Příspěvek Apple k hudbě přes Internet: velký krok pro firmu, malý krok pro lidstvo

Hlavním problémem je, že stále nejde o paušální předplacenku, ale nákup jednotlivých skladeb za cenu, která není nijak příjemná.
Příspěvek Apple k hudbě přes Internet: velký krok pro firmu, malý krok pro lidstvo

Firma Apple, která před několika měsíci uvedla na trh technologicky zdařilý a designově jako vždy excelentní přehrávač MP3 souborů s názvem iPod, spustila před několika týdny i prodej hudby přes Internet. Firma prokázala, že ovládá – ostatně jako vždy ve své historii – nejen design svých produktů, ale že dokáže vybičovat veřejnost chytrou kampaní a rozséváním zvěstí o blížící se „revoluci“. To, co Apple nabídla, ovšem revolucí není; musíme ovšem uznat, že firma samotná ani nemůže žádnou revoluci v hudbě přes Internet provést, neboť není vlastníkem autorských práv a je závislá na tom, co jí „majors“ dovolí. Z tohoto pohledu a při vědomí skutečnosti, že hudební vydavatelé povolují jen krůček za krůčkem, se naopak jedná o slušný pokrok, za který je nutný Applu poděkovat: už pro to, že otevírá prostor pro své radikálnější následovníky.

Jaké jsou tedy parametry hudby přes Internet podle Apple? Firmě se podařilo dojednat se všemi velkými hudebními vydavateli zpřístupnění jejich nabídek, celkem okolo 200 000 nahrávek (jednotlivých skladeb). To není málo, konkurenti často bojují s podstatně větší nekompletností nabídky - navíc je to okořeněno několika desítkami exkluzivních, tedy nikde jinde nedostupných nahrávek od několika hvězd moderní hudby (exkluzivní nabídka se má proměňovat, aby návštěvník navštěvoval obchod často). Přesto ale má katalog nabízený firmou Apple zásadní díry – chybějí v něm například taková jména, jako jsou Beatles, Rolling Stones nebo Madonna… Zákazník může poslouchat zdarma třicetivteřinové ukázky, což je nadprůměrné. Služba je provedená technicky brilantně – uživatelé počítačů Apple a přehrávačů iPod budou mít skutečně technicky velmi snadnou cestu k digitální hudbě.

Nyní zápory: každá skladba stojí dolar (přesněji 99 centů), a skladby jsou autorsky chráněné, byť je možné je přenést až na tři další počítače. Konkurenční služby, které nabízejí podobné ceny, většinou omezují přenos dat více – jen na jeden počítač. Firma Apple vyvinula vlastní digital rights management, tedy systém pro zacházení s autorskými právy u digitálních produktů, který nazývá Fairplay. Dalším omezením, ovšem očekávaným, je, že zmíněný systém může provozovat pouze uživatel počítače Apple – není to tedy „webová“ aplikace, přístupná pro každého s prohlížečem, ale proprietární program, který se dá provozovat jen na Applech (navíc jen s novějšími verzemi operačního systému). A konečně, služba zatím běží jen v USA, uživatel počítače Apple v jiných zemích má bohužel smůlu (podobně se ale chovají i konkurenční služby jako Pressplay/Listen atd.).

Jde tedy o velký krok pro firmu Apple, která nyní uživatelům počítačů této značky nabízí něco, co nemůže využít nikdo jiný. Pokud se tedy tato nabídka chytne, vítězem příliš nebude spotřebitel (99 centů za písničku mi nepřipadá zrovna jako „vítězství“, už vzhledem k tomu, s jakými discounty se dnes v USA dají nakupovat cédéčka a na kolik tedy vyjde jedna skladba při nákupu plastikového kotoučku), ani hudební vydavatel, ale firma Apple, která může získat nové zákazníky pro své počítače.

Jak již bylo několikrát uvedeno – a podobně se vyjadřují i všichni světoví analytici – jedinou dlouhodobě schůdnou cestou, která si získá přízeň zákazníků, je předplatné, které neomezuje počet stažených skladeb, byť může být strukturováno (časově a oborově). Jednotná sazba „za písničku“ postrádá logiku, a z obchodu s uměním dělá hokynářství, krám s lahvemi od Coca-coly. Měřit cenu cédéčka podle počtu skladeb je pak jako stanovovat cenu knihy podle počtu písmenek nebo určovat cenu sochy podle její váhy – absurdní, z uměleckého pohledu doslova urážlivé. 99 centů je navíc mnoho: už kvůli snadnosti distribuce a eliminování většiny průběžných nákladů (výroba, tisk bookletu, logistika) musí být elektronická podoba hudby levnější. To je ovšem věc vydavatelů, nikoli Applu: pevně věřím, že firma Apple by byla mnohem levnější, kdyby tato nabídka byla opravdu mocně konkurenceschopná kamenným obchodům s hudbou, protože by pak mohla získat obrovské množství nových zákazníků. Hodnoťme tedy alespoň to, že se Applu podařilo u hudebních vydavatelů vydobýt zatím nejuvolněnější licenční pravidla na stažené hudební nahrávky. (Zákazník má také možnost si koupit celé cédéčko za deset dolarů, což je slušné. Bohužel nemůžeme říci, že to je „na naše tři sta korun“, neboť dotyčná služba pro Čecha k mání není).

Nicméně poslední zprávy hovoří o tom, že služba je úspěšná. I přes absenci některých velkých jmen se v prvním týdnu prodalo přes milión skladeb, údajně výrazně až násobně více, než se čekalo. Apple hovoří o „úžasném úspěchu“; možná měli nízká očekávání, ale milión skladeb odpovídá asi 100 000 cédéček, a to není žádné číslo, před kterým je nutné padat do mdlob. (Srovnání, které řekne více: český trh se dá odhadnout na dvě promile světového; to by odpovídalo dvěma stovkám CD v prostředí naší země – skutečně nic světoborného). Firma Apple ale zase rozvířila vody a nepochybně konkurenti (zejména Rhapsody/Listen.com) mají své agenty nepochybně už „ubytované“ u představitelů velké hudební pětky, kde vyjednávají lepší podmínky pro vlastní službu: když jste toto dali Applu s jeho 3% trhu, my chceme nejméně taky tolik či víc. Když už nic, Apple tedy dokázala zase trošku pozměnit pravidla hry a posunout vývoj dopředu: díky jablíčkům za to, i my s okénky z toho budeme časem těžit.

Diskuze (74) Další článek: Demo Dawn běhá i na grafických kartách od ATI

Témata článku: Apple, Beatles, Revoluce, Rolling Stones, Madonna, Podobná hvězda, Velká hvězda, Příspěvek, Velký krok, Velké jméno, Malý krok, Velký počet, Elektronická podoba, Stones, Krok, Hudební služba, Konkurenční Apple, Cent, Chytrá váha, Lidstvo, Nabídka obchodu, Velký vydavatel

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost