Prodej PC v Evropě se významně zpomalil

Jenomže na co se nyní vymlouvat, když problém Y2K už je za námi?
Podle pravidelného průzkumu analytiků z IDC se růst počtu prodaných osobních počítačů v oblasti EMEA (Evropa, Střední Východ a Afrika, zkráceně ovšem můžeme klást za rovnu Evropě) výrazně zpomalil: ve druhém čtvrtletí jenom o 9,6 %, a to ještě lví podíl na růstu měly notebooky. Nejvíce přitom zpomalila západní Evropě (růst 6,5 %) – připomeňme, že několik posledních let prodej PC celosvětově roste cca o dvacet procent meziročně.

Analýza to odůvodňuje tím, že u velkých podniků se podstatně zpomalilo obměňování osobních počítačů – faktor, který řadu let úspěšně „živil“ možná majoritní část trhu s PC. Dále tvrdí, že u velkých firem převládl přístup „počkejme a uvidíme“ („wait and see“), z důvodů pomalé migrace na Windows 2000 (celkem očekáváno, každá nová verze Windows má určitou inkubační dobu na opravu chyb atd.) a také z důvodů očekávání rychlejších a levných procesorů. Naproti tomu dobře rostl prodej do malých a středních podniků a také v oblasti spotřebitelů (domácnosti).

Dodejme, že doba neustálého a rychlého obměňování osobních počítačů je už zřejmě nenávratně u konce. Náročnost běžných kancelářských programů a standardních verzí Windows na hardware roste jenom velmi pomalu, a dnes platí, že i ty nejlevnější nové počítače jsou s rezervou dostatečně výkonné pro tyto druhy práce – to ještě před třemi lety neplatilo, i pro běžné kancelářské práce bylo nutné si pořídit počítač alespoň střední výkonnosti. Počítače jistě nadále rychle morálně zastarávají pro náročné uživatele, pracující s multimediálními programy či požadujícími rychlý provoz řady programů současně; to ale není typické kancelářské použití.

První místo v Evropě má nadále Compaq, který prodal o 5 % více počítačů než před rokem. To ovšem také znamená, že jeho tržní podíl klesl – Compaq se pořád nemůže dostat do tempa z určité krize, která způsobila i výměnu nejvyššího vedení firmy. Druhý je Dell, ale i on kupodivu vzrostl podprůměrně a ztratil kousek tržního podílu: o 6,4 %. To se určitě nečekalo – ale podobnou stagnaci zaznamenává toto zázračné dítě počítačového světa i na jiných trzích (a akcie firmy také značně klesly). Už vůbec se nedařilo třetímu v evropském žebříčku, spojené japonsko-německé firmě Fujitsu Siemens Computers (-4.7 %). Jediný z velké pětky, který vzrostl nadprůměrně, je tak Hewlett-Packard (15,8 %); naproti tomu totální propad zaznamenala IBM (-17,7 %). Když ztrácejí velcí, získávají malí – rovnice musí být vyrovnána. Celkově tedy nastala na evropském trhu poprvé po několika letech „pomsta malých značek“, které se opět dostaly v celkovém procentu nad polovinu (51 %, loni 47 %). Kdo se nyní odváží předpovídat další vývoj?

Diskuze (4) Další článek: SolidWorks, stotisícá kopie je venku

Témata článku: Notebooky, Windows, Velký růst, Nejvyšší vedení, Pomalý provoz, Německá značka, Růst, Pomalá doba, Velká náročnost, Malý podnik, Nejlevnější verze, Malý podíl


Určitě si přečtěte

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

** Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla? ** Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem ** Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Karel Kilián | 19

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

** Erotický obsah generoval ohromné peníze, pak ale přišel internet... ** Pornografie dostupná všude a zdarma uvedla tvůrce do krize ** Někteří ale dokázali potenciál internetu využít i v tomto oboru

Jan Dudek | 12


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku