Proč autopilot Tesly bourá? Test dává odpověď: může za to řidič!

  • Britové otestovali Teslu v režimu autopilota
  • Skončilo to nárazem Tesly do stojícího auta
  • Kdo je na vině? Řidič

Nehody automobilů Tesla v režimu autopilota jsou mediálně vděčným tématem. Jde o novou technologii, která v řadě lidí vzbuzuje nedůvěru. Testy, provedené ve Velké Británii, prokázaly, že ještě nenastal čas, kdy se budeme autem vozit se založenýma rukama.

Pokud jste řídili auto s tempomatem, možná jste po nějakou dobu zažívali podobný pocit, jaký často zpočátku popisují řidiči Tesly po přepnutí do režimu autopilota. Je to prostě nezvyk, když vozidlo samo dělá něco, co jste byli zvyklí dělat vy. Postupně si ale zvyknete, po nějaké době začnete funkci považovat za samozřejmost a naučíte se autu důvěřovat. Jenže jednoho dne může přijít nečekané probuzení.

Tesla věnovala hodně energie nejen vývoji a zdokonalování režimu autopilot, ale také upozorňování a vysvětlování majitelům, co přesně tato funkce umí, jaká jsou její omezení a především faktu, že za všech okolností leží odpovědnost za řízení na řidiči. Ten musí udržovat pozornost, sledovat dění kolem sebe a být připravený reagovat na cokoli, co se odehraje na cestě.

Autopilot ukolébá

Jenže ne každý, kdo řídí Teslu, dodržuje pokyny výrobce. Nemluvě o tom, že automatický režim jízdy má tendenci osobu za volantem ukolébat. Když se pak stane něco nečekaného, bývá reakční doba řidiče delší než u běžného auta, kde je na řízení nutná určitá dávka pozornosti.

Tesla v režimu autopilota prostě jede, zatáčí, přizpůsobuje rychlost vozidlům před sebou. Vše probíhá zdánlivě úplně dokonale a řidič si může užívat pocitu, že sedí v autě budoucnosti. Snadno pak podlehne falešné iluzi, že auto má situaci pod kontrolou.

Všechno funguje, až do okamžiku, kdy se stane něco nepředpokládaného. Ozve se varovný signál a je nutné, aby řidič byl připraven vyhodnotit situaci a neprodleně zasáhnout. Takže obě ruce na volant – auto vás potřebuje, a to teď hned!

Autopilot si dokáže poradit s řadou situací – ostatně umí zatáčet a brzdit, což jsou jediné dvě funkce, které může potřebovat v kritických situacích. Co mu ovšem chybí, jsou zkušenosti a rozum, tedy zejména schopnost reagovat na neobvyklé dění a chápat důvody počínání ostatních řidičů.

Omezené schopnosti autopilota

Britská společnost Thatcham Research se zabývá automobilovou bezpečností a provádí bezpečnostní testy motorových vozidel pro pojišťovny. V tomto duchu se rozhodla vyzkoušet Teslu v režimu autopilota na zkušební dráze v Upper Heyfordu v Oxfordshire.

Klepněte pro větší obrázek
Situace vypadá jasně a přehledně

Připravila proto takřka ideální podmínky: rovný, přehledný úsek silnice s několika jízdními pruhy za jasného dne. Samotný průběh byl v podstatě prostý: Tesla následuje auto před sebou, které najednou prudce změní jízdní pruh, protože se vyhýbá vozidlu, stojícímu v jízdním pruhu. Co udělá Tesla? Podívejte se sami:

Z jiného úhlu můžete zhlédnout víceméně shodnou situaci na webu televize BBC. Nejde přitom o vykonstruovanou nereálnou situaci. To, co vidíte na videu, se může stát v běžném provozu – například pokud vůz před vámi pozdě zaregistruje stojící kolonu a řidič situaci vyřeší přejetím do vedlejšího jízdního pruhu.

Zvládl by to člověk lépe?

Jediné, co Tesla v nenadálé situaci zvládla udělat, bylo šlápnutí na brzdu, a to je ještě otázkou, zda skutečně „nadoraz“, jak by situace vyžadovala. Absolutně chybí jakákoli snaha o vyhýbací manévr. Nemluvě o tom, že autopilot nijak nereaguje na to, že auto před ním prudce změnilo směr.

