Kuba12345678
1. 11. 2021 • 21:38

muze to byt mesic a take 50 let. vsak trh si poradi. takovehle obecne zvasty jsou o nicem, kazdy si z toho vybere to svoje

janko hrasko
1. 11. 2021 • 20:08

loz intel ma cipov habadej ale nechcu ich kupovat

konas3
1. 11. 2021 • 9:53

Automobilky ale používají zastaralé levné čipy z prehistorie digitální techniky, takže nevím, kdo se pohrne do výroby, která nemá perspektivu. System: Co funkce - to čip už v dnešní době moc nefunguje.

Milan Keršláger
31. 10. 2021 • 21:10

Pokud je nabídka nedostatečná a ceny vysoké, mají výrobci motivaci otevřít nové linky či fabriky (je to investiční příležitost), ale není to tak jednoduché.
Problém je v tom, že výrobci aut potřebují certifikované čipy (pokud čip způsobí nehodu či svolávačku, musí být automobilka i výrobce z obliga, jinak se nedoplatí). Takže ty aktuální čipy pro auta jsou sice certifikované, ale staré (klidně i 120 nm). Proto pro ně nikdo už nikdy (navíc certifikovanou) fabriku nepostaví, a proto je jich tak dlouho nedostatek (bývalé provozy byly loni na počátku krize po odmítnutí dodávek automobilkami předělány na modernější linky, které už pro automotive dělat nemohou).
Běží samozřejmě certifikační procesy na nové čipy, ale to trvá dlouho, proto bude nedostatek ještě rok/dva/tři trvat. Další problém je, že současní výrobci jsou zvyklí měnit výrobní proces za pochodu (tj. ani Intel nevyrábí CPU prodávaný pod stejným obchodním názvem pořád stejně - mění se v něm tzv. stepping [cpu model a family zůstává stejný, ale mění se i firmware], což je pro automobilky (z důvodu certifikace) nepřípustné (čip musí 100% odpovídat dokumentaci z certifikace i kdyby to mělo být s chybami). Nedávno šéf Intelu dokonce nabízel, že vyrobí na nové technologii jakékoliv množství čipů pro automotive (a automobilky [a jejich dodavatelé] kupodivu nic neobjednaly).
Další věc je dlouhodobá smlouva (tj. zajištěný odběr), což automobilky nechtějí současným výrobcům dát (kvůli zelené regulaci nikdo neví, co se stane za půl roku a jaká budou pravidla). Proto aktuálně automobilky investují do svých vlastních fabrik nebo do společných provozů s výrobci čipů (jenže na výsledek si několik let počkáme).
Jinou cestou je systém Tesla - v autě není kolem 150 až 300 řídících jednotek, ale jenom jedna - centrální počítač (resp. několik). Jenže na to nejsou postavené ani dodavatelské řetězce současných automobilek ani na to (zatím) automobilky nemají software. Aktuálně totiž někdo dodává automobilce třeba chlazení jako celek a má k tomu i řídící jednotku, aby mohl ručit nejen za fyzický výrobek, ale i za jeho funkčnost.
A ještě něco - k výrobě potřebujete čisté křemíkové monokrystaly, jenže ty se vyrábějí dlouho (několik měsíců) a pak ještě samotnou výrobu čipu, která trvá také klidně několik měsíců. Takže když teď objednáte a začnete vyrábět, čip přijde na trh klidně až za půl roku nebo i více než rok.Byl bych radši, kdyby si redaktoři na Živě něco nejdřív přečetli a také trochu rozuměli IT...

Názor byl 1× upraven, naposled 31. 10. 2021 21:12

Tri bodky
Tri bodky
31. 10. 2021 • 18:28

Každopádne budú nové fabriky na čipy potrebné. Tie čipy na kontrolu ľudí vo vakcínach niekto musí vyrobiť. A pravidelne vyrábať upgradované verzie čipov.

Tom Klíčník
Tom Klíčník
31. 10. 2021 • 17:20

Potopil se Titanic. V novinách se psalo: "Svět už nikdy nebude stejný."
Skončila 1. světová válka. V novinách se psalo: "Svět už nikdy nebude stejný."
Přišla Velká hospodářská krize. V novinách se psalo: "Svět už nikdy nebude stejný."
Pak skončila 2. světová válka. V novinách se psalo: "Svět už nikdy nebude stejný."
Rusové postavili na hranicích ploty. V novinách se psalo: "Svět už nikdy nebude stejný."
Skončila studená válka. V novinách se psalo: "Svět už nikdy nebude stejný."
Parta pasáků koz nabořila WTC. V novinách se psalo: "Svět už nikdy nebude stejný."
Chybí čipy. V novinách se psalo: "Svět už nikdy nebude stejný."

Federmann
31. 10. 2021 • 12:28

😀 Ještě že jsme se Tesly Rožnov zbavili a Teslu Piešťany zlikvidovali 😀

Anonymizovaný
31. 10. 2021 • 12:09

Řešení jednoduché je: Zapojení státních federací (USA, EU), investice do vzdělání, platů i technického zázemí a bude chipů, že s nimi můžeme třeba tapetovat. 😀Ono je to stejné jako například s těmi "odborníky na bezpečnost", že "nejsou" a například nemocnice pak podléhají útokům... Když se ale podíváte kolik taková nějaká regionální nemocnice platí lidem spravujícím jejich IT, tak je logické, že "odborníci u nás nejsou" - tedy jsou, ale takovému zaměstnání by se nevěnovali ani omylem.

Bobanowicz
31. 10. 2021 • 11:54

Naši rodinu nedostatek čipů nezaskočí, protože jsem prozíravě už před lety v domácnosti zajistil zásoby poctivých čipů MH74LSxx.

Názor byl 1× upraven, naposled 31. 10. 2021 11:57

zdenek reznicek
31. 10. 2021 • 11:43

Prdlajs. Dejte mi pár drátů, pájku a motor z V3S a ukážu vám jak vysoká škola fyzikálně technologická, univerzity Přemka Podlahy funguje.

JiDrozd
31. 10. 2021 • 11:18

Nedostatek bude trvat právě tak dlouho, dokud je pro výrobce a obchodníky výhodný. Nedostatek je pro ně výhodný, pokud jim zákazníci za ty neskutečně přestřelené ceny kupují. A oni jim je kupují. Kde si asi tak myslíte, že ty peníze z vyšší kupní ceny skončí? Vyrobit kus hardwaru stojí plus minus pár procent pořád stejně, takže ty desítky až stovky procent navíc, které hardware momentálně stojí, jsou marže. Samozřejmě, že to obchodníci a výrobci milují. Nemají žádný důvod se z této situace dostávat.Takže jestli tuto situaci chcete pomoct vyřešit pro zákazníky, rada je jednoduchá - nekupujte předražený hardware! Každý, kdo koupil třeba GPU střední třídy za 30 tisíc Kč, a nemá ji k práci (střední třídu k práci nemá nikdo), je spoluviník vysokých cen, a absolutní dement!

Názor byl 1× upraven, naposled 31. 10. 2021 11:19

Tojevono
31. 10. 2021 • 11:09

Oslavují
Padají ceny RAM, do konce roku 16GB za 1000 Kč
Do konce roku značně klesnou ceny SSD.

xls
31. 10. 2021 • 10:55

Dílčí problém a hned se toho chopí pisálci, aby z toho udělali co nejsenzačnější článek, prý navždy. Ostuda.

Určitě si přečtěte

Články odjinud