Programovací jazyk BASIC oslavil šedesáté narozeniny. Plným názvem Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code se na scéně poprvé objevil 1. května 1964 a stojí za ním John Kemeny a Thomas Kurtz z Darthmouth College v New Hampshire.
BASIC zjednodušil práci s počítačem
Jak už název jazyka napovídá, jejich cílem bylo stvořit jednoduchý interpret, který by zpracovával neméně jednoduché povely, které zvládnul ukočírovat i běžný smrtelník – darthmouthští studenti netechnických oborů na tehdejších univerzitních mašinách.
Tak se totiž tehdy počítače ovládaly – program pro vyřešení nějakého problému jste si prostě naťukali třeba právě v jednoduchém Basicu a hned spustili.
Program v QBasic pracující s bzučákem a textovým a grafickým režimem pro výpočet obvodu a obsahu kružnice:
Hromada dialektů a odvozených jazyků
Byla to trefa do černého, v následujících desetiletích a s příchodem levných osmibitových počítačů se totiž z všemožných dialektů původního jazyka a interpretu BASIC stal jeden z hlavních způsobů, jak je používat nejen k hraní her.


Programujeme ve webovém emulátoru QBJS.org
Basic byl přítomen také na československých počítačích Didaktik a tehdejší teenageři i malí špunti včetně autora tohoto článku se díky němu naučili mnohé raných povelů pro ovládání domácí mašiny. Třeba povel CIRCLE pro nakreslení kruhu.
Dialekty Basicu se nakonec dostaly i na platformu IBM PC, kde se používají dodnes třeba jako Visual Basic, skriptování VBA apod.
K oblíbeným patřil třeba QBasic, který si můžete vyzkoušet ve webovém emulátoru QBJS.
Program v QBasic z našeho videa:
' Graficky rezim: https://www.qbasic.net/en/reference/general/screen-modes.htm
SCREEN 4 ' Grafika: 640x400 pixelu, Text: 80x25 znaku
' Bez na textovou souradnici 12x20 a vstup uloz do promenne r
LOCATE 12,20
DIM r AS DOUBLE
INPUT "Zadej polomer kruznice"; r
' Podle r vypocitej obvod a obsah kruznice
DIM obvod AS DOUBLE
DIM obsah AS DOUBLE
obvod = 2*PI*r
obsah = PI*r*r
' Nastav barvu na zelenou a v pixelovem rezimu vypln obrazovku
color 2
FOR y = 0 TO 399
FOR x = 0 TO 639
PSET (x, y)
NEXT x
NEXT y
' Nastav barvu na bilou se zelenym pozadim
COLOR 15,2
' Nakresli bily obdelnik v grafickem rezimu
LINE (120, 150)-(400, 250), , B
' Bez na textovou souradnici 12x20
' a napis vysledky zhruba doprostred obdelniku
LOCATE 12,20
PRINT "Obvod: "; obvod
LOCATE 14,20
PRINT "Obsah: "; obsah
' Vytvor zvuk o frekvenci 50 Hz, pak 250 Hz a 500 Hz po dobu 300 ms
' Zvuk ale neblokuje, takze mezi volanimi cekame 300 ms
' Bez cekani by se nam zvuky slozily
DIM start AS SINGLE
SOUND 50, 300
SLEEP 0.3
SOUND 250, 300
SLEEP 0.3
SOUND 500, 500
SLEEP 0.3