Prodej kapesních počítačů silně poklesl

Vede Palm, následuje HP a Sony. Proč lidé nekupují handheldy? Protože, na rozdíl od mobilů, nezískali pocit, že je musí mít.
Prodej kapesních počítačů silně poklesl

Přes to, že meziročně došlo k dalšímu silnému poklesu cen kapesních počítačů a také zřetelnému zvýšení jejich funkčnosti, poklesl počet prodaných kusů meziročně o 21 %, ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku. Celkově se v tomto čtvrtletí prodalo 2,45 mil. handheldů – v porovnání s více než desetinásobně vyšším množstvím stolních počítačů a padesátinásobným množstvím mobilů. K těmto číslům dospěla výzkumná firma IDC.

První místo drží stále Palm, jenomže už to není, co to bývalo. Z kdysi impozantních 70 % mu nyní zbylo 36 % tržního podílu, které navíc má hlavně díky novince s názvem Zire a její ceně 99 dolarů. Druhý je HP (= bývalý Compaq iPaq), nejprodávnější model od HP stojí ovšem třikrát víc, přesto se zasloužil o 18 % trhu; silnou trojici uzavírá Sony s 16.3%. Následuje Dell, jehož stroje Axim dokázaly zvýšit prodeje trojnásobně; rostly ale z nízkých čísel, celkový podíl je 6 %. Naopak úplně se propadl Handspring se svými Visory, kdysi dokonce tržní lídr – má jen 2,9 %. Dále následují slavná jména jako Toshiba, Sharp nebo Casio, ale už s malinkými tržními podíly.

Proč prodej kapesních počítačů tak silně klesá, na rozdíl například od mobilů, kterých se prodává padesátkrát více a prodej stoupá? Běžnými zákazníci je kapesní počítač považován stále za určitý luxus, k jehož vlastnění je navíc potřeba nějaký speciální důvod („proč potřebujete ještě třetí kapesní počítač, když máte jeden doma a jeden v práci?“). Vnímání handheldů jako drahého zboží už dnes  neodpovídá realitě – viz cena Palm Zire, která je podstatně nižší než cena mobilu – ale tento dojem u uživatelů přetrvává. Kapesní počítače také do zákazníků nikdo „nehustí pod tlakem“ na rozdíl od mobilů.

Kapesní počítače tak stále zůstávají výsadou znalých – lidí, kteří dovedou přesně vyhodnotit jejich možnosti a vlastní potřebu, kteří nemají problém tyto počítače ovládnout a naučit se využívat jejich funkčnost. Dokládají to další studie, které hovoří o tom, že lidé, kteří si už kapesní počítač pořídí, jej využívají naplno, zejména na cestách k nákupům letenek, zjišťování zpoždění a odkladů letů, k zjišťování počasí, rezervaci automobilů nebo třeba ke GPS navigaci. Kapesní počítače se ale nestaly „tím, co musíte mít, tím, co má každý“ pro běžnou populaci; tam je tímto přístrojem zatím pouze mobil. Mobil musíte mít; využívat (naplno) jej není nutné.

Je pokles prodeje kapesních počítačů – trend je trvale sestupný, není to jen výkyv v tomto kvartálu – jevem, který se obrátí někdy zase nahoru, nebo už to nikdy lepší nebude? Obávám se, že u handheldů tak, jak jsou definovány, tj. bez schopností mobilu, už bude křivka navždy spíše klesající. Trh náročných uživatelů je totiž poměrně nasycen, přístroje jsou levné a ani výrobci už dnes neinvestují takové peníze jako např. producenti mobilů do jejich inovací – protože jim moc nevydělávají. Technologický vývoj ovšem postupně umožní do „malé krabičky“ nacpat stále více funkcí a dlouho očekávané ovládání hlasem, které vyváží nevýhodu titěrné klávesnice, také někdy přijde. Jenomže tou dobou už trh zcela ovládnou chytré mobily, pro které nebude nejmenší problém přidat k funkcím telefonování a jednoduchým datovým přenosům i funkčnost plnohodnotného kapesního počítače.

Diskuze (60) | Nové Paint Shop Pro verze 8

Témata článku: Určitý luxus, Casio, Levné zboží, Impozantní číslo, Mobil s GPS navigací, Drahý stroj, Mobile, Slavný počítač, Nákup letenek, Kapesní počítač, Klesající podíl, Klesající cena, Tržní lídr, Nízký tlak, Prodej počítačů, Speciální důvod, Drahé zboží, Mobil, Chytrý automobil, Levné stolní počítače

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší