ProCA a Tesco hlásí 39 000 kusů prodaných počítačů

Domácí počítačové značky zřejmě za minulý rok posílily. A uhodnete jméno firmy, která loni v Čechách vyrobila dva milióny počítačů?
Posilování značek počítačů, které nepatří globálním výrobcům se sice ještě nedá označit za trend, k tomu by bylo nutné více let tohoto vývoje, ale směle se na to dá poukázat jako na významný fenomén uplynulého roku. Po zprávách ze zahraničí, které rovněž poukazují na posilování domácích značek a „bílých krabic“, hlásí nebývale dobré výsledky i domácí producenti počítačů.

Společnost ProCA, která je spolu s AutoContem v čele domácích počítačových značek, oznamuje loni prodej 30 146 počítačů své značky Brave; k tomu pak ještě připočtěme dalších 8 206 prodaných počítačů značky Tesco, která nyní do koncernu ProCA rovněž patří. Oba výsledky výrazně překračují čísla z roku 2001 a potvrzují tak, že krize počítačového trhu (poklesy prodejů o 10 % ročně i více, trvající delšího dobu), zatím Českou republiku vůbec nezasahuje.

ProCA loni prodala o 4 212 počítačů víc než v roce 2001 (+16,2 %), Tesco o 3 556 kusů, a to je historicky největší nárůst, o 80 %. Zatímco ProCA ale v prodané produkci v celé své historii stoupá stále „po schůdcích“ nahoru, Tesco má historii pohnutější – vrcholu dosáhla firma v roce 1995, kdy prodala 7 400 strojů, a pak následoval postupný sestup až k roku 2001, kdy společnost prodala jen 4 550 kusů. Právě na konci tohoto roku ale bylo Tesco prodáno (spíše se nabízí použít slovo „zachráněno“) firmou ProCA; loňský růst ale byl mimořádný, daný některými mimořádnými (obtížně opakovatelnými) faktory. Ve svých vlastních plánech odhaduje ProCA letos prodat 35 000 kusů počítačů Brave, Tesco 8 500; představitelé firmy tvrdí, že si troufají časem dosáhnout na místo domácí jedničky. ProCA je součástí českobudějovického koncernu AAC a je vhodné také zmínit, že poprvé v historii firmy také nedávno došlo ke změně na nejvyšším postu, když „otce-zakladatele“ Petra Vladyku, který se nyní věnuje činnostem v rámci celého koncernu, vystřídal Jaroslav Kokoška, rovněž ovšem „veterán“ firmy ProCA.

Počítače ProCA jsou rozšířeny hlavně v „konzumentské“, domácí sféře a jde o PC typicky cenově nižších až středních kategorií. ProCA uvádí, že průměrná koncová cena prodaného PC Brave byla loni 16 470 Kč. I z toho je zřejmé, že pro společnost není prodej osobních počítačů komoditou, se kterou firma stojí a padá – dnes z celkových tržeb činí PC jen 16 % a obdobným, dle vlastního vyjádření mírně vyšším procentem se podílí i na celkovém zisku firmy. PC Brave jsou dnes vyráběny na třech místech, v ProCA Praha a Jihlava, a také v továrně FIC v Rudné, která je přes holding AAC spoluvlastníkem fy ProCA. Produkce počítače jedné domácí značky na třech místech současně není obvyklá; konkurenční AutoCont (AT Computers) montuje vyšší počet strojů na jednom místě. Většina (byť těsná) počítačů Brave je dodávána s procesory od Intelu, i když ProCA je významným propagátorem čipů od konkurenční AMD. AMD má v případě ProCA 40 procent. 

ProCA podle vlastních slov nechce provést spojení řad Tesco a Brave v jednu. Důraz na „multi-branding“ a víra v to, že výhoda více různých, různě pozicovaných řad je větší než obavy z nevýhody spočívající v diverzifikaci a obtížnějšího prosazování jména (dnes značka AutoCont ční určitě výše než značky Libra, Brave a Tesco, přestože v celkových prodaných součtech je pořadí opačné). Tesco ale je řada počítačů, která by měla být prodávána hlavně do podniků a honosí se i parametry, na které firmy slyší: ISO 9001, certifikace u NBÚ a vysoká, tříletá záruka.

Protože zde již byla zmíněna firma FIC a její továrna u Prahy (bohužel neznáme bližší čísla, tj. obrat a počty vyrobených PC v roce 2002), stojí za vyzdvižení výsledky továrny Foxconnu u Pardubic: firma loni dosáhla tržeb přes 37 miliard korun (!) a vyrobila přes dva milióny počítačů, největšími odběrateli jsou Apple a Compaq. (Z toho také vychází zajímavé číslo: Foxconn prodává jeden stroj Applu či Compaqu průměrně za 18 500 Kč). Česká republika se tak pomalu řadí k asijským tygrům – jako země, kde na jeden počítač doma prodaný počítač připadá bezmála deset strojů vyvezených.

Diskuze (20) Další článek: GeForce FX zdrojem posměchu

Témata článku: Apple, Foxconn, Branding, Počítačová historie, Tesco, Kus, Prodaný počítač, Největší producent, Bílé místo, Značka

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost