Proč nemohl Globopolis přežít

Zkoumáme příčiny selhání jedné z prvních velkých internetových investic u nás. Nyní včetně komentovaných odkazů na jiné zdroje informací.
Autor předem prosí o shovívavost: to, co je psáno dále, je výlučně osobní názor a osobní postoj, jistě ovlivněný i tím, že i v CPressu děláme internetové projekty, ale „jinak“ než v Globopolisu. Kolegové a partneři však mohou potvrdit, že jsem projekt považoval za nerealizovatelný ještě dřív, než Globopolis vznikl (tedy když to pouze prezentoval jako podnikatelský plán), a domnívám se, že na rozdíl od rčení „po bitvě je každý kaprál generálem“ mám určité právo zde své názory vyjádřit.

rok 2000: investice a plány
Joanna James, ředitelka Advent International pro střední Evropu, loni v červenci investici do Globopolisu ozřejmovala: „Na rozdíl od mnoha mladých internetových společností, Globopolis.com pečlivě využívala své prostředky, dobře zavedla svou značku i zdroje příjmů z reklamy a rezervací, stejně jako z uzavíraných partnerství.“ Optimistickou náladu dobře připomene tisková zpráva z té doby.
Globopolis vzniknul v době „dot-comového“ šílenství. Ještě půl roku před rizikovými fondy do Globopolisu vložilo první půlmilion USD několik soukromých investorů, „business andělů“. Profil Globopolis.com i s chronologií investic publikuje Radar Tornado Insider (stejně jako profily mnoha dalších společností).
Plány s kompletně novým webem, který měla vytvořit společnost Pyxis, oznamoval Globopolis.com již v loňském srpnu, ale pokud je nám známo, opozdily se. Co bylo příčinou, těžko říct, ale je možné, že právě nyní mohly být těsně před dokončením.
leden 2001: konec?
Tiskovou zprávu managementu Globopolisu komentující utlumení jeho činnosti publikuje server E-komerce. Manažeři hovoří o nadějném rozjezdu, 400procentním růstu, 30 platících inzerentech a desítkách obchodních partnerů.
Podle Hospodářských novin jsou důvodem zastavení činnosti problémy amerických investorů, kteří se ocitli pod tlakem kvůli strmému pádu amerických technologických titulů. Publikované reakce a analýzy se vesměs shodují v tom, že hlavní příčinou pádu byl nereálný obchodní model serveru a přemrštěná, nikoli nejlépe zacílená reklamní kampaň. Zdůrazňuje se, že nejde o krach, ale o ukončení provozu, který bude možná v menší míře pokračovat.
Jenže snadno se roste o stovky procent, když se rozjíždí z nuly. Investorům to evidentně nestačilo. Už v sobotu psaly New York Times (k přečtení článku je nutná bezplatná registrace, která vám zabere cca minutu.) o zklamání středoevropské komunity internetových podnikatelů. Joanna James, ředitelka středoevropského Advent International řekla, že Globopolisu se nepodařilo v krátké době přitáhnout dostatek návštěvníků a inzerentů. Podle ní se Advent zaměří se svým 200mil. USD fondem pro střední Evropu na firmy poskytující internetové služby klasickým, „kamenným“ společnostem.
Dan Mucha z Globopolisu v zajímavém rozhovoru na E-konomu.com ovšem tvrdí, že odstoupením od financování porušili investoři smlouvu; soudit s s nimi ale nebudou. Hovoří také o tom, proč nebyl Globopolis prodán někomu jinému. Nebyl čas.
V časopise e-biz připravujeme podrobnější a zajímavou analýzu toho, proč Globopolis.com prakticky končí – přečíst si ji můžete v únorovém čísle, které vychází koncem příštího týdne.
Globopolisu se přesto podařil jeden zázrak. Ne ten, že ambiciózní projekt vydupal ze země, že pokryl deset měst, že je dokázal naplnit zajímavým a kvalitním obsahem, ale to, že na projekt dostal vůbec peníze – 6 mil. dolarů od fondu Advent (což je jeden z vůbec nejzkušenějších a celosvětově nejúspěšnějších venture fondů), z nichž tři byly utraceny a tři se zřejmě podařilo zachránit. Investice totiž přišla v červnu loňského roku, kdy už bylo jasné, že internetová bublina splaskla, a investoři dávali od strkání peněz do Internetu jasně ruce pryč. Do internetových firem se vždy investovalo kvůli tzv. exitu, tj. bylo celkem jedno, kolik věc prodělá nebo neprodělá, ale důležité bylo, že by se našel (strategický) zájemce, který by věc koupil za několikanásobek, nebo že by se povedl vstup na burzu, tzv. IPO. IPO bylo v červnu už beznadějné a exit silně nepravděpodobný – těžko si bylo možné představit firmu, pro kterou by byl Globopolis s jeho mizivou návštěvností tak atraktivním cílem, aby zaplatil částku, jež by investora uspokojila, tj. cca 20 mil. dolarů. Zní to možná divně závistivě, ale jsem si jist, že Globopolis by tuto investici nezískal, kdyby předkladatelé návrhu a manažeři byli Češi. Skupině bezstarostných Američanů se schopností velkohubé prezentace se ale věřilo… však co, v USA se říká, že kdo nezkrachoval, nestojí za nic, a dá se důvěřovat jenom tomu, kdo zkrachoval, protože si dá příště bacha. Tak mají kluci aspoň reference, a to za peníze Adventu.

Nejsem přítelem internetového investování, když někdo přijde s návrhem (říká se tomu „vize“ či „idea“) a tabulkou v Excelu, kterou napsal včera v hospodě (říká se tomu „business plan“), v níž je napsáno, že pro úspěch je nejdříve potřeba utratit pár miliónů dolarů a pak se uvidí. Nemyslím, že takto vypadá podnikání, a nepodnikáme tak – je to jen osobní názor a možná, že špatný. Nedám si ale vzít jeden názor: že každé podnikání musí dávat zdravý rozum. A to – při vší úctě – Globopolis nedával.

Když chcete navštívit cizí město, například jako obchodník a například město Krakov, co uděláte? Půjdete na „Globopolis.com“? Jen stěží. Znáte-li jenom češtinu, nepomůže vám ani Globopolis, protože informace o Krakově zde česky nejsou. Hm. Jestliže znáte angličtinu, zadáte do Google či kamkoli jinam to, co potřebujete: +„Krakow“ +„guide“, nebo třeba +Krakow +hotel, atd. atd. Jestliže znáte polštinu, zkusíte polský vyhledávač a jste u cíle ještě snadněji, v každém případě se přede mnou za pár desítek sekund objeví nesrovnatelně bohatší a pestřejší zdroje informací, než by byl schopen prezentovat Globopolis i po několika letech činnosti. (Mimochodem, Google nebyl schopen web Glopolisu při dotazu na Krakov, který byl pokryt touto firmou jako jeden z prvních, vůbec najít. To je pak těžký boj, když firma neumí ani nechat své stránky pořádně zaindexovat do vyhledávače, který používá padesát portálů po světě…). Globopolis se prostě snažil vytvořit a poskládat – velice příjemnou a intuitivní formou, též ve vysoké kvalitě, to se musí uznat – to, co už existuje a je snadno dostupné.

Druhé „holé neštěstí“ Globopolisu byla jeho internacionalizace. Vím, že takto byl poskládán koncept firmy, ale dá se říci, že pokud koncipuji lokální projekt, dá se skoro vždy vyžít bez vysokých nákladů, a mám-li hodně šikovné obchodníky s kontakty na správných místech, dá se udělat i ziskový projekt – i český Internet by na toto téma mohl mít přednášky. U globálního projektu na to musím zapomenout: buduji zkrátka mezinárodní firmu se vším, co je potřeba, s mezinárodně zdatným (dobře placeným) managementem, s lokálním (dobře placeným) managementem, s kancelářemi na dobrých (draze placených) místech, utrácím za cestování mezi zeměmi, volím profesionální (draze zaplacené) softwarové i hardwarové prostředky atd. Lokální projekt se ještě dá sem tam udělat jako garážový projekt, mezinárodní už nikdy, zvláště ne tohoto rozsahu, těchto ambicí.

Zásadní chyby udělal Globopolis v marketingu, když si „nekoupil“ potřebnou návštěvnost aliancí s portály, ale vytvářel jakési podivné aliance s hráči, kteří z hlediska návštěvnosti neznamenají skoro nic. Jaký význam mohlo Globopolisu přinést „partnerství“ s Albumcity či Bohemia Flowers? To by totiž mělo význam až v okamžiku, když by návštěvnost Globopolisu byla obrovská, protože pak by firma získávala provize z redirektovaných (odvozených) prodejů. Ale k této návštěvnosti se firma nikdy nedostala – trochu odvážně si dovolím prohlásit, že jí celé tyto slavné aliance mohly přinést pár tisíc korun, což měl být jeden z hlavních plánovaných příjmů firmy. Srovnejte se spálenými penězi rychlostí dvaceti miliónů korun za měsíc. Na začátku potřebuje server zcela jinou alianci – takovou, která bude jejím traffic driverem, což u nás mohly být jenom portály nebo freemaily. (Za povšimnutí stojí, že firma vytvářela téměř výlučně aliance s jinými americkými firmami či s firmami, kterou vedou anglicky hovořící cizinci. Jistě, Američan se v Praze nejlíp domluví s jiným Američanem. Ale někdo to musí zaplatit).

Selhání Globopolisu neříká nic o tom, zda je Internet silný nebo slabý, zda se hodí k podnikání nebo ne, zda je to bublina, kam se pouze s velkou slávou nalijí peníze. Nejde o nic víc než o velice špatný podnikatelský koncept; argument, že Citysearch.com v USA dobře funguje, neobstojí, protože to je něco zcela jiného, než byl Globopolis – je to síť skutečně „s láskou a zaujetím“ dělaných lokálních webů místních velkoměst, s jasným inzertním modelem a atraktivním obsahem, navíc usnadněným jediným jazykem; Globopolis byla síť podle jednoho mustru dělaných webů v multikulturní, „nekompatibilní“ Evropě. Selhání se na českém Internetu dočkáme v brzké době ještě víc; naštěstí se ale také zcela jistě dočkáme skutečně úspěšných a velmi profitabilních projektů.

Diskuze (43) Další článek: Toshiba zvětšuje notebookové disky na 30 GB

Témata článku: Google, Špatná věc, Zajímavý pár, Business insider, Dali, Strmý pád, Těžký boj, NEM, Krakow, Atraktivní cíl, Atraktivní obsah, Tlak investorů, Tornado, Traffic, James Bond, Advent, Exit, Investor, Česká tisková kancelář, Osobní profil, Flowers, Obchodní význam, Bach, Americký investor


Určitě si přečtěte

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

** Koronavirus donutil mnohé zaměstnance pracovat z domova ** V souvislosti s tím vzrostla poptávka po webových kamerách ** Webkameru ale nemusíte kupovat – stačí mobil a aplikace!

Karel Kilián | 15

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

** Předpověď počasí Windy nabízí nepřebernou škálu funkcí ** Zorientovat se v nich nemusí být vždy snadné ** Proto přinášíme 12 užitečných tipů a triků

Karel Kilián | 9


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest SSD s kapacitou 1 TB

Srovnávací test robotických vysavačů

Vybíráme nejlepší telefony na trhu

Jak zlepšit zvuk televize