Pro elektronický podpis na poštu aneb reálné zkušenosti s QCA PostSignum

Diskuze čtenářů k článku

avatar
18. 05. 2020 00:38

Věci se trochu za 14 let změnily. Místo zákona 227/2000 máme duo nařízení EU 910/2014 + zákon 297/2016. Certifikát si lze pořídit 3letý za 990 Kč. Elektronické části žádostí lze ukládat na servery pošty, takže není nutné na poštu nosit USB (natož disketu). A začaly fungovat externí registrační autority, které za žadatelem přijedou až do kanceláře a vyřídí mu podpis na místě, např. https://www.inoxi.cz/e-podpis/... Není tedy vůbec nutná návštěva pošty. Jinak je článek stále poměrně přesný.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nyny, Nyny  |  19. 01. 2006 17:12

Vzdy kdyz spustim instalaci toho stazenyho souboru, tak se hned nekde v zacatku zasekne a dal nic. Dela vam to nekomu taky? Nevite v cem je problem?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
blabulabul  |  19. 01. 2006 15:58

A když už budete mít certifikát I.CA nebo ČP, můžete místo papírů komunikovat s 5 zdravotními pojišťovnami elektronicky, což se vyplatí hlavně podnikatelum a zaměstnavatelum (daňový přiznání, přehledy předpisů a plateb, zaměstnanců....).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
blabulabul  |  19. 01. 2006 16:11

Eh, sem zapomněl napsat adresu: http://www.portalzp.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lolofon  |  18. 01. 2006 23:11

1.) Veta "Za plnohodnotný elektronický podpis, tedy kvalifikovaný certifikát, ...." je samozrejme kravina, pretoze cerifikat nema s podpisom nic spolocne.
2.) "Hotový podpis včetně soukromého klíče je možné vyexportovat do běžného formátu p12,....." ??? to v cechach na vytvorenie ZEP (zaruceny elektronicky podpis, neviem, ci v CZ taky pojem existuje) netreba pouzit SSCD a staci mat sukromny kluc na disku ? to co je za bezpecnost ??? to verejna sprava taketo nieco akceptuje ? cital tam u vas niekto vobec CWA 14170-4 ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bob  |  18. 01. 2006 19:07

Kvalifikovaný certifikát je možné využít i při komunikaci s úřady přes transakční část Portálu veřejné správy. Pro Českou správu sociálního zabezpečení se jedná o formuláře Roční evidenční listy důchodového pojištění, přihlášky a odhlášky zaměnstnanců k nemocenskému pojištění, přehled osob samostatně výdělečně činných. Dále celou sérii podání pro daňovu správu. Pro celní správu výkazy Intrastat a další. Viz http://www.podani.gov.cz.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Kárný  |  18. 01. 2006 15:02

Už nějakou dobu jsem u el.podpisu uvažoval, tento článek mě nakonec "přemluvil.
Stáhl jsem si PostSignumTool, zadal jsem na výběr že jsem fyzická osoba, (předpokládám že certifikát "zaměstnanec" platí pouze pro jednání ve firemních záležitostech).
V dalším kroku je na výběr: Certifikát fyzické osoby nebo Systémový certifikát fyzické osoby.
Tušíte někdo, který mám vybrat? Nikde na webu pošty o tom nepíšou.
Díky, Tom.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bob  |  18. 01. 2006 19:08

Zvolte certifikát fyzické osoby. Ten druhý je pro počítače a ne pro lidi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marv  |  19. 01. 2006 18:51

K tomu fyzická osoba/zaměstnanec - pokud někdo podniká jako fyzická osoba, tak potřebuješ ten zaměstnanecký.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub Listen  |  18. 01. 2006 13:45

Celkem zapadla informace, že již drahnout dobu platí, že podání podaná v elektronické podobě jsou osvobozena od poplatků, pokud tento poplatek nepřesahuje 2.000 Kč (není to úplně přesná formulace, ale nemám čas hledat příslušný paragraf).
To se vyplatí, ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bobo  |  18. 01. 2006 15:20

Jakých polatků?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bobo  |  18. 01. 2006 15:25

Jakých polatků?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub Listen  |  19. 01. 2006 08:40

Dovolím si ocitovat příslušný paragraf zákona 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Konkrétně:

§8, odst. 2, písmeno j.: Od poplatků jsou osvobozeny úkony (bod j) vyžádané a provedené prostřednictvím dálkového přístupu, opatřené elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb, nepřevyšuje-li sazba poplatku 2 000 Kč
Seznam poplatků je uveden jako příloha tohoto zákona a je jich opravdu dlouhá řada. I když na všechny jsou "pod" 2.000 Kč. Jde o poplatky, které platí jak občané, tak organizace nebo podnikatelské subjekty.
Z těch zajímavých je to třeba vydýní živnostenského listu (1.000 Kč), nebo stavebnío povolení (300 - 2.000 Kč). V praxi se může stát, že se bud příslušný úřad bránit, ale od 1.1.2006 platí nový Správní řád (zák. 500/2004 Sb.), který dost zásadně mění pravidla ve prospěch občana a úředník má v ruce výrazně kratší konec provazu. Na druhou stranu je třeba počítat s tím, že úřady a jejich pracovníci mají minimální povědomí o komunikaci elektronickou cestou a o důsledcích, které v této oblasti vyplývají z nového správního řádu ještě menší.
Potíž je v tom, že lektoři, kteří jim přednášeli jsou zpravidla velmi dobří obdobníci na správní právo a tak se soustřeili na jiné věci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub Listen  |  19. 01. 2006 08:42

Omlouvám se za překlepy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fatman, fatman  |  19. 01. 2006 11:34

He, jestli je to skutečně tak, tak jdu do toho. Účetní mě furt buzeruje, že nemám ŽL pokryto všechno co dělám, a mě se nechce vyhazovat litr za činnost, kterou provedu 2x do roka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub Listen  |  19. 01. 2006 13:58

Taky se na to teď chystám.
Pak si řekneme, jaké s tím jsou zkušenosti. Je možné (a dokonce nejspíš i pravděpodobné), že první reakce úředníků bude: "takhle to nejde" a bude na ně potřeba vytahnout Správní řád.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Wendelín  |  18. 02. 2008 09:59

Opravdu to tak jde?

Máte s tím někdo zkušenosti a poradíte jak na to?

Potřebuji ještě další živnosti a ušetřit za každou 1000 by se hodilo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
crypto_rsa, crypto_rsa  |  18. 01. 2006 12:26

Vypadá to docela zajímavě a 190 Kč není tak moc. Začnu o tom uvažovat - ale ty diskety jsou dost zpátečnické

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marv  |  19. 01. 2006 18:48

Zpátečnická je leda tak Olomouc. Např. v Brně FlashDisky bez problémů přijímají.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  18. 01. 2006 10:21

Nikde na webu sem nezjistil, co musím udělat, abych získal ten Identifikátor MPSV, poradíte někdo prosím?
Díky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
NM  |  18. 01. 2006 10:36

Stačí zaškrtnout příslušné políčko ve smlouvě s poštou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
NM  |  18. 01. 2006 10:38

resp. v objednávce, bod 3.7 Společných a závěrečných ustanovení

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel F.  |  18. 01. 2006 10:08

Včera jsem byl zařizovat na poště v Plzni smlouvu pro vydávání certifikátu pro zaměstnance a bylo mi výslovně doporučeno, ať si přinesu flashdisk místo diskety, že se spolehlivostí disket mají špatné zkušenosti.
Takže jsem tam naklusal se žádostí na flashdisku a vše bylo vyřízeno v pohodě. Sice paní u compu se zrovna zaučovala, takže to chtělo trochu trpělivost, ale naštěstí všichni byli ochotní, takže jsem jim to prominul.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  18. 01. 2006 08:53

Pouzivam podpis uz nekolik let, nejdrive u ICA a ted se chystam na postu. Podavam priznani k DPH pouze elektronicky. Pokud si dobre pamatuju, tak ve clanku je drobna nepresnost - identifikator MPSV je vyzadovan i pri komunikaci s financnim uradem - nejen pro MPSV.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Libb, Libb  |  18. 01. 2006 08:41

s obecným subjektem se samozřejmě můžu dohodnout, že si budeme vzájemně uznávat i certifikáty vydané společností Thawte (zadara) nebo třeba sami sebou a bude to právně v pořádku a bude to závazné. Ovšem na úřadech už samozřejmě narazíte.
Jinak používám pro osobní použití certifikát od Thawte, nejdřív jen s mailem, teď už v něm mám i ověřené jméno a jejich systém ověřování považuju za dostačující (vzhledem k účelu a ceně rozhodně)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Guliver  |  18. 01. 2006 00:57

Vlastnil jsem certifikát od ICA (cca 800,-Kč). Po zjištění že pošta bude vydávat totožný certifikát za 200,-Kč jsem se na ICA dotazoval, zda mají v úmyslu změni svou vysokou cenu, ale bylo mi odpovězeno, že není důvod ke změně. Já jsem naopak neviděl důvot pořizovat si za 800 totéž co si mohu pořídit za 200,-. Proto jsem si již platnost certifikátu neprodlužoval a vyřídil si nový na pště. Je pravda, že nutnost doinstalování Javy mě trochu zaskočilo, ale za 600 rozdílu se to vyplatí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
techlancer  |  18. 01. 2006 05:44

javu pouzivat nemusite, ikdyz je banalita si stahnout jre. Jinak nevim poc to tam autor nosil na usb, kdyz je vyslovne receno, ze prijimaji jen floppy ;). Ja jsem naletel na stare floppy - sel jsem kvuli tomu dvakrat. Ono sehnat flopy jeste nemusi byt tak problematicke

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
skunk  |  18. 01. 2006 08:29

Banalita by to byla, pokud by nove stazene JRE obsahovalo podporu silneho sifrovani. Ta je tam vypnuta a musite slozite shanet malinkatou knihovnicku stare verze, ktera je bez omezeni. Profesional si poradi, ale laik?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
techlancer  |  18. 01. 2006 10:07

zvlastni, ze jsem nic neshanel a fungovalo to :) klasicke jre stazene ze sunu, tak tu nevalte kliny lidem do hlavy :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tim Kutil Taylor, Tim Kutil Taylor  |  18. 01. 2006 11:44

nemyslim, ze klasicke JRE musi stacit vzhledem k bezpecnostni politice USA.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
techlancer  |  18. 01. 2006 20:44

tohle platilo pred par lety, americane na natlak firem jako je RSA(hrozili odchodem z USA) pololili export i silnych sifer.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
techlancer  |  18. 01. 2006 20:44

tohle platilo pred par lety, americane na natlak firem jako je RSA(hrozili odchodem z USA) povolili export i silnych sifer.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
techlancer  |  18. 01. 2006 20:44

tohle platilo pred par lety, americane na natlak firem jako je RSA(hrozili odchodem z USA) povolili export i silnych sifer.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor