ProCA kupuje aktivity Tesco Trading

Holding AAC bude opět větší, protože významný český výrobce počítačů ProCA pohltil jiného známého výrobce – jihlavský Tesco Trading – a má s ním velké záměry.
Částka, za kterou ProCA koupila aktivity Tesco Trading, není veřejná a vzhledem k tomu, že je ProCA eseróčko a ne akciovka, nebude ani oficiálně publikována. Jistým vodítkem může být roční obrat Tesco Trading, který v minulém roce činil 400 miliónů korun. ProCA proti tomu loni vykázala obrat 2,3 miliardy a letos plánuje překročit hranici tří miliard. ProCA odkupuje k 1. listopadu 2001 vybraná aktiva, tj. zásoby a majetek, přebírá i kompletní tým zaměstnanců, ochranné známky TESCO a TAPIO, doménu www.tesco.cz a veškeré záruční a pozáruční servisní závazky. Součástí tohoto kroku je i převzetí veškerých obchodních kontaktů na úrovni dodavatelské i odběratelské včetně rozpracovaných kontraktů. Současné Tesco se přejmenuje na „ProCA středisko TESCO“ a bude nadále fungovat v celém rozsahu původních aktivit společnosti Tesco trading včetně výroby počítačů. Při pohledu do struktury společnosti Tesco Trading najdete i interní divizi TESCO hračky, která provozuje malo- a velkoobchod s hračkami. ProCA ale do hračkářství nepůjde, i když nabízí herní počítače, tato část není součástí transakce a bude nadále ponechána svému osudu. Akvizice se týkala jen IT aktivit Tesco Trading, takže tato firma transakcí nezanikne, jen přijde o svou nejdůležitější část.

K čemu bude firmě ProCA takový trpaslík? Firma Tesco Trading má dlouhou tradici, patřila k prvním zakládaným počítačovým firmám a také jako jedna z prvních měla certifikaci ISO 9001. Díky větší orientaci na podnikové zákazníky a dodávky větších počítačových řešení se dobře etablovala a i přes svou celorepublikovou působnost nadále zůstávala zakotvena v Jihlavě. Tesco Trading není ale nijak velká firma, tvoří ji pouze 35 zaměstnanců.

Jednatel společnosti ProCA Ing. Jaroslav Kokoška k akvizici řekl: „Klíčovým cílem uvedené „akvizice“ je rozšíření aktivit firmy ProCA do oblasti profesionálního podnikového řešení na úrovni hardwarového i softwarového vybavení včetně souvisejících služeb. Zároveň se tímto rozšiřuje struktura zákazníků a dochází k naplnění dlouhodobého cíle: vstupu firmy ProCA do regionu Vysočiny“.

Při spojování výrobců počítačů vždy dochází ke konfliktním situacím, kdy se navzájem střetnou totožné a jen jinak pojmenované a cenově ohodnocené sestavy. ProCA cíleně buduje jedinou značku Brave a nyní dostane ještě na starosti další dvě značky Tesco a Tapio. Tapio je v případě Tesca označení pro domácí počítače, tedy oblast, kde právě stojí silná značka Brave. Značka Tapio tak bude nejspíše prozatím dána k ledu. ProCA s ní své záměry má, ale jsou zatím jen v hrubých rysech. Reálnou budoucí podobu by měla značka Tapio dostat v polovině příštího roku.

Značka Tesco bude u Procy znamenat komplexní dodávky řešení pro větší a velké kanceláře. Tedy nikoli dodávky osamocených počítačů, ale komplexních celků, například kompletní vybavení kanceláří servery a stanicemi. Rozdíl mezi Brave a Tesco tak nebude ve výkonovém rozdělení na slabé a silné počítače, ale spíše na počítače a komplexní řešení.

ProCA je součástí holdingu AAC, který sdružuje firmy ProCA, Libra, Vikomt, CAD Studio, ProCA Slovakia, ProCA Romania a I.M. Computer. 40 procent AAC přitom vlastní tchajwanský F.I.C. AAC je na českém trhu téměř neviditelným obrem, protože sám nevystupuje a veškeré viditelné aktivity jsou plně na jednotlivých firmách. ProCA je přesto nejvýznamnějším členem AAC a na jeho obratu se podílí více než 50 procenty. IT oblast v Tesco Trading tak sice kupuje ProCA a ne AAC, přesto tento holding získal cennou firmu na českém počítačovém trhu. Tesco byla i pomalu poslední významnější firmou, která by nepatřila buď AAC nebo Autocontu (byť jich tu ještě pár zůstává…).

Diskuze (6) Další článek: Nová verze Netscape 6.2

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,