Prodej MP3 přehrávačů má vzrůst na čtyřnásobek

MP3 přehrávače jsou už dnes nejžhavější komoditou nejen v internetových obchodech. Přesto však čeká tempo jejich prodeje ještě další velice rychlý růst. Například vloni se MP3 přehrávačů prodalo po celém světě 28 milionů kusů. To je sice zhruba dvacetkrát méně než mobilních telefonů, ale jinak jde o číslo srovnatelné s digitálními fotoaparáty.

Související odkazy

Slovník
komprese
MP3
upgrade

Katalog produktů
MP3 přehrávače

Podle studie firmy In-Stat má prodej MP3 přehrávačů za čtyři roky stoupnout čtyřnásobně, na 104 milionů kusů (což bude zase srovnatelné s prodejem osobních počítačů). Přestože cena klesá, stouply celosvětové příjmy z jejich prodeje za rok skoro dvojnásobně, na 4,5 miliardy dolarů. To je dáno zejména obrovskou popularitou přehrávače Apple iPod, který prožívá svou nejlepší dobu právě nyní a který mezi „empémany“ patří k těm nejdražším.

Studie potvrzuje to, co je v branži známé už dávno. Příští hudební přehrávače nebudou ani walkmany, ani discmany, ale právě „empémany“. Svou výhodností odsouvají ostatní typy přehrávačů do muzea: nepatrným rozměrem, vysokou kapacitou, kvalitou přehrávání, a nakonec i cenou.

Na MP3 přehrávači je nejdražší záznamové zařízení. Jeho cena ale neustále prudce klesá, ačkoli potřeba zůstává zhruba stejná – pro opravdové fanoušky je harddiskový přehrávač (s kapacitou 20-40 GB) zařízením, které jim splní všechny sny. Zatímco pro běžné uživatele je i 1 GB „flashky“ víc, než potřebují i pro velmi dlouhé přehrávání (cca 20-25 alb ve vyšší kompresi WMA).

Přitom flashový přehrávač dokáže jedna tužková baterka napájet i stovku hodin. Pamatuji, když jsem do pradávného walkmana cpal čtyři kousky co dvě hodiny. (Pravda, byly československé socialistické výroby Bateria Slaný a jeden kus stál korunu; na druhé straně pak nebyly asi rok vůbec k dostání a prodávali je veksláci za násobky původních cen. Tužkovka nad zlato.)

Souboj přehrávačů

MP3 přehrávače musí pouze zlomit odpor zákazníků k nové technologii – přinutit je k vždy nepopulárnímu kroku vyhodit do koše to, co jim jinak celkem dobře slouží. V tomto případě i převést hudební archiv do nového formátu a vůbec si zvyknout ovládat nový stroj. Ale pokud nová technologie má takovou velkou převahu nad starou, upgrade se koná rychle a je až nečekaně bezbolestný. Viz například nahrazení gramodesek cédéčky, a vlastně i digitální fotografie nahrazující analogovou.

Očekáváme, že přehrávání hudby v MP3 se i u nás stane „standardem“, obvyklým používaným způsobem zejména u mládeže, již během dvou či tří let. Výborně vybavené přehrávače v tu dobu budou stát velmi silně pod tisícovku a levné okolo pětistovky, takže ani zde nebude před zákazníkem žádná překážka.

Hodně se hovoří také o „souboji“ flashových přehrávačů s harddiskovými. Myslím, že je už prakticky rozhodnuto ve prospěch těch prvních, což je samozřejmě dáno pronikavě klesajícími cenami flash pamětí. Není ale úplně jisté, zda bude pokles pokračovat i nadále rychle.

Dnes je na trhu nadbytek výrobních kapacit a výrobci tvrdí, že prodávají za náklady nebo i pod ně; nových továren se moc nestaví. Jakmile se nabídka s poptávkou srovná, může dojít k zastavení poklesu či korekci směrem nahoru – to ostatně zaznamenáváme u tradičních pamětí každou chvíli. V dlouhodobém výhledu ale cena flash pamětí klesat bude.

Vývoj se nezastavil

Harddiskový přehrávač ztrácí argument s každou novou generací flashové paměti. Dokud měly flashové přehrávače 64 MB a ty lepší 128 MB, harddiskové se jim mohly vesele smát – vždyť na to šlo dát jedno cédéčko a kdoví jestli. Jakmile dnes běžně prodávané kousky mají gigabajt, smích přechází, a jakmile to budou gigabajty čtyři nebo osm (otázka let 2006-7), bude jim spíš k pláči. Uvedená kapacita totiž stačí většině lidí na kompletní diskotéku (při nejhorším se materiál pro přehrávání příští měsíc během pár minut „nacucne“ z pécéčka, které má stejně každý po ruce).

Vývojem prochází i Pán iPodu Steve Jobs z Apple. Ten v rozhovoru před pár lety (při uvedení iPodu) zhruba prohlašoval, že flashové přehrávače jsou hračka pro děti a že prestižní firma, jako je Apple, nic takového dělat nehodlá. Za tři roky ale sám slavnostně uvádí iPod Mini – flashový, samozřejmě – a už dnes jistě ví, že za pár let budou tyto typy přehrávačů na trhu kralovat.

Diskuze (21) Další článek: Karneval: počet zákazníků vysokorychlostního internetu stále roste

Témata článku: Apple, MP3, Nová studie, Walkman, Starý kousek, Záznamové zařízení, Klesající cena, Čtyřnásobek, Nový kousek, Nový kus, Stat, Discmany levné, Obrovská poptávka, Tisíc korun, Přehrávač, Nová hračka, Uvedená kapacita


Určitě si přečtěte

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

** Technologie baterií se stále zlepšuje, ale žádné revoluce se nekonají ** Nejpopulárnějším typem baterií je Li-ion ** Efektivní baterie se stávají důležitější s příchodem elektromobilů

Karel Javůrek | 96

10 věcí, které nás štvou na Windows 10 a bohužel asi jen tak nepřestanou

10 věcí, které nás štvou na Windows 10 a bohužel asi jen tak nepřestanou

** Windows 10 je na trhu 5 let, ale pořád má velké rezervy ** Ani desátá velká aktualizace, která vyjde na podzim, je nevyřeší ** Štvou nás Windows Update, Store, Nastavení atd.

Lukáš Václavík | 146

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

** Která klasická webová mapa se vám líbí nejvíce? ** Srovnali jsme šest velkých služeb v několika situacích ** Hlasujte v anketě

Jakub Čížek | 78


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 8 000 Kč

Test bezdrátových headsetů

Linux i pro začátečníky

Jak surfovat anonymně