Já si stejně myslím, že pokud by už u výběrového řízení byl někdo, kdo oboru iCT oparvdu rozumí, tak by to prošlo prvním sítem(mám na mysli firmy), druhým sítem by prošla firma, která vyhrála konkurz, její cenový rozpočet zakázky by opět přehodnotil odborník. A ve finále? by byl zodpovědný it odborník, který bude sledovat a schvalovat ceny za nákup HW. Ale hlavně musí o takovýchto věcech pomáhar rozhodovat opravdu zkušení IT pracovníci.
1. Stát si neuvědomuje, že tužka, papír + ouřadové s nuzným platem jsou nejlevnější.2. "Zbožná" přání bez předchozích (nákladných a časově náročných) analýz jsou cestou do pekla.3. Každý ministr si hraje na svém písečku a odmítá komunikovat s okolím.4. Když sdělíte ministrům SKUTEČNÉ náklady - analýzy, zálohování systému (data, energetika...), nastavení bezpečnosti, školení, údržba systému ..., tak začnou hrát hru "nevidím a neslyším".Mám dál pokračovat? Nechápou, že IT nerovná se nezávazné nekontrolovatelné impotentní politické sliby.🙁
ono by kolikrát stačilo, kdyby do těch zakázek mohl promluvit řadový IT zaměstnanec. který s tím vším pracuje denně. Jenže těch se nikdo neptá a nebo na to kašlou, protože s platovou třídou 9 s deseti letou praxí berou 15 tisíc hrubého. Kolikrát se i stává, že samotní zaměstnanci státu jsou přetaženi do nových firem, které akorát vyhráli výběrové řízení. Ve finále pak i oživení lan zásuvky dělá firma a účtuje si 3tisíce za kus. Dělá to ten stejný zaměstnanec jen už bere 20 tisíc namísto 15. Stát to ale stojí několikanásobně více, než kdyby to udělal vlastní zaměstnanec.Vývoj SW je samozřejmě větší level a není v silách úřadu, aby si pořizovali prográmatora/y. Tolik jich ani v ČR není. Centralizace by tak byla na místě. Stejný SW, který je v článku dělalo několik firem pro několik úřadů a při tom by ho stačilo udělat jednou a nasadit všude.závěrem, je tohle jen detail.. jsou to sice stovky milionů, ale ty aspoň podporují další rozvoj. Co je třeba daleko horší pro stát jsou ty nákupy HW za ceníkovou cenu a někdy i více, nebo zahraniční banky či mobilní operátoři. Zisky těchto firem jsou obrovské a ty pak končí v zahraničí. Doslova by se dalo říct, že to tady vysávají.
Vzhledem k tomu, že je stát nejhorší hospodář je skoro vždy lepší si najmout externisty, ovšem ani toto stát neumí. Oni to vlastně moc neumí ani soukromníci natož téměř neřízená střela - stát.A ptát se zaměstnance můžeš, ale problém není v tom, že by se nevědělo co dělat, problém je v tom, jak donutit politiky aby to udělali.
Domnívám se, že "řadový IT zaměstnanec" co bere 15k hrubého by neměl mluvit do vůbec ničeho - pokud někdo kdo se motá kolem it bere 15k tak je to pěknej trouba. A druhá věc je, že pokud někdo účtuje 3k za oivení datové zásuvky tak hlavní důvod je, že kradou a ne že je potřeba řadový UT odporník co by poradil.
proberte se, Vždyť vysokoškolák s praxí do 4 let má tabulkově 14670.- Vedoucí se to snaží všelijak kompenzovat odměnami a 13 platem ale i tak je to málo oproti soukromému sektoru. Ono to taky může být na každém úřadě jinak, takže třeba si někde vydělají více. Ale Statisícové platy a odměny berou jenom náměstci, poradci a Nagyová. Úřednice jsou na tom ještě hůř. Proto se ne na darmo říká, že úřednicí pracují jen do výše svého platu a na nějakou vlastní invenci z vysoka kašlou, natož aby pomáhali lidem. Pracovat pro stát je zkušenost k nezaplacení a lidi tu práci dělají jen proto aby něco dělali a neseděli doma na podpoře. Ano firmy kradou a to že by to mohl ale udělat ten řadový IT pracovník už se ale nikdo nikoho neptá. Prostě se to dá firmě a hotovo. Proto je důležité aby se ty smlouvy začali zveřejňovat a pak se budete divit co všechno se platí z našich daní.
S prominutím to jsou bohapusté KRAVINY.Shodou okolností poměrně často projektuji také pro státní správu IT systémy.Nejmenší problém jsou s IT personálem, který zpravidla ví, co chce, co je potřeba a je vždy nakloněn nejlepšímu a nejmodernějšímu řešení. Rád s těmito lidmi jednám, protoe to jsou jednání o něčem. Šéfové investic různých státních úřadů nerozumí ničemu, s těmi naopak jednám vysloveně s odporem.Kupodivu docela často se i nejmodernější a nejefektivnější řešení vyprojektuje a schválí.Pak ale přijde na řadu realizace - výběrové řízení, často spojené s nějakými těmi Eurodotacemi.Dodavatel nabídne za poloviční cenu mnohem horší řešení, schvalující úředník jakoby omámen vidinou možnosti ušetřit značnou částku peněz, díky čemuž si rád upevní pozici, politickou kariéru, nebo se prosadí jako "šetřitel" na takové hlouposti snadno slyší a už se to veze.V konečném důsledku je realizováno něco úplně jiného, než je zadáno a vyprojektováno.Za ceníkové položky nikdo ve státní sféře nenakupuje. Na každý projekt dnes zpravidla výhradní zástupce IT technologií dělá registraci každého projektu a při poptávce dodavatelům už poskytuje množstevní a dodavatelské slevy, často i poloviční.Zisk je výdělek, podobně jako mzda. každý má právo si se svým ziskem, mzdou, dělat co chce. Spálit, propít, utratit na dovolené v zahraničí. Nebo jste snad proti tomu? Máme direktivně nařizovat občanům, kde a za co mohou své peníze utrácet?
😀😀 asi takto?http://www.businessballs.com/images/treeswing/tree_swi... ...
Dobře si pamatuji, když jsem přešel do soukromého sektoru, tak ty ceny najednou byli i o 30% levnější. Nejednou se nám stalo, že nám obchodní zástupce výrobce HW volal a ptal se nás, jestli máme nějakou firmu, kterou preferujeme, že jí dá největší slevu. Taky jsem zažil, když si obchodníci pustili na jedné akci pusu na špacír a řekli, že u státních zakázek jsou s ostatními za menší provize domluveni. Všichni dají ceníkové ceny, takže nic není podezřelé a jeden si dá 10% slevu. Audit na tom neshledá nic špatného protože vychází z ceníku veřejně dostupných. Kdyby to ale měli srovnávat s cenou za kterou nakupuje soukromý sektor, tak si stát nekoupil ani kalkulačky.Doufám že ty smlouvy začnou brzo zveřejňovat, protože pak by každý IT, který dělá milionové výběrka, těm cenám docela zasmál.
http://www.novinky.cz/krimi/332862-svedek-vymen... ... I když se zjistí, že to byla jasná chyba, že vytuneloval 1,5 miliardy, potrestat ho můžou jen voliči. Myslíte, že to udělají?
Na téhle frašce je nejlepší, že Procházka na zakázkách z MPSV vyrostl, přičemž - jako u drtivé většiny zakázek z veřejného sektoru - kvalita absolutně neodpovídá ceně.
Nčtu článek a nečtu diskusi a rovnou odpovím na otázku proč. Protože státní zakázky jsou založeny na kamarádíčkách kteří všichni dohromady kradou a kradou ... kdybych se tam dostal tak kradu taky.
To jsi frajer
tak to máš dost pokřivený názory když ti krást připadá frajerský .. .
Spolecnym jmenovatelem prusvihu ve statni sprave (bez ohledu na obor) je nulova odpovednost prislusnych uredniku. A dokud jejich jedinym zajmem bude prislovecny klidek, nic se nezmeni. Odzdola az nahoru. :-/
v momente, kdy jim date odpovednost, tak se veskere rozhodavni zastaví.
No tak to snad bude jenom dobře, ne? 😉
tohle neni problem jen u nas, s IT zakazkama maji problem vsude po svete, viz.http://www.theverge.com/us-world/2013/12/3/516322... ...
Tohle video vystihuje, jak zadávání zakázek funguje...http://www.youtube.com/watch... Bohužel je moc velký důraz na to, jak něco provést, nikoli na to, jak má vypadat výsledek. Dalším problémem je, že rozhodovacím kritériem je cena, dosahující minimální předem stanovené kvality, jenže tu předem stanovenou kvalitu nestanvují experti, protože kdyby stát měl experty, kteří skutečně ví, co se má provést a dokázat posoudit řešení, tak je výběrové řízení nesmysl, protože by mohli projekt rovnou realizovat...Podle mě by hodně pomohla větší transparentnost a hodnocení i jiných věcí, než je cena (byť cena se hodnotí objektivně velmi snadno). Nejenže by bylo jasné, za co jsou konkrétní lidé zodpovědní, ale především by nefunkční systém byl špatnou vizitkou firmy, která ho implementovala. Asi by to nepomohlo tolik u jednorázových společností, které mají výhru jistou a pak s penězi zmizí, ale větší firmy nechtějí mít v referencích zpackané projekty. Tady je trochu problém s tím, že stát neví, co chce a zadání průběžně mění. Myslím, že tady by měly mít firmy trochu volnosti, jak to provedou, důležité je, jak to bude fungovat.PS: Jinak tohle není problém jen IT.
Souhlas.Problém je, že ve výběrovém řízení nějaké reference nehrají roli, pouze cena. Firma klidně může zmršit jednu zakázku, ale vůbec to nehraje roli při výběrovce na zakázku další. Jediným kritériem je cena... Tady je problém hlavně v zákoně. Pokud jako státní zaměstnanec přesně vím co potřebuji (HW, SW), vím jaký typ od jakého výrobce atd., protože ho mám odzkoušený, vše s ním funguje a je to bezproblémové, tak výběrovka musí být stejně obecně napsaná a ve výsledku může člověk dostat nějaký šunt, který byl sice levnější, ale nespolehlivý, žádný support atd. Chápu, že článek je o celých projektech ...
Ach jo. Vůbec jsi to nepochopil. Ve chvíli kdy máš dobře sepsané požadavky na funkčnost(termíny apod.), musí být jediným kritériem cena. Jak by si asi posuzoval kdo co zmršil? Navíc ve státní sféře kde je problém rozhodnout o čemkoli.
Jasně, souhlasím, problém vidím tady "Ve chvíli kdy máš dobře sepsané požadavky na funkčnost(termíny apod.)", protože tohle ve státní správě nebude asi nikdy. Státní "manažeři" totiž v IT nikdy neví co vlastně chtějí a jaký přesně má být výsledek. Řadový zaměstnanec pak má na tvorbu nějaké specifikace tak málo času a vstupních údajů, hlavně co se týká nějaké vize do budoucna, že vznikají zmršeniny. Jeho nejlepším pracovním nástrojem je tedy věštící koule. A když už věští na tři roky dopředu a věštba se mu povede, tak se to stejně ve výsledku hodí pod stůl, protože se penízky přeplánovaly, máme jiného ministra, jinou vládu atd. (vlastní zkušenost).Ale to si jen vylévám srdíčko 😉
Já myslím, že to pochopil dokonale. Pokud chci notebook, kde se do roka a do dne nebudou muset řešit panty, vypadávající klávesy, šroubky, nožičky, těsnění, baterky, celková rozhrkanost, přehřívání, nestabilita provozovaných OS a aplikací, pokud chci profesionální mašinu pro tvrdé každodenní používání, tak si prostě packard bella fakt nekoupím. Papírově stejně výkonné modely mohou stát úplně jiné peníze a taky mohou být pro praktické použití diametrálně odlišné.Nedávno jsem se bavil s takovými těmi šášuly, co na regulérnost výběrovek dohlížejí a nebyli schopní mi říct jak mám napsat výběrovku tak, abych obdržel dalších deset stejných notebooků, které jsem nedávno koupil tak, abych neuvedl značku a přesný typ. Ale já to železo sakra potřebuju přesně takové a ne žádné jiné! A oni na to: no my víme, že je to problém, ale s tím se nedá nic dělat... Teď si to představte umocněno na Xtou v nejvyšších patrech státní správy. Nesmíte říci, co přesně chcete, abyste náhodou někoho nediskriminovali v hospodářské soutěži, máte problém odmítnout garážníkův na koleně skládaný šunt, protože se přece dostal na nejlepší cenu... Celý státní sektor je jeden obří nádor. Funkce žádná, ale nasávat živiny, to jo...
Díky za kvalitní příspěvek Net.Xtreme.Transparentnost by určitě pomohla, ale nespasila by systém. Podle mně moc nemá smysl uvažovat o podružných problémech. Důležitější je, aby ve státním aparátu seděli kvalitní lidé s vysokou motivací a byly za svou práci zodpovědní. Když se podíváš na zprávy, máš pocit, že ti politici co nám nepokrytě lžou kradou a korumpují mají zájem aby něco někde fungovalo, když je volič za křivárny netrestá? My si tady můžeme donekonečna hořekovat o tom jak by to mělo být, ale bez kvalitní veřejné kontroly se nic nezmění.
Cele IT ve statni sprave je o te kvalite lidi co tam sedi. Za ty penize co plati statni sprava ma jako zamestnanec naprosty spodek IT potravniho retezce a pak je pochopitelne, ze pri IT zakazkach trati. IT zakazky jsou primarne bojem mezi dodavatelem a objednatelem, kde slabsi financne vykrvaci a pri kvalite lidi ve statni sprave je tim krvacejicim u statnich zakazek vzdy stat. Novy urednicky zakon to jeste vylepsi, protoze vice demotivujici profesni rad se snad ani vymyslet nedal. Ten je uplne genialne vymysleny na umistovani neschopnych pitomcu na mista statnich zamestnancu.
"Cele IT ve statni sprave je o te kvalite lidi co tam sedi." To není úplně pravda. Je lehce dokazatelné, že i relativní pitomec může odvést slušnou práci v rozumných podmínkách s dostatečnou motivací.
Třeba kvalitně olíznout obálku.
Třeba u nás v práci nejhloupější(relativně) člověk v budově celkově dělá průměrně díky velkému nasazení. První přichází, poslední odchází. Práce nestojí za moc, ale nasazením to dorovnává.
No víš, proti tomu nic nemám. Nicméně pokud dáme prostor té tvojí teorii, tedy že je na každé straně - co si kdo urve to má, tak nemůžeš na proti stranu dát někoho kdo nahání práci svojí pílí. Ani nic proti těmto lidem nemám a i někdy se tito lidé hodí. Ale za stát, tam prostě být "trhač", kterej ví a prokoukne na první nástřel. Jenže tito lidé prostě nebudou dělat na tabulkový systém.
Uvědomte si kocourci, že nejste nejchytřejší. Pro dost lidí jste pitomci vy.
I to málo co vyplulo na povrch je vidět že si tam dopřávají i statisíce měsíčně a stejně nic. Je to prostě dáno principem, jak funguje stát a veřejný sektor. Dostávají peníze a berou si kolik chtějí bez ohledu na výsledek. V Praze, Brně kde se točí ty vytunelované peníze se zdá stát že málo platí, ale mimo v hladových dolinách to vypadá jinak a platí dobře.
Odměňování je dost relativní. Státní zaměstnanci zase mívají v práci pohodu, zákoník práce se dodržuje. Tuším, že mívají i definitivu apod.
„Máme pochybnosti o odbornosti těch, kteří zakázky vyhodnocují. Soukromé firmy provozují bez problémů systémy pro miliony uživatelů s 99procentní dostupností během celého kalendářního roku. Je tedy evidentní, že udělat systém pro pár tisíc úředníků jde, a rozhodně to nemusí stát astronomické částky nebo měsíce práce. A rozhodně k tomu ve většině případů není potřeba tisíce hodin programátorů a technologie za desítky milionů korun,“Do kamene tesat.A rakovinu na tu zkorumpovanou svoloč!
Podobne nesmysly tvrdi vetsinou lidi co napsali nejakou webovou aplikaci a mysli si, ze tim konci aplikacni vyvoj. Uplne se jim neda vysvetlit, ze web byt s milionem uzivatelu je srandovani aplikace v porovnani s treba internetovym bankovnictvim a ze firmy, ktere opravdu maji tisice uzivatelu na business critical systemech investuji do technologii desitky milionu, protoze jednak vi ze se jim to vyplati a jednak ze v celkovych nakladech se ta castka celkem ztrati.
- s tebou souhlasim, ze o cenach a terminech to rekl clovek ktery nema ani potuchy.- s predrecnikem souhlasim v tom, ze TO JDE
Ano, ale přesto jsou takový systémy v ČR předražený násobně. Ať už z důvodu korupce, nebo naprostejch nesmyslů v zadání.
Ty statni IT zakazky ale obvykle nejsou nejake super critical aplikace. Kdyz vypadne registr vozidel, tak se akorat tvori vetsi fronty na uradech, ale k zadne vymahatelne skode vetsinou nedojde(protoze jsou tak napsane smlouvy). Ja delam na vyvoji critical aplikaci a koncova cena pro zakaznika je dle meho odhadu tak 5-10 nasobek ceny cisteho vyvoje(mysleno casu vyvojare). U tech statnich zakazek je to ale obvykle o rad jinde. No a duvod je jednoduchy - v IT zakazce se mnohem snadneji skryji premrstene vydaje a uplatky. Stavba silnice se da predrazit tak na dvojnasobek(protoze se da pomerne snadno dokazat, ze je to prodrazene). U IT projektu ale neni problem zaplatit desetinasobek. Vem si takovy system IMIS: "Integrovaný monitorovací informační systém". Obycejna databazova aplikace za 1.6 miliardy. Ten vyvoj trval nejakych pet let. Kdyz odhadneme prumerne naklady na jednoho cloveka co na tom delal na 100000 mesicne, tak to znamena, ze na tom na full-time delalo tech pet let pres 200 lidi a pul miliardy stala treba technika a dalsi vydaje. Ten system jsem na zivo nevidel, ale to musi byt skutecne neco. Moc prace asi ten system neusetri, kdyz pocet uredniku neklesa... Podle me je 90% statnich IT zakazek jen zpusob jak vyvest penize.
On ten problém už vzniká podstatně dřív. A to při konkuzech na zodpovědné IT manažery.. Asi před 10ti lety jsem byl na konkurzu na IT Administrátora ve finančním úřadě. Ve výběrové komisi byli tři lidé. Dva z nich už předem věděli, který z uchazečů má vyhrát. Připadalo mi trapné, když mě z IT zkoušeli lidé, kteří o IT neměli vůbec žádnou páru a když konkurz vyhrál člověk bez jakéhokoliv vzdělání a zkušeností, měl jsem pocit mrhání svým časem, že jsem šel na konkurz ve které jsem byl jen proto, aby si úředníci mohli ospravedlnit výběr předem vybraného uchazeče.Dokud na úřadech budou lidé bez vzdělání co nikdy nic nenaprogramovali a co nemají žádné jiné zkušenosti, než ty které je školí dodavatelská firma, tak tam bude bordel pořád.
On ten problém samozřejmě vzniká daleko dřív. U voleb. Pokud se člověk trochu zajímá o svět kolem sebe, bude asi vnímat celý článek jako kritiku celé společnosti. Hlupáci volí hloupým způsobem hlupáky, kteří dělají hloupé věci na kterých všichni proděláváme, ať už jsme hloupí nebo ne. Řešením je snižování hlouposti veřejnosti kvalitním vzděláním a alespoň částečným snížením podílu rozhodování hlupáků u voleb třeba takto: http://www.demokracie21.cz/...
Ano, s Janečkem to opravdu vyhrajeme 🙂
Ty už jsi tady zase? Zase jdeš provokovat? Místo obvyklých nesmyslů se zkus normálně zapojit do debaty.
Propagace vodnatého Janečka je normální debata?
Netuším odkud se známe, že mi tykáte?Ohledně Janečka opravdu debatovat nemá smysl - tyhle samozvané rádoby-revolucionáře a proroky spláchne čas a za pár let po nich pes neštěkne.
Tak zase nic.🙂
Ano, kde nic není, ani smrt nebere 🙂
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.