Příliš mnoho mýtů o internetové telefonii

Diskuze čtenářů k článku

nereknu  |  10. 05. 2005 23:53

to vse a mnohem vice na http://skype.nexxen.cz
mrknete, je to zdarma

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
skype.nexxen.cz  |  10. 04. 2005 13:14

http://skype.nexxen.cz - informace o Skype, návody jak nainstalovat a nakonfigurovat Skype, tipy a triky pro Skype, čeština pro Skype, download Skype, v diskusním fóru odpovídáme na vaše otázky, možnost otestování Skype. USB telefony pro Skype.
Telefonování přes internet:
* na Skype zdarma
* na pevnou linku u nás i v zahraničí za cca. 0,80 Kč

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vasilprahaua  |  21. 03. 2005 19:37

volam domu(UKRAJINA) za 3.20kc!!! neni to deset krat mensi nez nabizi TELEKOMUNISTi????

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
skunk  |  21. 03. 2005 10:42

Pro domaciho usera celkem fajn.
Jinak je pomer cena/vykon zatim ponekud mimo realne moznosti vetsiny strednich a mensich firem (Evropa). Dalsim problemem je dostupnost. Vsichni berem jako samozrejmost dostupnost tel. sluzeb 99,99. To ale VoIP neplati, realne to byva kolem 90%. Vys se lze dostat, jen to stoji spoustu penez (zatim se to resi hrubou silou - mate o jeden ci dva servery s kompletnim HW a SW navic).

Bye

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lucky Luke  |  19. 03. 2005 18:22

Jen tak bokemchodem... Vojtech Bednar neni "odborny redaktor" Lupy, ale jen jeji externi autor, stejne jako treba Zive, kam napsal snad jeste vic clanku nez na Lupu - viz http://www.zive.cz/Autori/?AUI=410

Jestlipak jste, pane Hlavinko, kontroloval jeho nazory pred publikovanim i na Zive? Treba ten o SW patentech... :)) (http://www.zive.cz/h/Byznys/AR.asp?ARI=121894)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Boda  |  19. 03. 2005 09:07

K IP telefonii skutecne potrebujete VZDY pocitatac. To ze ten pocitac vypada jako telefonni aparat jeste neznamena ze to neni pocitac

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hlavenka, hlavenka  |  19. 03. 2005 09:52

Ale běžte. Podle vaší definice je pak i mobil počítač, router počítač, hub je počítač, gateway je počítač... zdá se, že chápeme definici počítače každý trošku jinak :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Boda  |  19. 03. 2005 11:02

Ale jo, vzdyt tam byl smajlik Striktne vzato je vetsina routeru take pocitac, kdyz tam bezi Linux Kdyz to ma CPU a OS tak to beru jako pocitac, ale je fakt, ze za chvili bych musel rikat pocitac i lednicce nebo kavovaru

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jirka  |  18. 03. 2005 14:53

Dobrá pořídím si tedy tento telefon:
http://www.grandstream.com/y-bt100.htm
Pořídí si jej i moji známí.
Jak se na něj dovolám ( a on na mě )? To tam někam napíšu IP adresu? A on zase napíše IP adresu moji?
Předpokládám, že nechci využívat služby VoIP operátora.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Setapoux  |  19. 03. 2005 20:56

Volání přímo na IP adresu většinou ty telefony taky umí (to abyste je propojili kříženým kabelem a mohli si volat z kuchyně do obýváku...). Většina poskytovatelů Vám přidělí nějaké interní číslo a jiného účastníka (na tomtéž serveru) potom voláte vytočením jeho čísla. Pokud je zaregistrován jinde a existuje peering, vytočíte před jeho číslem ještě předvolbu z Vašeho serveru na jeho - prostě stejně jako to bylo před sjednocením čísel (stejný server - místní hovor, jiný server - dálkový hovor).
Jediné co tento způsob trochu znepřehledňuje je ten, že předvolba je individuální záležitost každého operátora; na druhou stranu si to číslo (včetně úředvolby) uložíte jednou do paměti telefonu a potom voláte vybráním jména ze seznamu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
.ViR, .ViR  |  21. 03. 2005 01:44

V zásadě máte možnost buď volat přímo na IP adresu, nebo si se svými známými pořídíte dejme tomu "OnDO SIP Server" (je pro soukromé účely zdarma ke stažení jako freeware na http://www.brekeke.com/ a běží i pod Windows), či nějaký jiný, spustíte na nějakém PC trvale připojeném do Internetu třeba přes ADSL nebo CaTV, nakonfigurujete a máte vlastní VoIP telefonní ústřednu . Žádná zvláštní věda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
džejár  |  21. 03. 2005 17:06

Pro tebe ne. Ty tomu rozumíš, ale většina lidí jsou amatéři, kteří se normálně zabývají něčím úplně jiným a od IP telefonů potřebují aby je snadno zprovoznili a používali. Taky jsem o VoIP uvažoval ale když jsem narazil na stránky http://www.telefonujeme.com/, kde jsem z různých ( i tvých) příspěvků zjistil, že různí provozovatelé IP služeb používají různé "protokoly" a ty nemusí různé IP telefony podporovat, tak asi raději ještě počkám až jak se to časem vyvrbí. A ten tvůj odkaz je taky jen pro ty co uměj anglicky a mezi ty se já bohužel neřadím .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Van  |  22. 03. 2005 12:13

...tak to ja taky dobrý. Už živě vidím jak moje 65-letá babička spravuje VoIP ústřednu....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
edasx  |  26. 03. 2005 14:45

dej tomu este rok dva a tvoje babicka proste pichne voip telefon do rj45 misto do rj11 a bude.. =)

edasx http://www.telefonujeme.com

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  18. 03. 2005 13:52

Tak vam lidicky nevim...
Pracoval jsem pred casem jako obchodnik u dnes nejvetsiho alternativniho operatora, a vsichni klientici, kteri utekli od klasicke pevne linky k VoIPu, se po par mesicich vraceli zpet jak beranci. Cena je sice cena, ale (dle jejich slov) kdyz jim kvuli nekvalitni telefonni lince utikaji zakaznici, tak si zatracene dobre spocitali, jestli jim tech par usetrenych penez stoji za posramocene image.
Ostatne VoIPu pouzivaji i operatori, jak CT, tak i mobilaci k levnejsim hovorum do zahranici (XCall, XNet, ap.) Z me zkusenosti, obcas to jde, obcas by to "clovek za psem hodil"....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vášnivý telefonista  |  18. 03. 2005 13:29

A znáte http://talkpro.volejtezdarma.cz/ ??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomi  |  18. 03. 2005 11:01

Nejde srovnavat VoIP a IP Telephony...to jsou dve ruzne technologie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ondra  |  18. 03. 2005 11:16

Kdybys ten rozdíl napsal nebo jinak svojí myšlenku osvětlil, tak by měl tvůj příspěvek smysl. Takhle je to plivanec do vzduchu, který na tebe zase spadnul.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fefe  |  18. 03. 2005 09:48

Odbornici zavrhuju SKYPE, lebo nepouziva SIP alebo H323. Ake je ale alternativa? Poradte mi prosim, ze ktory iny VOIP operator posobi celosvetovo a zaroven ponuka telefonovanie z PC na PC uplne zadarmo, t.j. nemusim platit ziadne mesacne poplatky?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vrabcak  |  18. 03. 2005 09:52

www.freeworlddialup.com, www.sipphone.com

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
marax  |  18. 03. 2005 10:38

www.iptel.org  podporuje SIP.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
d.m.i.b.a  |  18. 03. 2005 10:59

Dodal by som podstatnu otazku, ktory lezie bez problemov cez firewally ako skype?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Milan Jurik  |  18. 03. 2005 13:26

IAX a na rozdil od Skype je:

a) otevreny
b) nevyuziva konektivitu klientu, ale serveru

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  19. 03. 2005 14:34

"Bez problémů" neleze přes firewall nastavený na vysokou bezpečnost ani Skype. Respektive neměl by lézt, pokud provozovatel toho firewallu nechce. Od toho totiž ten firewall je! A když chce, tak firewallem proleze cokoli. Skype, SIP, H.323, IAX atd. Vy ale možná máte na mysli jinou vlastnost - Skype je ÚMYSLNĚ ("like SpyWare") stavěný na to, aby obcházel běžná základní bezpečnostní nastavení. To je sice pro mnohé uživatele plus, ale pro mnohé správce "citlivých" sítí už jen tato skutečnost je takové mínus, že je to důvodem pro důsledné zakazovní používání Skype uvnitř sítě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Spacer  |  21. 03. 2005 23:18

H323 mal nenormalne problemy tak univerzitne navrhnuty protokol som dlho nevidel proste a jednoducho k standardu voip sa prostupovalo casto prilis akademicky a nie podla reality trhu... qos mozu navrhovat a implementovat ale to je ako s multicastingom .. nakoniec to aj tak nikto na routeroch nepovoloval ...
Skype so svojim proprietary "voip" a s p2p distribuciou komunikacie dosiahol toho ze dokaze viacej sa priblizit k sloganu "iternet telefonovanie ktore proste funguje" a to nieje preto ze ako pisete "obchazel bezna bezpecnostni nastaveni" ale kvoli realite trhu ze mnoho ludi je za NATom nie kvoli bezpecnosnym dovodom ale proste dostat viac IP ale spravit zdielanie na viacej pocitacov by bolo ovela namahavejsie. Skype prisiel s tym ze s uzivatelmy co maju public ip  a stabilne spojenie spravia supernody cize uzivatenlia si navzajom pomahaju spojit sa medzi sebou ... to ma samozrejme vela vyhod pretoze miesto zopar serverov co vam vas officialne standartny voip provider  mate na porudzi hned niekolko stovak .
Skype in mam aj s zaznamnikom za 30Euro na rok co je super cena... ked niesom online ide setko do voicemailu.  Jedina vec co by mohli doriesit co im uzivatelia vycitaju je moznost dat limit na sharovanie spojenia pre ostatnych Skype uzivatelov na mesiac.. povedzme na 2GB /mesiac.
Skype je proste o zdielani zatial zdaleka nie dokonale ale jedine svojho druhu ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
.ViR, .ViR  |  19. 03. 2005 18:27

Otázkou je, co máte na mysli pod pojmem "posobi celosvetovo". Jesli to, že se odkudkoli můžete zaregistrovat a případně  uhradit a využívat placenou část služeb, nebo jestli tím míníte fyzickou přítomnost a podporu v každé zemi.  Pokud jde o druhou možnost, takové neznám a nedělá to ani Skype. Těch prvních je naopak velké množství. Zde jsou jen ti VoIP operátoři, které jsem zkoušel, nemají žádné měsíční poplatky  ani poplatky za volání ve své síti a kteří používají SIP protokol:
www.iptel.org (P), www.freeworlddialup.com (P,V), www.sipphone.com (P,V,PSTN), www.zero27.net (P), www.gossiptel.com (P,V,PSTN), www.sipgate.co.uk (P,V,PSTN), www.sipgate.de (P,V,PSTN), www.sipgate.at (P,PSTN), www.mywebcalls.com (V,PSTN), www.stanaphone.com (V,PSTN), www.wirphone.cz (PSTN),
Poznámky v závorkách znamenají:
P - služba je zapojena do peeringové sítě SIP operátorů, která umožňuje bezplatné  volání mezi jednotlivými službami (služeb propojených v této peeringové síti je velké množství - např. FreeWorldDialup má cca 40 propojení na další sítě)
V - je možno získat bezplatně veřejné číslo pro příchozí hovory v některé zemi (většinou UK, USA, nebo DE)
PSTN - je možno si zaplatit kredit a volat do veřejné (PSTN) sítě
 
ViR

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vrabcak  |  18. 03. 2005 09:47

Volání ve vlastní síti zdarma u všech rezidenčních operátorů není, například u Softphone (www.softphone.cz) je u nejnižšího tarifu zpoplatněno i volání Internet-Internet. Ovšem zase se naplatí žádný paušál.
A není problém volání Internet-Internet provozovat přes jiného operátora, který ho zdarma má, například www.freeworlddialup.com nebo www.sipphone.com

Tady vidím také hlavní nevýhodu skype - když si pořídíte standardní IP telefon, tak si můžete vybírat operátora. Když si pořídíte skype, musíte zůstat u skype už napořád. Aneb případ Microsoft se opakuje, lidé se prostě nepoučí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Redmarx  |  18. 03. 2005 09:24

Budu si ted porizovat internet pres kabel a kamarad rikal, zruste telefon proc platit 300,- Telekomu, kdyz muzes volat pres VoIP, tak jsem to zjistoval a :
1. Volani z VoIP - na VoIP pres PC pohoda
2. Volani z VoIP - na pevnou - bud mit zapnutej PC nebo koupit drahy VoIP telefon, trochu mensi pohoda
3. Volani z pevne - na VoIP nemozne (a pritom to je pro me nejdulezitejsi, aby se mi dovolal clovek z pevny linky)

Pokud to je, jak rikam, tak kde jsou nejake vyhody VoIP ? Vzdyt na komunikaci PC - PC stejne dobre poslouzi i ICQ.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vrabcak  |  18. 03. 2005 09:51

ad 3. to je nesmysl, VoIP telefon se chová úplně jako normální telefon včetně příchozího volání. Jediná nevýhoda je jeho vyšší cena přístroje. Mám dojem, že u našich VoIP oparátorů si můžete dokonce vybrat kde Vaše příchozí číslo bude virtuálně ležet (takže i když jste v Praze (nebo vlastně kdekoli na světě), můžete mít třeba brněnské číslo).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Redmarx  |  18. 03. 2005 10:11

To jako kdybych presel na VoIP, tak by mi zustalo cislo co mam na pevnou ?

Nebo by mi pridelili nejake jine ?

A kdo by mi ho pridelil, kam se mam obratit ?


Dik.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hlavenka, hlavenka  |  18. 03. 2005 10:36

telefonních čísel můžete dneska mít kolik chcete. Když si objednáte službu u VoIP operátora, tak vám přidělí normální číslo, použiteln tak jako číslo na pevnou. Číslo na pevnou vám zůstane, pokud ovšem budete dál chtít platit pevnolinkovému operátorovi paušál.
V budoucnu by měla být přenositelnost čísel, tj. že si své pevnolinkové vezmete a přenesete k jinému operátorovi, třeba i k VoIP, a zbavíte se tak paušálu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
edasx  |  26. 03. 2005 14:41

V soucasne dobe umoznuji u nas prichozi geograficka cisla napriklad sluzby softphone.cz nebo fayn.cz (nedoporucuji kvuli nestandardni mutaci protokolu h323).

edasx http://www.telefonujeme.com

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hlavenka, hlavenka  |  18. 03. 2005 09:56

Kamarád vás neinformoval správně. Bod 3) = samozřejmě možné. Bod 2) - nevím, co máte přesně na mysli pod "drahý" VoIP telefon. Jsou mobily drahé? Většina VoIP telefonů je levnějších než ty nejlevnější na mobily.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
brouk pytlík  |  20. 03. 2005 23:33

uvedl bych to na pravou míru:

1. volání VoIP - na VoIP přes PC - souhlasím že pohoda
2. volání z VoIP na pevnou - PC je přece puštěné celý den, takže pořád stejná pohoda
3. volání z pevné na VoIP - no dovol? Kdo by mi takhle volal? Všichni známí přece provozují PC připojené k netu a volají mi viz bod 1, proč by teda volali za peníze "z pevné"?? No a pokud mi nějaký ťula potřebuje volat z telefonu, mám přece mobil, kam se dovolá ne?

komunikace PC-PC přes ICQ a přes (např.) Skype, to je jako dudy a nebe - promiň, ale "komunikovat ťukáním přes textové zprávy se opravdu s hlasovou komunikací přes Skype nedá srovnat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  18. 03. 2005 08:54

A co takhle i prenos obrazu? Nezkousel to nekdo? Existuje taky nejaky "Skype"? Diky za odpovedi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radovan  |  18. 03. 2005 09:36

Zkoušel to Jára Cimrman: jako první přenášel obraz po drátě. Jeho doporučení je začít s malými obrázky a postupně přejít až na velká plátna.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  18. 03. 2005 09:37

Existuje. V linuxu a jmenuje se to Gnomemeeting.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bim  |  18. 03. 2005 08:50

Pokud nekdo pise clanky, kde voip pouze hani, pak tento clanek neni o nic lepsi - jen opacny extrem. Pro strucnost jen par drobnosti. Kdyz vypadne elektrika, jak dlouho si zavolate? Pri beznych UPS maximalne tak hodinku. U klasickeho tel. toto neresim. Dediny, kde nebude ADSL (i kdyby bylo, je drahe) neni zbyti nez mit klasicky telefon. Kvalitu u viop podstatne zhorsuje dilatace, viz odkazy ke studiu v diskuzi. A co se skype tyce, je sice proprietalni, ale mezi skutecnymi odborniky si obhajil uznavanou pozici, vy mate mozna na mysli odborniky ze softphone nebo fayn, kterym jine protokoly nez SIP ci H323 nejdou z pochopitelnych duvodu pod fousy.  
 
 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Baláš  |  18. 03. 2005 09:11

No pokud tou UPSkou budete živit voip telefon a ne celý počítač, tak to bude spousta hodin ne li dny. A nacpat do toho voip telefonu nějakou záložní baterii taky není velký problém (koukněte se pro příklad na GSM maximobil).
A vcelku pochopitelně se jedná o zajímavé řešení pro ty. kteří už stejně platí připojení k internetu a buď je štve že platí 300,- paušál Telecomu vpodstatě za nic a nebo mají dlouhé hovory (ať již soukromé nebo firemní).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hlavenka, hlavenka  |  18. 03. 2005 09:46

Internetový telefon má tak nepatrnou spotřebu energie, že i při výpadku elektřiny mohu volat pravděpodobně tak dlouho, až mě upadne ucho - každopádně déle než s mobilem, než mu dojdou baterky. (Ale to je tak jako tak bizarní, nepravděpodobný případ).

Re protokoly: za VoIP operátory nemohu mluvit, ale myslím, že je slušné, aby platily standardy. H.323 je standard, SIP je jakýsi pod-standard H.323. To, co používá Skype, není standard. Nejde o to, jestli někomu jde pod fousy nebo nejde, ale skype je uzavřený svět - nikdo jiný nemůže používat službu skype než skype, nelze se k ní propojit atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
marek cervenka  |  18. 03. 2005 12:08

SIP neni zadnym podstandardem H323
od H323 se upousti kvuli sve komplikovanosti
otevrenym protokolem, ktery prochazi bez problemu firewally/naty je IAX (www.asterisk.org)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Drb  |  18. 03. 2005 08:44

aneb palba z jedne strany barikady.
Dle meho skromneho subjektivniho nazoru je VoIP vice produktem lidske vycuranosti, nez technologickeho pokroku. Na jedne strane jsme se zde dozvedeli, ze nekdo neni v obraze, kali vodu, poukazuje na blize nespecifikovane problemy. A take ze VoIP (nazev pro prenos hlasu za pomoci internetoveho protokolu) nakonec nahradi telefon. Co nam tedy nahradi ten telefon? Ten nazev? Nebo ona abstraktni technologie? Ja si naopak myslim, ze jsem si neprecetl dobry odborny clanek, ale clanek emocni. Ale i o tom je novinarina.
Datove site se zdokonalovanim technologii skutecne stavaji stale univerzalnějsi a postupne nahradi site jednoucelove zamerene. I ty nejrozsirenejsi, puvodne zamerene pouze na prenos hlasove komunikace a casto pouzivane k prenosu dat, protoze nic jineho proste neni v danem miste a case k dispozici. Je jen otazkou casu kdy tu bude jen jedna siroka cesta, ktera sveze jak datovou kolobezku i datoveho Golema. A stane se tak proste proto, ze takhle varianta je nejekonomictejsi a nezavisle na tom, jestli je nekdo pro a nebo proti.
A k nazoru vivat VoIP, je zadarmo lze dodat jen to, ze zatim ano. Uzijme si to.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hlavenka, hlavenka  |  18. 03. 2005 09:35

Nejsem si jistý, jestli dobře tušíte, co to internetová telefonie je. Je to zkrátka jedno využití internetové konektivity. Vy jako zákazník či uživatel platíte za konektivitu, tak jako například platíte za to, že vám jednou za týden odvezou popelnici. Neplatíte už za to, co do popelnice dáváte a i když do ní nedáte vůbec nic, nedostanete slevu; právě tak platíte paušál za internetovou konektivitu a už nic navíc, ať už brouzdáte celé dny, telefonujete přes Internet celé dny, a právě tak vám nikdo ten paušál neodpustí, když se měsíc nepřipojíte. Máte jistě pravdu v tom, že "nic není zadarmo" - ani VoIP ne, zaplatíte jej pouze už s internetovou konektivitou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Souček  |  18. 03. 2005 08:32

Na Lupě nešlo o redakční článek, ale glosu.

Analogová telefonie dnes existuje prakticky jen na (některých) účastnických přípojkách, v síti už ne. Vše je digitalizováno a tak vlastně jediný rozdíl mezi "klasickou" technologií a internetovou je v použitých přenosových protokolech. I "klasičtí" telefonní operátoři používají internetové technologie, ať už ve vlastní síti, nebo v Internetu. Takže hovor může být přenášen nějakým internetem i při volání z "normálního" telefonu.

Kvalita internetové telefonie může být různá. Technologie sama o sobě umožňuje dobrou kvalitu, problém je ovšem v tom, přes jaké linky se telefonuje. Realita je, že často internetovou telefonii používají ti, co chtějí šetřit na všem, a tedy i na kvalitě připojení do Internetu, a pak je kvalita opravdu mizerná. Často mi volají takoví šetřílkové třeba z Číny, a tam často musím ukončit hovor s tím, ať mi zavolají z normálního telefonu.

V průměru tedy opravdu platí, že hovory procházející přes Internet mají nižší kvalitu než ty, které procházejí dedikovanou sítí telekomunikačních operátorů, a nemůže tomu ani být jinak - v Internetu není totiž nic garantováno a vše funguje pouze na principu "best effort". A je na každém, aby posoudil, jaká kvalita mu vyhovuje a jaká ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hlavenka, hlavenka  |  18. 03. 2005 09:38

Zcela nerozumím. Jaký je rozdíl mezi redakčním článkem a glosou? Tím, že nad redakčním článkem je napsáno "redakční článek" a nad glosou "ne, toto není redakční článek, toto je glosa"? Porovnáte-li jednotlivé autorské materiály na zmíněném médiu z pohledu literárních nebo žurnalistických útvarů, nenaleznete obvykle jiný rozdíl než formální: některé jsou uprostřed a jiné jsou napravo.

S ostatním víceméně souhlasím, kromě toho, že hovory přes Internet mají "v průměru nižší kvalitu, protože není nic garantováno". V (dedikovaných) sítích mobilních operátorů také není nic garantováno: nebo jste se snad ještě nesetkal s případy, kdy byla síť přetížena a hovor se rozsekal, jeho kvalita prudce klesla? Doba, kdy byl Internet "zasekaný", už je myslím dávno pryč - dnes je kapacity nadbytek, takže "v průměru" se tam VoIP roztahuje, jak se mu zlíbí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Souček  |  18. 03. 2005 10:44

Pojmu redakční článek rozumím tak, že je pod ním podepsaná redakce a vyjadřuje stanovisko redakce.
Glosy na Lupě jsou zpravidla jen glosy, často kontroverzní a/nebo povrchní.

S tou kvalitou - myslím, že ve zde již zmíněném dokumentu http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/5980-0989E.pdf jsou principiální a těžko řešitelné problémy VoIP popsány docela dobře.

Rozdíl mezi klasickým (switchovaným) a internetovým přenosem je právě v tom, že v prvním případě máte po navázání hovoru své garantované pásmo, po kterém se přenáší i ticho, a v případě, že je přenosová kapacita zaplněna, tak už se nedovoláte. V druhém případě se dovoláte vždy, ale kvalita se snižuje.

Myslím že i u mobilů je to úplně stejné, i tam máte v okamžiku spojení hovoru přidělený timeslot který je jenom Váš a případné přerušování hovoru není způsobeno tím, že byste se o něj dělil s někým jiným, ale slabým nebo zarušeným signálem.

Kapacity je sice nadbytek, ale nějaké úzké místo se často najde, jako třeba agregační body Českého Telecomu. Jde tomu sice pomoci přes QOS, jenomže to je po celé trase zatím utopie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hlavenka, hlavenka  |  18. 03. 2005 11:08

Je to sice off topic této diskuse, ale zase se to týká naší profese, tak se u toho zastavím . Každý článek, pod kterým není výslovně řečeno, že se od něj vydavatel či redakce distancuje (tj. že nevyjadřuje jeho názory), je článkem vyjadřujícím stanovisko redakce, respektive s ním alespoň není v zásadním rozporu. Takhle to u seriózních médií vždycky bylo. Je už jedno, jestli se jedná o zprávu, komentář, analýzu, polemiku, fejeton, sloupek, glosu nebo nějaký žurnalistický pseudo-útvar typu "Poslední slovo" nebo "Přímý úder" a podobně. Ta nejserióznější média se článkům, pod které musí napsat, že nevyjadřují stanovisko redakce, vůbec vyhýbají - ve velkých světových denících i časopisech nic takového nenajdete, protože to je svým způsobem zbabělý alibismus.

Ale i kdyby šlo o takový článek (což v tomto případě nešlo); v každém případě musí projít redakční korekturou. Redakce jej tam ponechá, pokud obsahuje názory, se kterými lze nesouhlasit (typu "I příští měsíc napadne metr sněhu"), ale nesmí je pustit, pokud budou obsahovat zjevné věcné chyby (typu "I včera bylo po celém území ČR mínus deset"). A právě věcné chyby zde byly.

Nicméně back on topic: to co píše ten výtečný materiál od Agilentu je pravda, jenomže bude mít dopad na praxi? Já přes VoIP volám stovky minut měsíčně a nestal se mě případ, že bych se s někým popral o pásmo (maximálně sám se sebou samým). Na druhé straně s potěšením kvituji, že i u mobilů mám přidělený timeslot (což jsem dosud nevěděl , přesto mě hovor často vypadává. Ovšemže slabým signálem, ale to je myslím uživateli jedno. VoIP není "mission critical" technologie, po které je požadovaná QoS 99,9999%, ale je to normální služba pro normální uživatele, kteří vědí, že nic nefunguje na sto procent, ani to ostatně neočekávají a nevyžadují.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  19. 03. 2005 00:10

Ptáte se, jaký je rozdíl mezi článkem a glosou? Asi ten, že jedno je článek a to druhé glosa :) Zkuste mrknout do slovníku, rozdíl je v obsahu i formě

A ohledně toho, že vše co vyjde v daném médiu, musí souznít s jeho obecným stanoviskem - myslím, že se mýlíte, často jsou vedle sebe dva protichůdné názory, vede se polemika, externí autor napíše svůj komentář, druhý den vyjde reakce jiného atd... prostě klasická redakční práce, která s tím, jaký má názor médium, nemá co dělat. Třeba komentářové stránky deníků jsou určené přímo pro daný účel. Osobně si myslím, že je naopak na škodu, když médium zní jedním hlasem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
petr  |  18. 03. 2005 08:05

.... oba máte mobily a oba spolu voláte nekonečně dlouho a zdarma. ....
opravdu je to mozne "Horste" ?
jiste, bezne si sednu do tresnovky, chytnu signal wifi a to vse zdarma!
... no tak asi ne ze panove, nic neni zdarma... a to ani na www.czfree.net
nelitame v oblacich, ale pekne chodime nohama po zemi... uznamav, ze ta doba - kdy naklady budou "za hubicku" urcite prijde, ovsem jeste nas ceka opravdu dlouha doba. zdarma neni nic

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
funTomas  |  18. 03. 2005 07:59

Děkuji autorovi! Konečně to někdo napsal. Snad se s VoIP pohnou ledy i u nás.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Paja  |  18. 03. 2005 10:54

Urcite se pohnou nasi sqeli pantatove v politice a predevsim jejich lobiste se postaraji o to, ze bude VoIP zpoplatneno, ne-li zakazano i kdyz si nedovedu technicky predstavit jak to budou chtit kontrolovat kor kdyz bude komunikace sifrovana tak jako u Skypu. Ale oni jsou hlavy pomazane a neco vymysli

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ober  |  18. 03. 2005 07:44

za kolik se da poridit takovy "IP telefon" ? myslim samotny pristroj-aparat, ne pripojku, zrizovaci poplatky apod.
a je u takoveho pristroje vyzadovana nejaka homologace ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Paranoic  |  18. 03. 2005 07:57

a [url=http://www.skype.cz/shop/]sem [/url]jste se díval?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Duri  |  18. 03. 2005 08:18

IP telefon bez PC mají na Faynu cca za 4200,-. Je tam i manuál k nastavení. Ale jestli je pro všechny operátory na IPtelefonii nebo je to jen nastaveno pro připojení k Fayn (různé verze firmwaru). Některé firmy nabízejí i rádoby "IP telefony", které jsou ve skutečnosti složeny ze sluchátka,které se připojí na zvukovou kartu, nebo USB, a potřebují PC. Dá se ještě koupi třeba i IP brána-adaptér od jiných firem, kterou připojíte na Internet bez nutnosti PC a k ní normální analogové telefony (pokud máte nějaké, které nechcete oželet-faxy apod)http://www.voipnet.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
marek cervenka  |  18. 03. 2005 12:00

mame na sklade telefony grandstream bt 102( http://www.grandstream.com/y-bt100.htm ) za 2600,- bez dph (napiste mne na marek.cervenka at ipex.cz)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fayn.cz tlfony  |  26. 03. 2005 14:36

hele pozor na fayn.cz jejich zarizeni jsou ciste na H.323 protokol, ktery je navic jeste upraveny ciste pro fayn.. takze kdyz koupite u nich, tak vam to nebude fachat u jinych VoIP provideru...

custe edasx http://www.telefonujeme.com

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tosuja  |  18. 03. 2005 08:52

No, cena je od 2500 nahoru (Cisco vam proda hezky ale ZDALEKA ne bezproblemovy aparat za 13-20 tisic...), rekneme 100 dolaru a je to vase. Ve velkem je totiz delaji Cinani a delaji je dobre - obecne lepe, nez to Cisco. Poctete si treba na voip-info.org. Homologace? No, je to elektricke zarizeni, takze musi vyhovovat odpovidajicim normam. V zasade je to specializovany pocitac se zvukovym vstupem a vystupem, nic jineho to neni.

Poplatky? No, potrebujete aby o vas okoli vedelo a melo moznost vam zavolat, takze potrebujete nekoho, kdo vam bude spojovat hovory. A ten to asi nebude delat uplne zadara.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Noname, Noname  |  18. 03. 2005 10:07

Když budete chtít (a budete jich chtít dost), můžu vám dodat krásné SIP telefony (mnoho druhů, s displayem, s Ethernetem atd.) za tisícovku, mobilní ("bezšňůrové" Wi-Fi) pak za dva tisíce. Ceny klesají, za chvíli se jich bude dělat víc než normálních telefonů a cena se ještě více přiblíží.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
local  |  18. 03. 2005 12:18

Ale bude
Uz dnes napriklad FWD ponuka incomming number z britskej VTS, na ktore mozte prijimat hovory. Funguje mi to roky a bezproblemovo.
K pelemele okolo v clanku: P. Hlavenka ako komentator vplyvneho media ma jednu vyhodu: Jeho clanky su uzitocne, aj ked nie su clankom odbornika. Co zasa ani byt nemozu, ale dobre je, ze pritiahnu pozornos mas citajucich zive, mozno si niekto z nich aj zapamata, ze to voip nie je vlastne iba skype. (v podstate dehonestujuce povodny vyznam slova VOIP - skype nie je nic ine ako p2p siet typu icq len namiesto textov si prenasa voice) Takze za to mu dakujem, za zosmiesnovanie Lupy uz nie, pride mi to ako podpasovka, aj ked nebohy clanok bol teda sliapnutim pekne vedla.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
.ViR, .ViR  |  21. 03. 2005 02:00

K příchozímu UK číslu u FWD mám tu poznámku, že sice funguje bez problémů (sám jich pár mám nejen u FWD), ale je třeba vzít v úvahu, že jde o tzv. "prime rate" číslo, z negeografického rozsahu +44870xxxxxxx. Volání na něj je jinak, obecně dráže, zpoplatňováno i uvnitř UK. Běžně třeba na úrovni dvojnásobku meziměstského hovorného. Mezinárodní volání na tato čísla např. z ČR jsou pak většinou tarifikována jako volání na UK mobil. Náklady na "udržování čísla v provozu" tak zaplatí operátorovi vlastně volající.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Spacer  |  21. 03. 2005 22:57

"skype nie je nic ine ako p2p siet typu icq len namiesto textov si prenasa voice"
hehe ze icq je p2p ? to je mi novinka.. ked niecomu nerozumien nepisem o tom
Ale k clanku .. autor pise ze skype uz ponuka samostatne desk telefony s skype .. no na cebite hovorca sa vyjadril v rozhovor ze este niesu ale ze citia tlak az ze sa pripravuju no cojaviem mozno motroly budu rychlejsie... zatial musim mat telefon aj ked bezdrotovy stale napojenu na usb pocitaca.. Skype In funguje ok  codec maju wideband takze kvalita je lpsia ako na mnohych inych voip rieseniach a cena je taky ok este by mohli dat do nastavenia p2p limit ... rad budem zdielat s ostatnymi skype users moje internet spojenie ale dajme tomu iba do urcitej miery ako 2GB/mesiac povedzme.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jeremy  |  18. 03. 2005 07:25

Hmmm IPV6, zahrna tolko IP adries, ze ju bude moct mat nie len kazdy pocitac, ale aj kazdy telefon, auto, mozno SIM karta. Myslim si, ze je jedno, ci vytocim "tel. cislo" alebo len IP adresu (DNS zaznam) a telefonujem.
Moj nazor je, ze VoIP mozno buducnost ma, ale len na urcite obdobie, napr. na to, kym na svete budu existovat klasicke telefonne pripojky. Teda na obdobie, kedy budeme musiet prestupovat z internetu, do telefonnych ustredni a naopak. (30rokov? :))))

Dalsia prognoza: vseci poskytovatelia tel. sluziab sa skor ci neskor zmenia na "internet providers" :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Alda  |  18. 03. 2005 06:58

Svéřepé brány zavile vyly

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  18. 03. 2005 01:46

za pekny clanek, pane Hlavenka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tapitek  |  18. 03. 2005 01:34

.... Pokud si své vědomosti jako první doplní odborní redaktoři expertně fokusovaných websitů o telekomunikacích, tak jsme na dobré cestě. ....
http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/5980-0989E.pdf
Začněte si je doplňovat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tapitek  |  18. 03. 2005 01:36

http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/5980-0989E.pdf
Začněte si je doplňovat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor