S uvedením nových procesorů Ryzen 5000 s architekturou Zen 3 představilo AMD i technologii Smart Access Memory (SAM), která umožňuje s grafickými kartami Radeon RX 6000 přístup k celkovému objemu grafické paměti, což zvyšuje výkon ve hrách i aplikacích. Nejedná se přitom o nic nového, protože se jedná o standard Resizable BAR (Base Address Register) v rámci specifikace PCI Express ve druhé revizi. Hned po uvedení se tak Intel i Nvidia pustili do implementace tohoto řešení, aby funkce fungovala i na jejich produktech.
Redaktoři webu Ascii už otestovali tuto technologii na základní desce Asus ROG Maximus XII Extreme s biosem ve verzi 1002, přičemž jako procesor posloužil Intel Core i9-10900K a grafickou kartou byl Radeon RX 6800 XT od AMD.
V biosu bylo nutné zapnout položky „Resize BAR Support“ a „Above 4G decoding“ a zvýšený výkon se okamžitě projevil. Rozdíly ve výkonu jsou přitom větší, než jsou třeba i mezigenerační skoky s novým hardwarem.
Ve hře Red Dead Redemption 2 se zvýšil minimální počet snímků o 18,1 %, průměrný počet snímků pak o 7,8 %. V případě nové hry Assassin's Creed Valhalla se minimální fps zvýšilo o 12,8 % a průměrné fps o 14,2 %. Největší rozdíl byl ve hře Forza Horizon 4, kde se minimální snímky za sekundu zvýšily o 20,3 % a průměrné fps pak o 19,4 %. Ve všech případech se testovalo při rozlišení Full HD.
Zvýšený výkon byl ale naměřen i v rozlišení 2 560 × 1 440, konkrétně u hry Forza Horizon 4 se to projevilo zvýšením minimálních fps o 17 % a o 15,9 % u průměrných fps.
Nezbývá tedy než čekat, až všichni výrobci základních desek vypustí nové biosy s podporou této technologie a hlavně se dočkáme i integrace v ovladačích pro grafické karty od Nvidie.
Prezentace procesorů AMD Ryzen 5000