Kdyby udělal takovou chybu člověk, dalo by se to považovat za selhání z důvodu nezkušenosti nebo nevěnování pozornosti. Předpokládali bychom, že autopilot má v této situaci přinejmenším informace o tom, že po stranách vozidla je volný prostor, a může tedy bezpečné „strhnout řízení“. Nic takového se ale ani náznakem nestalo.

Klepněte pro větší obrázek
Smutný pohled na výsledek testu

BBC komentuje průběh testu: „V zapnutém režimu autopilota se Model S držel v jízdním pruhu a když vozidlo před ním zastavilo na konci kolony, zpomalil a zastavil. Ve druhé jízdě auto vpředu na poslední chvíli změnilo jízdní pruh, Tesla nestihla včas zabrzdit a najela do stojícího vozidla.“ Dle vedoucího výzkumu Matthewa Averyho je to přímo klasická ukázka toho, co se stane, když řidič příliš spoléhá na automatické systémy.

Tesla: naši uživatelé jsou poučeni

Tesla na žádost o komentář uvedla, že autopilot nemůže zabránit všem možným typům nehod. K této situaci by prý nedošlo, kdyby řidič používal správně autopilota a nadměrně nespoléhal na systém. Na otázku, co si máme představit pod obratem „nadměrné spoléhání na systém“, Tesla odpověděla, že všichni uživatelé jejích aut jsou si vědomi, že pokud nevěnují řízení dostatečnou pozornost, mohou narazit (doslova i přeneseně).

„Zpětná vazba, kterou dostáváme od našich zákazníků, ukazuje, že mají velmi jasnou představu o tom, co je autopilot, jak ho správně používat a jaké funkce nabízí. Při aktivaci autopilota je řidičům nepřetržitě připomínána jejich povinnost držet ruce na volantu a stále udržovat kontrolu nad vozidlem. Je to navrženo tak, aby se zabránilo nesprávnému používání a patří k nejsilnějším bezpečnostním opatřením.“

Klepněte pro větší obrázek
Tesla vyžaduje, aby řidič držel ruce na volantu

Thatcham Research konstatuje, že test ukázal, že základní problém spočívá v tom, když řidič nadměrně spoléhá na systém. V posledních několika letech jsme mohli vidět, že se to děje poměrně často. Proto jsme svědky nehod řidičů, kteří měli auto v režimu autopilota, jenž narazilo do stojícího vozidla či jiné stacionární překážky. Jako by někteří majitelé Tesly nechápali pojem „autopilot“, který – alespoň zatím – znamená vlastně jen „asistované řízení“.

Diskuze (57) Další článek: Google vylepšil offline překlady. Už je také pohání strojové učení

Témata článku: Tesla Motors, Automobily, Elektromobily, Velká Británie, Ostatní řidič, Zkušební dráha, Tesla, Základní problém, Autopilot, Poslední chvíle, Pruh, Kritická situace, BBC, Jízdní pruh, Rovný úsek, Omezená schopnost, Reakční doba, Jediná funkce, Motorové vozidlo, Volný prostor, Řidič, Smutný pohled, Automatický režim, Zpětná vazba, Varovný signál


Určitě si přečtěte

Apple dal do MacBooku procesor Core i9 a 4TB SSD. Ani se neptejte, co za to chce...

Apple dal do MacBooku procesor Core i9 a 4TB SSD. Ani se neptejte, co za to chce...

** Apple aktualizoval notebooky MacBook Pro, dostaly nový hardware ** Těšit se můžete na nové procesory a větší paměť ** Cena nejvybavenějšího modelu překročí 200 tisíc korun

Martin Miksa | 97

Apple: naše mapy budou nejlepší na světě. Tajně jsme na nich pracovali několik let

Apple: naše mapy budou nejlepší na světě. Tajně jsme na nich pracovali několik let

** Apple odhalil své plány na zcela nové mapy ** Několik let pracuje na nových mapách, které by měly předběhnout konkurenci ** Objeví se s příchodem iOS 12 pro vybrané státy

Karel Javůrek | 50

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 28


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test 18 bezdrátových sluchátek

Vše o přechodu na DVB-T2

Procesory AMD opět porážejí Intel

7 NVMe M.2 SSD v přímém souboji