V jarní aktualizaci grafického editoru Zoner Photo Studio X přibyla celá řada novinek. Jednou z nich je funkce Anonymizace, která dokáže rozmazat obličeje osob na obrázku, ale také registrační značky vyfocených automobilů. Zdánlivá maličkost nám vnukla otázku, k čemu je to vlastně dobré.
Proč anonymizovat registrační značky
Existuje několik důvodů, proč byste mohli chtít anonymizovat registrační značku svého vozidla na fotografii, kterou vystavíte na web. Tím prvním je možnost jejího zneužití – z metadat fotografií lze často vyčíst přesnou polohu, datum a čas pořízení, ale i další údaje.
„Vy jste mi rozbil čelní sklo!“
Fotku tak může například zneužít podvodník, který bude tvrdit, že mu kamínek, který odletěl od vašeho vozidla, rozbil čelní sklo. Bude znát SPZ vašeho auta, podobu a třeba zjistí i to, z jakého jste kraje. Vy pak budete muset dokazovat, že jste v danou dobu škodu nemohl učinit. Bude to sice slovo proti slovu, ale proč se vystavovat potenciální nepříjemnosti a tahanicím s policií či pojišťovnou.
Anonymizace registračních značek v ZPS X
Funkci anonymizace SPZ aktivujete v nabídce Zobrazit-Možnosti-Ostatní. Zde stačí zaškrtnout volbu Zobrazit ve Vyvolat nástroje pro práci s dokumenty. V pravém nástrojovém panelu modulu Vyvolat pak přibudou tři nové položky, včetně kýžené funkce Anonymizace.
Zobrazit ve Vyvolat nástroje pro práci s dokumenty • Detekce a anonymizace SPZ
Po otevření fotografie, na které je automobil s viditelnou registrační značkou, pak stačí klepnout na tlačítko Detekovat SPZ. Nástroj sám vyhledá všechny registrační značky na obrázku a nabídne jejich rozmazání. Pomocí postranní nabídky lze určit další parametry, jako je metoda a intenzita filtru, přičemž výsledek zvoleného nastavení lze hned vidět v živém náhledu.
SPZ je digitálně snadno čitelný údaj
Registrační značky je možné z fotek relativně snadno vypreparovat a dále zpracovávat. Fakt, že nejde o nic extrémně složitého, dokladuje například aktivita programátorů, kteří koncem ledna během víkendu naprogramovali e-shop s dálničními známkami. Jeho součástí byl i systém, kontrolující zaplacení poplatku na základě načtené registrační značky.
Pokud vystavíte fotografii vašeho čtyřkolového miláčka na internetu, pak si doslova koledujete o to, že bude digitálně zpracována a informace o SPZ bude z fotografie separována. Konkrétně se tímto tématem nedávno zabýval Jalopnik.
Skrývat, či neskrývat registrační značku?
Autor v úvodu píše, že původně maskování registračních značek na fotkách vůbec neřešil. Jedná se o veřejně viditelnou věc, takže neviděl v jejím skrývání žádný smysl. Postupem času se však na základě získaných zkušeností začal klonit k názoru, že existuje dobrý důvod zakrývat poznávací značky na publikovaných fotografiích. Automatizované systémy totiž snímky skenují a podle SPZ na fotce lze auto najít ve vyhledávači nebo na sociálních sítích.
Google zajímají vaše SPZky
Jako první příklad uvádí automobilový web Jalopnik vyhledávání v obrázcích prostřednictvím Googlu. Pro pokusy si autor vybral své vozidlo, jehož snímky několikrát v článcích publikoval. Ve výsledcích skutečně po zadání registrační značky TPY 7581 našel svého Nissana, ačkoli v textovém popisu fotky rozhodně SPZ není uvedena. Z toho soudí, že Google registrační značku načetl z obrázku pomocí OCR a následně ji indexoval.
Výsledky vyhledávání registrační značky TPY 7581
V dalším vyhledávání zkusil najít automobil Yugo svého redakčního kolegy. Po zadání registrační značky HPU4965 dostal jako výsledek více než deset snímků inkriminovaného auta, včetně fotek publikovaných na sociální síti Twitter. Algoritmy Googlu přitom dokázaly načíst značku i z úhlu, ze kterého by ji lidské oko patrně nepřečetlo. Ani v jednom případě se přitom sekvence HPU4965 nenachází v okolním textu.
Výsledky vyhledávání registrační značky HPU4965
Algoritmy optického rozpoznávání registračních značek si očividně poradí nejen s americkými, ale i s evropskými tabulkami, které mají jiné rozměry a provedení. Snadno tak například najdete fotky Mercedesu třídy A, který slouží jako testovací vozidlo pro motoristické novináře – stačí v obrázcích hledat RZ SMB2809. Asi není nutné zdůrazňovat, že značka není v žádném článku zmíněna, takže ji Google analyzoval pomocí OCR.
Výsledky vyhledávání registrační značky SMB2809
V redakci jsme takto zkoušeli hledat několik registračních značek – ať už našich vlastních, nebo aut, která jsme našli na webu či na inzertních serverech. Nutno konstatovat, že jsme rozhodně nezaznamenali tak přesvědčivé výsledky, jako web Jalopnik. Nemůžeme tedy zcela potvrdit závěr, že „pokud je vaše auto online a je viditelná poznávací značka, bude tato fotografie přečtena a označena.“ Google zjevně takto neindexuje všechny obrázky, ale jen z vybraných služeb a médií.
Registrační značky indexují i sociální sítě
Příklady naznačují, že registrační značky indexují i sociální sítě Facebook a Instagram. Facebook v příspěvcích přátel velice ochotně vyhledával auta podle registračních značek. Stejně tak po zadání registrační značky Citroënu, jež se vyskytoval v mnou publikovaných příspěvcích, se auto ve výsledcích objevilo. Asi nemusím dodávat, že jsem jeho SPZ v textu nikde neuváděl – je vidět jen na snímku.
Hledání na Instagramu úspěšné nebylo, nicméně například Fotky Google dokázaly vyhledat všechny nahrané snímky dotyčného auta jen na základě jeho registrační značky.
S nalezením mého auta problém neměl
Registrační značka jako osobní údaj?
Poměrně často se vedou polemiky o tom, zda je registrační značka osobním údajem – toto téma se loni řešilo i v naší Poradně. Pokud by jím byla, znamenalo by to, že nelze vyfotit a vystavit fotku jakéhokoli auta s viditelnou SPZ. Nutno říci, že k této problematice není k dispozici úplně jednoznačný právní výklad.
Nejvyšší autoritou je u nás v tomto směru Úřad pro ochranu osobních údajů. Ten se v roce 2010 zabýval případem, kdy obec zveřejnila na webových stránkách příjmení majitelů a obyvatel svých domů bez jejich souhlasu. Součástí prezentace byly i fotografie domů, na kterých byla zachycena stojící auta, ve třech případech s čitelnou registrační značkou.
Úřad řešil primárně zveřejnění jmen, nicméně v návrhu rozhodnutí zmínil i tuto oblast: „Správní orgán dále nad rámec předmětu správního řízení k vyjádření účastníka řízení uvádí, že v případě fotografií automobilů s čitelnou registrační značkou se jedná také o osobní údaje, neboť právě prostřednictvím této registrační značky lze jeho majitele nepřímo identifikovat; lze tedy doporučit, aby tato registrační značka byla na fotografiích rozmazána.“
Rozhodnutí ÚOOÚ
Často se také řeší, jak je to s publikováním videí z palubních kamer v automobilu. Odpověď na tuto otázku jsme našli na webu GDPR.cz, který uvádí: „takový druh zpracovávání GDPR umožňuje na základě právního titulu, kterým je nezbytnost pro ochranu vašich oprávněných zájmů. Takto pořízený záznam však půjde využít jen pro tento účel, kdy se skutečně bude jednat o vaše oprávněné zájmy, typicky v rámci vyšetřování dopravní nehody policií, při zjišťování vašeho nároku na pojistné plnění pojišťovnou či při vymáhání škody před soudem.“
Proč tedy rozmazávat registrační značky na fotkách a ve videích? Důvodů je několik – v první řadě tím znesnadníte automatickým systémům pro optické rozpoznávání znaků její identifikaci a následnou indexaci. V případě cizích vozidel pak jde o ochranu údaje, který ÚOOÚ výslovně označil jako osobní. Ve zkratce řečeno: rozmazání SPZ se vyhnete možným a zcela zbytečným nepříjemnostem.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium