Problémy všech barev duhy: Apple nestíhá dodávky

Co je platný dostatek bělostných iMaců, když lidi chtějí fialové.
Potíže s neplněním dodávek jsou u Apple problémy už takřka generickými – v posledních deseti letech snad nebyl rok, když by toto nebyl jeden z nevětších trablů firmy. Neznamená to, že by firma Apple byla neschopná, dělala svou práci zle – spíše musí sníst to, co uvařila.

Uvařila si originální architekturu, v mnohém modernější a pokročilejší než PC – znamená to ale, že na rozdíl od výrobců (assemblerů) PC, kteří, když jim vybouchne dodavatel jedné komponenty, si mohou vybrat z deseti dalších, je firma Apple obvykle odkázána na velmi malý počet dodavatelů. V poslední době se stroje Apple přizpůsobují více běžným standardům (PCI sběrnice, například), ale u jiných komponentů je naopak tvrdošíjně nekompatibilní, i když by nemusela být – a to z důvodů, aby je, coby monopolní dodavatel tohoto druhu hardware, mohla prodávat za několikanásobně vyšší ceny. (Tento princip dříve využívala také firma SGI, nyní je to už lepší: monitor musel být jenom od SGI za dvojnásobek, protože u něj byly přehozené dva piny v konektoru. Deset minut práce s páječkou vám ušetřilo padesát tisíc. Horší to je u pamětí, kde nic přepájet nejde: platili jste i trojnásobek běžných cen).

Druhou věcí, kterou si firma Apple „navařila“, jsou její počítače ve všech barvách duhy. Firma Apple uvedla na posledním MacWorldu čtyři nové barvy iMaců. Protože firma úzkostlivě tajila své novinky (zejména Cube), nezavezla předtím distributory zásobami a zjevně je ani nemá ve svých skladech – velkodistributorům firmy nyní opět chybí zboží. Největší potíž je právě v příliš různobarevných iMacích: distributoři hlásí, že zatímco sněhově bílé iMacy jsou k dispozici, není to nic platné, protože zákazník chce indigové, a těch chybí tisícovky. Nedostatek zboží je pro Apple hodně nepříjemný, protože čeká jeden ze dvou vrcholů sezóny – dobu, kdy jdou děti do školy (počítače Apple jsou ve školství v USA nejpoužívanější). Náročný zákazník by si na grafickou stanici či server jistě pár týdnů počkal, ale „konzumní“ trh znamená – není tento počítač, tak koupím jiný, když už jsem tady. Tržní podíl v retailu (tj. supermarkety) firmy Apple podle analytiků z PC Data výrazně klesl, o 15% v porovnání s loňskem – pokud firma není schopna naplnit regály, ihned se tam vecpe konkurent, prázdný regál nikdo nenechá bez povšimnutí. A získat jej zpět není jednoduché.

V debatách mezi uživateli PC a fanoušky Apple často zaznívá chvála na technologickou modernizaci produktů Apple, a mnohdy je zasloužená. Jenomže zatímco je technologická pokročilost snadno vidět – je všude inzerovaná, měřená, analyzovaná – obtíž vyrobit tyto nové technologie, nasazované v poměrně malém množství výrobků, už na povrchu vidět není. Vůbec nepochybujme, že hlavní výrobci PC, kdyby měli možnost se technologicky odlišit a vydělit od zbytku světa, získat tím konkurenční výhodu, by tak už dávno učinili – jenomže si dobře spočítali, na jak velké potíže s výrobou si tím mohou zadělat.

Diskuze (22) Další článek: Technické ilustrace nemusíte kreslit rukou

Témata článku: Hardware, Apple, Problém, Cube, Poslední výrobce, APP, Škola paměti, Supermarket, Malý výrobce, Největší potíž

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů