Prodej DVD přehrávačů prudce roste. Také díky vypalovačkám

Po divných letech letí křivka prudce vzhůru: loni o 61%. Za tři roky se jich má v Číně prodat více než v Americe.
Prodej DVD přehrávačů prudce roste. Také díky vypalovačkám
Nikdo dnes nepochybuje, jestli DVD uspěje nebo ne – už se tak stalo. Diskutovat můžeme jen o tom, kdy se budou vypalovačky prodávat stejně standardně jako přehrávače, jak budou klesat ceny přehrávačů, vypalovaček a médií, kdy se na trhu objeví příští generace (třicetigigabajtová čili Modrý laser) a kolik bude stát.

Podle firmy In-Stat se loni (v roce 2002) prodalo o 61 % více DVD přehrávačů než v roce 2001, a celkový počet bude v příštích letech nadále růst, i když už samozřejmě ne tak prudce, protože trh se nasycuje – přehrávačů se loni prodalo okolo 60 mil. V roce 2006 se má prodat 84 mil. DVD přehrávačů (tj. více než televizorů), a toto číslo má být výrazně ovlivněno DVD rekordéry (vypalovačkami), které mají od roku 2005 už stát přibližně stejně jako přehrávače, podobně jako je tomu dnes u CD mechanik a vypalovaček, kde rozdíl už není finančně bolestný. DVD vypalovaček se v roce 2006 má prodat 32 mil. kusů – značný rozdíl od loňského roku, kdy se jich neprodalo více než jeden milión. Protože vypalovačky samozřejmě také přehrávají, celkový počet „DVD zařízení“ v roce 2006 dosáhne skoro 120 mil. kusů.

Zajímavá je rychlost penetrace DVD. Standard byl uveden na trh v roce 1997 a první tři roky se příliš „nechytal“; hovořilo se o tom, že to je po nějaké době první nová technologie, které to bude trvat delší dobu, než se chytne, než jejím předchůdcům. In-Stat ale uvádí, že to není pravda: v porovnání s VHS, což je z pohledu nahrávání videa zřejmý technologický předchůdce, bude DVD trvat zhruba poloviční čas, než se stane běžnou, standardní součástí domácností ve vyspělém světě – dvanáct let oproti dvaceti čtyřem.

In-Stat uvádí ve studii ještě jednu perličku: zatímco nejbližší tři roky bude největším trhem na DVD přehrávače ještě USA, pak ji na prvním místě vystřídá, možná „navždy“, Čína. Není divu: kromě počtu obyvatel má tento stát i převahu v míře pirátství a v zemi, kde se dá koupit dévédéčko za pár babek, to je příliš velké pokušení.

Mimochodem, filmoví vydavatelé, kteří na jedné straně neustále pláčou na to, jak jim jde byznys špatně, jednak vinou zlých pirátů, kteří pirátují, a jednak vinou zlých zákazníků, kteří odmítají na stále skvělejší hollywoodskou produkci chodit, mohou za DVD děkovat Bohu jako za svou spásu. Jsou to totiž právě tržby z prodeje DVD, které jim zachraňují zisky; za prvních 11 měsíců loňského roku už dosáhly dvojnásobku tržeb za celý rok předchozí. DVD jsou pro ně produktem snů: extrémně levná produkce a přitom vyšší koncová cena (v dvojici VHS-DVD se opakuje analogie kazeta-CD); podstatně vyšší kvalita, díky které spousta zákazníků vyháže svoji videotéku a nahradí ji DVD-tékou; podstatně obtížnější i dražší kopírování na rozdíl od filmů na VHS. Z DVD mají dnes filmoví vydavatelé často více peněz než z tržeb v kině – poprvé v historii tržby z nahrávky filmu překročily tržby z promítání (např. Spider-Man utržil za první týden prodeje DVD 190 mil. dolarů, za první týden v kinech 115 mil. dolarů. A jaký to byl pitomý film).

DVD jim navíc umožňuje v gigantické, nikdy nebývalé míře rozvinout své schopnosti v packagingu, merchandisingu i timingu produktu, jak by řekl markeťák. Čili vymačkat ze zákazníka maximum, jak bychom řekli my. Pán Prstenů se nejdříve vydá jako dvojDVD s celkem zbytečnými bonusy, čímž si jej koupí i ti fanoušci, kteří na něj byli v kině 3x, protože dostanou něco navíc. Pak se prodá soundtrack, načež se vydá čtyřdiskové DVD s filmem o půl hodiny delším. Pak se prodá balík prvního a druhého dílu současně, pak director´s cut oného, pak všechny tři díly v exkluzivní krabici s elfí mastičkou, a nakonec luxusní třídílný extra speciál režisérský střih s dvěma hodinami filmu navíc a přibaleným Gandalfem k tomu. A chudák fanoušek, ten si to postupně koupí všechno.

Diskuze (49) | Počítačové osudy - Michael Dell a jeho Dell Computer

Témata článku: Byznys, DVD, Kino, První kus, Technologická převaha, Stat, První hodina, První film, Běžný střih, Levné televizory, Hollywoodský film, První rok, Spider Man, Značný rozdíl, Cute, Filmové studio, Růst, Přehrávač, Spider, Soundtrack

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší