslavil 60. narozeniny. Zbastlili jsme v něm primitivní kalkulačku s bzučákem | Ilustrace: AI DALL-E 3

Ilustrace: AI DALL-E 3

Programovací jazyk BASIC oslavil 60. narozeniny. Zbastlili jsme v něm primitivní kalkulačku s bzučákem

Programovací jazyk BASIC oslavil šedesáté narozeniny. Plným názvem Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code se na scéně poprvé objevil 1. května 1964 a stojí za ním John Kemeny a Thomas Kurtz z Darthmouth College v New Hampshire.

BASIC zjednodušil práci s počítačem

Jak už název jazyka napovídá, jejich cílem bylo stvořit jednoduchý interpret, který by zpracovával neméně jednoduché povely, které zvládnul ukočírovat i běžný smrtelník – darthmouthští studenti netechnických oborů na tehdejších univerzitních mašinách.

Tak se totiž tehdy počítače ovládaly – program pro vyřešení nějakého problému jste si prostě naťukali třeba právě v jednoduchém Basicu a hned spustili.

Program v QBasic pracující s bzučákem a textovým a grafickým režimem pro výpočet obvodu a obsahu kružnice:

Hromada dialektů a odvozených jazyků

Byla to trefa do černého, v následujících desetiletích a s příchodem levných osmibitových počítačů se totiž z všemožných dialektů původního jazyka a interpretu BASIC stal jeden z hlavních způsobů, jak je používat nejen k hraní her.

544a9f14-b7ae-4710-9e5f-a2a19fcc7cbad8daf4c8-3549-4294-853e-02c1128e3ede
Programujeme ve webovém emulátoru QBJS.org

Basic byl přítomen také na československých počítačích Didaktik a tehdejší teenageři i malí špunti včetně autora tohoto článku se díky němu naučili mnohé raných povelů pro ovládání domácí mašiny. Třeba povel CIRCLE pro nakreslení kruhu.

Dialekty Basicu se nakonec dostaly i na platformu IBM PC, kde se používají dodnes třeba jako Visual Basic, skriptování VBA apod.

K oblíbeným patřil třeba QBasic, který si můžete vyzkoušet ve webovém emulátoru QBJS.

Program v QBasic z našeho videa:

' Graficky rezim: https://www.qbasic.net/en/reference/general/screen-modes.htm
SCREEN 4 ' Grafika: 640x400 pixelu, Text: 80x25 znaku

' Bez na textovou souradnici 12x20 a vstup uloz do promenne r
LOCATE 12,20
DIM r AS DOUBLE
INPUT "Zadej polomer kruznice"; r

' Podle r vypocitej obvod a obsah kruznice
DIM obvod AS DOUBLE
DIM obsah AS DOUBLE
obvod = 2*PI*r
obsah = PI*r*r

' Nastav barvu na zelenou a v pixelovem rezimu vypln obrazovku
color 2
FOR y = 0 TO 399
    FOR x = 0 TO 639
        PSET (x, y)
    NEXT x
NEXT y

' Nastav barvu na bilou se zelenym pozadim 
COLOR 15,2

' Nakresli bily obdelnik v grafickem rezimu
LINE (120, 150)-(400, 250), , B

' Bez na textovou souradnici 12x20
' a napis vysledky zhruba doprostred obdelniku
LOCATE 12,20
PRINT "Obvod: "; obvod
LOCATE 14,20
PRINT "Obsah: "; obsah

' Vytvor zvuk o frekvenci 50 Hz, pak 250 Hz a 500 Hz po dobu 300 ms
' Zvuk ale neblokuje, takze mezi volanimi cekame 300 ms
' Bez cekani by se nam zvuky slozily
DIM start AS SINGLE
SOUND 50, 300
SLEEP 0.3
SOUND 250, 300
SLEEP 0.3
SOUND 500, 500
SLEEP 0.3

Určitě si přečtěte

Články odjinud