Většina českých bank nenabízí specializovaná komplexní řešení, ale jejich produkty phonebankingu, homebankingu a dalších oblastí přímého bankovnictví pouze doplňují řadu služeb nabízených bankou.
Většina českých bank nenabízí specializovaná komplexní řešení, ale jejich produkty phonebankingu, homebankingu a dalších oblastí přímého bankovnictví pouze doplňují řadu služeb nabízených bankou. Klient si tyto produkty může objednat jako nadstavbu k jakémukoliv standardnímu bankovnímu produktu – např. jako doplněk běžného účtu osobního, firemního apod. To s sebou přináší náročnou administrativní práci v podobě uzavírání doplňkových smluv k účtu a nepohodlí pro klienta, který má ale na druhé straně možnost výběru.
Podstatnou vlastností produktů elektronického bankovnictví nabízených českými bankami je jejich zaměření na firemní klientelu. Každá banka nabídne homebanking, který půjde nějak propojit s účetním systémem. Zřizovací náklady nehrají moc roli – pohybují se spíše v řádu tisíců –, měsíční poplatky jsou obyčejně stovky korun. Odměny za položky jsou potom nižší, než pomocí papírového bankovního styku.
Agilní banky, snažící se přinést produkty přímého bankovnictví běžnému, drobnému klientovi a soutěžící tak na trhu přímého bankovnictví, jsou k datu uzávěrky na českém trhu v podstatě pouze tři: bezkonkurenční Expandia banka, Bank/Austria Creditanstalt se svým produktem Nonstopbank a Investiční a poštovní banka, která nabízí každému klientovi cenově přijatelný homebanking po Internetu.
Pionýři
Expandia banka u nás na trh přímého bankovnictví vstoupila jako první a nabízí nejširší spektrum služeb jak pro fyzické osoby, tak firmy, přitom ale v jednom komplexním a snadno použitelném balíku. Expandia bance je věnován samostatný článek této přílohy.
Existují plány stávající klientský systém Expandia banky využít i pro obchodování s cennými papíry na účet klienta, ve spolupráci s partnery sjednávat produkty jako pojištění, stavební spoření aj. Kromě toho chce EB začít více úvěrovat své stále klienty – fyzické osoby.
V poslední době je úspěšná se svým marketingovým projektem eCity, Poté, co bylo eCity spuštěno, se denní tempo přibývání nových klientů Expandia banky zvedlo více jak o polovinu.
Nonstopbank je samostatným produktem banky BankAustria/Creditanstalt zaměřený především na klientelu 25–40 let, ale má také speciální cenový program pro studenty. Prozatím funguje jako telefonní banka; svým klientům nabízí možnost uzavření smlouvy na jedné z poboček nebo korespondenčně. Po telefonu je prostřednictvím tónové volby k dispozici vícejazyčný informační systém; ve všední dny a v sobotu v pracovní dobu navíc i živí telefonní bankéři. Po telefonu lze nejenom vyžadovat informace, zadávat běžné příkazy k úhradě a inkasu, ale i operovat s termínovanými vklady.
Na období podzimu 1999 – říjen (můžeme se vsadit, k jaké že to asi události …) – chystá Nonstopbank zprovoznění internetového komunikačního kanálu a ještě koncem téhož roku, anebo začátkem roku 2000, to budou mobilní telefony GSM, přes které půjde ovládat svůj účet. Nonstopbank klade důraz na to, aby se jednalo o ucelený balík služeb, a tak i zabezpečovací instrument bude pro všechny komunikační kanály stejný – zatím se však teprve vybírá, zda půjde o ActivCard, jako používá Expandia banka, čipovou kartu, či něco úplně jiného. Kromě tohoto BankAustria/Creditanstalt nabízí svým větším klientům standardní homebanking systémem MultiCash.
Také Investiční a poštovní banka profiluje svůj homebanking po Internetu jako službu přímého bankovnictví pro drobné klienty, kromě toho jde ale použít i pro velkou firmu. Více se mu věnujeme v samostatném článku. Nyní ho užívá více jak 1 000 klientů, z podstatných novinek: chystá se víceuživatelská verze, takže nebudete omezeni tím, že jedny certifikáty patří k jedné instalaci programu. Také je v provozu dosti spartánská služba IPB Phonebanking, která umožňuje zjistit po telefonu (tónová volba) stav svého běžného účtu.
Tradiční služby
Komerční banka nabízí homebanking pro velké i pro menší klienty (systémy BEST KB a BBS), phonebanking v podobě hlasového informačního systému (HIS) a Expresní linky KB, ale zatím není ohlášeno, že by například nabídla jeden ucelený balík všech těchto služeb zamířený na drobnou klientelu. Pro tento segment klientů prozatím slouží celkem 7 samoobslužných zón instalovaných na 6 pracovištích.
Expresní linka Komerční banky svým klientům nabízí nejen informační služby (sdělení zůstatku a pohybů na osobních účtech), ale také zadávání příkazů k úhradě, zakládání termínovaných vkladů a některé další operace. Spolu s platební kartou a osobním běžným účtem je Expresní linka nabízena jako Expreskonto KB.
Živnostenská banka provozuje systém Telebanka, který umožňuje po telefonu pomocí tónové volby zjišťovat jak stav účtu, tak provádět operace jako zadávání příkazů k úhradě, zakládání termínovaných vkladů apod. Bezpečnost u zadávání příkazů k úhradě a zakládání termínovaných vkladů je zajištěna tzv. hesly TAN – těch dostane klient v bezpečnostní obálce 50 a jsou jednorázová. Kromě toho poskytuje především firemní klientele homebankingový systém Eltrans se standardním napojením na účetní systémy a chystá i „menší“ systém PC Link a internetové bankovnictví.
U Československé obchodní banky lze telefonem pomocí tónové volby zjišťovat stav účtu. Kromě toho lze ale k témuž využít i mobilního telefonu GSM a jeho krátkých textových zpráv SMS. Firemní klientele je nabízen elektronický platební styk standardem UN/EDIFACT.
Česká spořitelna poslední dobou hodně propagovala svoji telefonní službu Sporotel, jinak nabízí svým spíš větším klientům tradiční homebanking.
Co nabízejí některé české banky?
Banka | Web | Infolinka | Typ služby | Název služby | Komunikační kanál | Zřízení | Měsíčně |
Česká spořitelna | www.csas.cz | (0800) 129 129 | phonebanking | Sporotel | telefon s tón. volbou (česky, anglicky), živý operátor | 200 | 0 |
| | | homebanking | Homebanking | vyhrazený kanál, zpráva SMS | 3 000 + 1 500 SMS | 200 |
Československá | www.csob.cz | (0800) 188 188 | homebanking | UN/EDIFACT | vyhrazený kanál | 3 000/5 000* | 300/500* |
obchodní banka | | | phonebanking | Phonebanking | telefon s tón. volbou (0800), zprávy SMS | 150/300* | 35/100* |
Expandia banka | www.ebanka.cz | (0800) 124 100 | komplexní balík | Osobní účet | Internet, telefon s tón. volbou (0800), živý operátor, zpráva SMS, | 0 | 75–280 |
| | | | Firemní účet | menu SIM Toolkit, fax, pošta, samoobslužný terminál | 0 | 200–630 |
GE Capital Bank | www.agb.cz | (02) 24 44 11 11 | homebanking | Bank/Klient | vyhrazený kanál | 0-1 500 | 4 200–5 200+ |
Investiční a poštovní banka | www.ipb.cz | (02) 61 05 35 70 | homebanking | Homebanking | Internet, vyhrazený kanál | 0 | 0/300** |
| | | phonebanking | Phonebanking | telefon s tón. volbou (0800) | 100/0**** | 20 |
| | | phonebanking | Expresní linka KB, HIS | telefon s tón. volbou (0800) | 0 | 150 |
Komerční banka | www.kb.cz | (0800) 111 124 | homebanking | BBS | vyhrazený kanál | 4 000 | 2 000*** |
| | | homebanking | BEST KB | vyhrazený kanál | 5 500 | 300 |
Moravia banka | www.moba.cz | (0658) 606 111 | homebanking | APS + | vyhrazený kanál | 1 000 | 100 |
| | | phonebanking | Služba GSM | zprávy SMS | 200 | za zprávy |
Nonstopbank | www.nonstopbank.cz | (0800) 100 012 | phonebanking | Nonstop Konto | telefon s tón. volbou (0800), živý operátor | 0 | 65–220 |
(Bank Austria/Creditanstalt) | | | | | | | |
| | | homebanking | PC - Business banking | Internet, vyhrazený kanál, zprávy SMS, | 2 000 | 350 |
Union banka | www.union.cz | (069) 61 08 111 | | | telefon s tón. volbou, živý operátor | | |
| | | phonebanking | Phone - Business banking | telefon s tón. volbou | 0 | 1 000 ročně |
| www.zivnobanka.cz | (02) 24 12 11 11 | homebanking | Eltrans | vyhrazený kanál | 10 000 | 15 000–25 000 |
Živnostenská banka | bude zavedeno v průběhu roku: | homebanking | PC Link | vyhrazený kanál | 0 | 400/800* | |
| bude zavedeno v průběhu roku: | homebanking | Internet banking | Internet | 0 | 200/400* | |
| | | phonebanking | Telebanka | telefon s tón. volbou, zprávy SMS, fax … | 0 | 50–90/110* |
Záložna | | | | | | | |
FIO | www.fio.cz | (02) 21 84 40 20 | homebanking | Internetbanking | Internet | 0 | 0 |
Rodinná družstevní záložna | www.rdz.cz | (0800) 195 195 | homebanking | Internetbanking | Internet | 0 | 75 |
| | | phonebanking | Phonebanking | telefon s tón. vobou (0800), fax | 0 | 0 + 2,50/30 za s |
PRIA | www.pria.cz | | homebanking | | Internet | 0 | 7 390 jednorázově |
údaje k 31. 5. 1999. Vysvětlivky: + ročně; * soukromá osoba/firma; ** vyhrazený kanál; ***ročně od 2. roku; ****u studentského konta
Zdroj: Computer