Zavedeni autopilota by melo byt neco jako zmena jizdy vpravo. Proste najednou pro vsechna auta. Pokud budou vsechna auta rizena autopilotem a zaroven si budou navzajem predavat informace, tak v tomto pripade by to zafungovalo tak, ze auto narazi na prekazku, preda informace vsem autum okolo, takze ostatni zastavi, ci se pokusi o zmenu smeru jizdy tak, aby hrozila co nejmensi kolize.
Člověk ukolébaný jízdou v koloně by možná naboural taky. Řidič by měl podobné situaci předcházet a nelepit se tolik na vozidlo před sebou.Zásadní rozdíl je v tom, že Tesla dostane jeden SW update a naučí se to.
Myslim ze by stalo za to si poslechnout vysvetleni techniku z tesly zda byl autopilot zapnuty a pokud ano, proc prekazku neodhalil (tesla ma pristup k analytickym udajum). Podle videa se spis zda ze autopilot vubec nereagoval a brzdeni provedl clovek. I kdyby autopilot reagoval treba i pozde, uslysime varovne pipani, ktere ve videu neni i presto, ze zvuk (hlas) z auta nahravany je.
Přechodná období bývají vždycky těžká ale věřím že za 15-20 let se plně autonomním taxíkem svezeme i v Praze. Je možné že pro 100 taxíků bude připraveno třeba pět dispečerů pro případ že by nějakou situaci nezvládli. Tím samozřejmě nemyslím bouračku ale dejme tomu že auto stojící na přechodu bude někdo schválně blokovat atd..
V Praze si to ale soucasni taxikari odprotestuji, unikly by jim podvody :)
Autopilot, který vyžaduje neustálý dohled a vyžaduje připravenost lidského dohledu reagovat na jeho chybné rozhodnutí v řádu desetin sekundy, je nejen k ničemu, ale přímo nebezpečný. Žádný člověk není schopen sledovat déle než několik minut, jestli je rozhodnutí autopilota správné a není schopen je okamžitě korigovat. Autopilot s těmito vlastnostmi by měl být v běžné provozu zakázán.
Však to nemá fungovat jako autopilot (ač to tak asi Tesla nešťastně označila), ale jako pomocník. Ono něco podobného v lehčí formě fungovalo už před Teslou například v některých Mercedesech. Když řidič omdlel (či něco podobného), auto dokázalo postupně zastavit u silnice na blikačky (a teď nevím jestli i zavolat pomoc). Pravda, tehdy to fungovalo asi jen na dálnicích. Pointa je, při takových scénářích (a osobně si myslím, že právě pro ně jsou prozatímní řešení tvořena) opravdu umí takový systém zachraňovat životy. Že jsou lidé, co na takový systém spoléhají...no... naivních lidí se za volantem zabilo dost i před příchodem podobných systémů...
pokud musím mít ruce na volantu a stejně být pořád ve střehu, tak k čemu je mi autopilot? když mě akorát uspí to, že nemusím půlku věcí dělat, ale být v pozoru, jako když je dělám (brždění, točení volantem apod?)jinak tempomat, to je zrovna příklad jak nejde stoprocentně spoléhat na umělou inteligenci. funguje mi jak má, na radarový úseky bomba. ale vyjma Blanky, to je jediný úsek kdy mě tempomat nefunguje a klidně si zrychlí i z mírného kopečka. a přitom na dálnici nezrychlí ani z prudšího kopce. prostě to nemá logiku.co když se pak nějaký autopilot rozhodne, že se mu nějaký úsek nelíbí jak tempomatu 😀
to mas riadne blby tempomat.. moj tempomat robi co ma = nastavim 90, tak ide 90, pride stupanie, prida aby drzal 90, pride klesanie uberie. Chyba uz len brzdenie, ked je velky kopec, tak nebrzdi..
