Prodej hudby na Internetu má vzrůst do roku 2005 třicetkrát

Z loňských 170 mil. dolarů se máme dostat za šest let až na grandiózních pět miliard.
Prodej hudby na Internetu nastartoval záhy po prodeji knih a dnes dostává nové impulsy zejména v prodeji downloadované hudby (MP3, záhy i jiné formáty, zejména s ochranou copyrightu). Přesto je považován za obtížný hlavně kvůli tomu, že trh s hudbou kontroluje hrstka gigantů (označovaná jako „Velká trojka“ či „Velká pětka“, tvořená jmény jako Universal, Sony, EMI ad.), na jejímž rozhodnutí záleží, zda se vůbec nezávislí internetoví prodejci dostanou ke slovu a za jaké ceny. Proto jsou také prodejci hudby na Internetu v trvalých ztrátách a nejsou před nimi příliš vysoké vyhlídky.

Loni se přes Internet prodalo hudby za 170 mil. dolarů, přičemž prodej downloadované hudby se na této částce podílel prakticky čistou nulou – prodeje teprve začínaly a byly zanedbatelné. V roce 2005 už však má dosáhnout 5,2 miliardy, z čehož ale downloadovaná hudba má činit stále „jen“ 635 milionů dolarů. I když jde jistě o hezké absolutní hodnoty, nezapomeňme, o jaká procenta trhu se jedná – celkový objem hudebního průmyslu má v tomto roce být 46 miliard dolarů, což znamená, že veškerá internetová hudba se v tomto roce bude podílet jen asi 11 % na celkovém trhu, a downloadovaná hudba jen asi 1,5 %. Pro srovnání se uvádí, že počítače by v této době již měly činit něco okolo 50–70 % a běžný („drobný“) software by se ve vyspělých zemích mohl už blížit stovce procent, tj. pomocí modelu elektronické distribuce by se přesunul takřka celý na Internet.

Analytici a dokonce i hudební vydavatelé vcelku souhlasí s názorem, že jednoho dne se bude i veškerá hudba přesouvat pouze přes Internet a že kamenné obchody s plastikovými krabičkami vymizí – pouze upozorňují, že onen „jeden den“ je ještě asi hodně daleko. Už dnes ale magická tři písmena MP3 dominují Internetu – odhaduje se, že denně se na Internetu downloadují tři milióny skladeb v tomto formátu (drtivá většina zdarma; nemusí ovšem jít o pirátství, ale o skladby zdarma poskytované), a podle webu www.searchwords.com je zkratka „MP3“ dnes nejčastěji používaným slovem ve vyhledávačích, přičemž předstihla (což je skoro neuvěřitelné) i slovo „sex“, které dosud s přehledem kralovalo.

Distribuce hudby přes Internet (a to nejen downloadem) ale především mění povahu hudebního průmyslu. Nad kamennými obchody mají jasnou vládnoucí ruku velké distribuční firmy, které pak zase mají nerozbitné aliance s velkými vydavateli – sem se maličký, začínající či nezávislý vydavatel těžko dostane. Pokud ale tento vydavatel (či přímo producent kapely) umístí CD přímo na Internet a zabezpečí chytrou promotion, například umístěním dvou, tří skladeb zdarma na MP3.com či Listen.com, může se – pokud jeho hudba zaujme posluchače – dočkat velice rychle vysokých prodejů, aniž ho to stojí příliš mnoho peněz a námahy. Právě tato změna tváře hudebního byznysu je možná významnější než uvažování o procentech trhu. Zatím ještě neprokázala, že jde o jasný recept na profit, ale jakmile k tomu dojde, je možné očekávat, že stále více umělců (i zavedených) půjde touto cestou, a pak se možná nebudeme nad tempem změn ani stačit divit.

Váš názor Další článek: Hlídač připojení

Témata článku: Internet, Vysoká částka, Hudební byznys, TRI, Velká trojka, Velký vydavatel, Hudba, TomTom, Prodej hudby, Velká změna, Hud, Vysoký prodej, Nezávislý vydavatel


Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 24 PC zdrojů

Jak využít umělou inteligenci

10 špičkových sluchátek s ANC

Playstation 5 vs Xbox Series X