Starsi tempomaty nebrzdi vubec. Ze by ale nebrzdil jenom v tunelu Blanka, se mi moc nezda 😃
ale vždyť to píšu, mě funguje jak má. drží rychlost, do kopce, i z kopce drží rychlost, není problém na D1 při klesáních z Vysočiny, na pražským okruhu v tunelech apod., i rakouský dálnice z kopce do kopce v poho, ale v Blance dám 70, a šup, najednou mám 80. nevím proč, Strahovák třeba zvládá
Me nezvlada ani Strahovak ani Blanku i kdyz Strahovsky asi trochu lip. Mozna se jenom zda, ze je v Blance klesani jako vsude jinde, ale je o neco malo vyssi a uz to na te automatem zvolene rychlosti motor neubrzdi. Zkus si tam manualne prdnout vyssi rychlost.
Moje auto žádného autopilota nemá a tuhle situaci by vyřešilo. Jednoduše by nejdřív začalo pípat a následně hamtlo na brzdy.
Ale to by musel ten pred tebou odbocit jeste pred nejakou hranici, kdy to tvoje auto dokaze udelat to co je potreba. Kdyby to udelal 20m pred nim a jedes 130, tak zadne brzdeni nepomuze. Tady jde hlavne o relativne extremni situace (i kdyz ta na tom videu az tak extremni nebyla), ne takove ty, ktere jde zvladnout s prstem v nose a telefonem u ucha.
On jezdí autopilot nalepený ve 130 na auto před sebou nebo co se svou rádoby chytrou poznámkou chcete říci?Pokud autopilot dodržuje bezpečnou vzdálenost, jakože bych si tipnul že dodržuje a je to vidět i na videu, tak je na zastavení dost času. Tedy platí to, co jsem psal v tom příspěvku výše. Moje auto by v pohodě zabrzdilo. I na tom videu je vidět, že od okamžiku, kdy je to vybočující auto už dávno v jiném pruhu, zbývá do srážky více jak 2 sekundy. Problém autopilota bylo, že brzdil pozdě.
2s ve 130 jsou dost na h...Je to fajn reagovat na brzdící auto, ale ne na statickou překážku.Říká se že s tlumenými světla by měl člověk jet maximálně 60. Ve vyšší rychlosti nemá šanci zareagovat na to co nečekaně uvidí.Ve 130 ujede auto za 2s 36m a na zabezdení potřebuje tak 100viz http://www.policie.cz/clanek/uzemni-odbor-trutn... Bez vyhynutí tuhle situaci by nikdo nedal, mozna ze kdyby jste měl nějaký supersport u kterých bývá brzdný účinek znatelně lepší
Oprava ve 130 ujede auto 36m/s takže za dvě je to 72m
Jeste drobna korekce, clovek potrebuje na zareagovani cca 150-250 ms to je fyziologicky dane a meni se pouze v zavislosti na veku a zdravotnim stavu, dalsi cas kdyz seslapne nez neco nastane.
To je fakt, autopilot by prece nemel jezdit tak blizko aby tahle situace mohla nastat.
vacsina vodicov by dopadla este hrosie, pretoze by sa na auto pred nimi lepili, takze by mali este menej casu spomalit. narazova rychlost nevyzerala velka, nikomu by sa nic nestalo. na rozdiel od pripadu zeby to riadil clovek. narazova rychlost by bola pravdapodobne dost vyssia
To mi ale nepřijde jako nějak výrazný zhoršení proti živému člověku - nehoda při které někdy loni nebo předloni kvůli vybržďovači umřelo malé dítě měla naprosto stejný průběh.
To není pravda. Protože bych pravděpodobně reagoval už na vůz před posledním vozem. Přeci nejedu po kolejích za posledním vozem, ale koukám, co se děje přede mnou.
to ale pre vacsinu vodicov neplati. takychto nehod je plny youtube. 95% vodicov sa lepi na auto pred nim a preto pred neho moc nevidi. a to ked uhne, alebo zacne brzdit, tak uz nieje cas na nic a casto to konci nehodou
a preto zasadne ak sa da jazdim za autom vyoseny, ked on ide vlavo tak ja vpravo a naopak.. aby som videl minimalne pred 1-2 auta co sa deje v predu. Sofer co jazdi pol metra za autom presne v stope toho pred nim je hazarder minimalne so svojim autom/zivotom...
A to je právě jedna z největších bolestí těchto aut. Neumí vyhodnotit situaci o krok, dva dříve, než k ní dojde. Neumí zhodnotit, posoudit, riziko a rozhodnout se. Reagují pouze na nastalé stavy a snaží se z nich nějak vybruslit.
V podstatě to samé, ale v podobné reálné situaci, autopilot už předloni zvládl a zastavil včas - viz. https://www.zive.cz/bleskovky/video-tesla-se-... Čímpak to asi bude? Že by snad tím, že reálná vozidla stojící v koloně na dálnici nejsou pouhé modely z papíru, takže by je tenkrát ten radar mohl detekovat přece jen poněkud reálněji? 😉
I kdyby se na dálnici vyskytla třeba hromada kartonových krabic, je jediná věc, co musí řidič udělat, strhnout řízení a překážku objet. Ani řidič, ani autopilot netuší, co za hromadou krabic nebo modelem auta může být. Třeba nic, třeba zranění lidé, třeba převrácená dodávka, ze které se krabice vysypaly...
Jenže v tom je právě rozdíl toho původního reálného videa oproti této ukázce na videu. Krabice vysypané z dodávky by snad neovlivnily radar natolik, aby kvůli nim takovou kovovou překážku nezaznamenal a samočinné řízení na ni nezareagovalo dříve nebo možná i jinak. Zatímco tady možná nic kovového nebylo ani v tom papírovém(?) modelu auta a ani před ním. Proto je to sice hezká ukázka, ale reálnému provozu asi moc neodpovídá.
To nic nemění na tom, že když bude na silnici ležet např. dítě (malá, bezvýznamná věcička, jejíž přejetí by auto nezničilo), tak auto (resp. řidič) prostě MUSÍ zaznamenat, že je to dítě a zahnout/zabrzdit.
A autonomních aut se používají radary v mm oblasti (30GHz až 300GHz), takže je celkem jedno zda zda je detekovaný předmět kovový či papírový. Kolegové mají hodně hezkých ukázek na youtube (např. https://www.youtube.com/watch )
treba u zvirat je bezpecnejsi do nich najet celne nez to na posledni chvili strhnout a skoncit treba ve stromu.
Tak to v podstate aj u deti. 😀
Takže kdyby tam byl plastový kočárek s dítětem (to moc radarový odraz míti nebude) tak ho Tesla AP rozmázne jak paštiku po chlebu?
Ano, rozmazne, protoze ho nevidi. Ale to kovove auto (by) videla.
To není omluva. Autonomní vozidlo se prostě musí vyhnout překážce, ať je to cokoliv. Je jedno, jestli je to hromada krabic, člověk nebo auto.
To je ovšem spíš už otázka rozhodnutí v konkrétní situaci: "Mělo by se pokusit autonomní řízení pokaždé vyhnout překážce i za cenu toho, že ohrozí svou posádku?", kterou řeší i živí řidiči třeba před možným střetem se zvěří. Tzn. narazit do zvířete nebo strhnout řízení a narazit třeba do stromu? Takže občas někdo strhne řízení, aby nepřejel ježka, a pak po nárazu do jiné překážky se někdo zraní nebo í zahyne.
A co když to bude kráva, los, nebo něco podobného? Nevyhne se a zabije posádku.
Jasně, celá tahle otázka je složitá, protože ne vždy lze určit, kdo za krizovou situaci může (a měl by být v ohrožení na úkor toho, kdo se do ni dostal nevinně). Ostatně mnohdy za ni nemůže nikdo (auto před tebou prudce zabrzdí, protože na cestu spadla větev ze stromu atd).Jenže na simulaci, která byla ukázána ve videu, bylo uhnutí do vedlejšího pruhu naprosto logickou reakcí. Auto by neohrozilo posádku, ostatní účastníky a vlastně ani sebe, přesto radši narazilo.
Tato otazka vobec nie je zlozita. Nikto nekupi auto, ktore bude naprogramovane, aby za nejakych okolnosti zabilo svojich pasazierov.
proc by nemela videt plast? vlny se snad budou odrazet od vseho, pokud to neni nejaka stealth uprava.
Tesla vůbec neměla autopilot zavádět. Auta nemají LIDAR, nikdy nebudou schopná spolehlivě autonomně řídit se současným HW.Lepší na to jde Waymo, pomalými kroky se posouvají k autonomním vozům.V současné době denně 400 dobrovolníků jezdí v autech bez řidiče a vypadá, že to funguje. V článku jsou i videa:https://9to5google.com/2018/06/13/waymo-early-ri... Ke konci roku chtějí ve Phoenixu spustit taxislužbu bez řidiče.
Tesla nemá LIDAR, protože blbě vidí v mlze, radar s tím problém nemá.
Normální auta mají jen vizuál a taky vidí blbě v mlze. Proto mají mlhovky a soudnost, kdy jet opatrně (někteří).
Lidar a radar se navzájem neruší, takže není problém je kombinovat.
LIDAR v mlze blbe nevidi, je to otazka vlnove delky a rozhodne dava presnejsi obraz okoli, radar ano, elmag zareni vam voda docela dost pohlcuje a v podstate cim vyssi frekvence tim vice. Proto se na mori pouzivaji velmi dlouhe vlny (radove kHz). To co je dle mne prozatim problem jsou algoritmy a to ze pocitac vyhodnocuje 1010 logikou lidske vnimani. V AI se spise nez exaktni rozhodovani pouziva ruzne presny "odhad" .
stereokamery by mali dokazat minimalne to co clovek s ocami. cim nehovorim ze niesu vhodne aj dalsie systemy pre posunutie schopnosti daleko za ludske.
Clovek vidi 3d jenom na kratkou vzdalenost, na ty desitky metru to nema vyznam. Tam je to prostorove vnimani dane zkusenosti - clovek vi, jak jsou veci typicky velike a tak tu vzdalenost odhadne.
Teslat o hlavne nemela nazvat autopilot, protoze to zadny autopilot neni. Jen tempomat a asistent.
Mozno len niektori ludia nevedia, aku funkciu plni autopilot v lietadlach.
Lidar ani nemusí mít. Lidé taky nemají lidar a taky řídí pomocí obrazu. Všechno ostatní je o schopnostech algoritmu.
Výhodou ludaru je to, že data z něj se zpracovávají daleko lépe a jsou velice vhodným doplňkem obrazu z kamer. Taky mu nevadí tma a rozdílené světelné podmínky které jsou pro kamery pořád problematické. Kamera má totiž daleko menší dynamický rozsah oproti lidskému oku. Opravdu to není jenom o zpracování obrazu.Obraz z kamery nejprve musíš předzpracovat (prohnat různými hranovými filtry), rozsegmentovat a pak až rozpoznat. Rozpoznání se pak dělá pomocí nějakých neuronových sítí (nároční na výpočetní výkon), "klasických klasifikátorů" (Bayesův klasifikátor) atd. A všechny tyto operace jsou hodně náročné na výpočetní výkon. U radru či lidaru je to o hodně jednodušší.
nemyslim, ze by neuronove site byly pri pouziti extremne narocne na vykon a da se to resit i hardwarove. Vypocetne narocne je hlavne to uceni.
Jsou určitě náročnější než některé jiné metody. Neuronové sítě se dnes řeší pomocí unifikovaných výpočetních jednotek. Čipy které přímo simulovali neuronové sítě jsou už dávnou minulostí (lépe řečeno ještě existují ale moc se neprosadili).
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.