Český Telecom upozorňuje na výrazné zvýšení počtu minut provolaných v rámci datových služeb na linky s vyšší tarifikací. Novým zdrojem nebezpečí jsou trojské koně obsahující dialer. I když barevné linky mohou sloužit k legitimním platbám, navrhuje Telecom strategii boje proti dialerům.
Na tiskové konferenci včera Český Telecom představil svou strategii v boji proti zneužívání telefonních linek s nadstandardní tarifikací známé jako barevné linky.
Ty ohrožují výhradně uživatele, kteří se k internetu připojují přes modem a vytáčenou linku, uživatelé ADSL a jiných typů připojení jsou v bezpečí. Ohrožená skupina je přesto stále velká a dosahované škody značné.
Co je to dialer? |
Dialer je označení programu, který vám změní telefonní číslo pro připojení k internetu na jiné telefonní číslo s vyšší tarifikací. Místo několika málo korun za internetový tarif tak můžete platit tisíce korun za hodinu kvůli připojení přes drahé telefonní číslo. Chybu často zjistíte až po obdržení faktury od Českého Telecomu.
Z toho také vyplývá že vás dialery ohrožují pouze pokud na internet přstupujete přes vytáčené telefonní spojení pomocí modemu.
Některé dialery se snaží změnit nastavení telefonního čísla bez vašeho vědomí, některé zamlčují informace o změně telefonního čísla a údaje o účtované ceně. Dá se proti nim bojovat, potřebné nástroje jsou k dispozici i zdarma. |
V případě internetových dialerů a zneužívání hlasových služeb jde zejména o takzvané žluté linky, na kterých je možné účtovat uživateli až 70 korun za minutu volání. Druhou možností, která ohrožuje uživatele vytáčeného připojení k internetu jsou dialery, které přesměrují volání do exotických zahraničních destinací. K zahájení kroků proti šíření dialerů přiměl Český Telecom nový trojský kůň
Troj_Dialer.Ax, který automaticky mění nastavení připojení k internetu.
Slušné dialery mluví i česky
Narozdíl od vlny problémů s dialery před více než rokem se mění celá oblast. Namísto výlučně podloudně instalovaných dialerů využívajících komponenty ActiveX v operačních systémech Microsoft Windows s webovým prohlížečem Internet Explorer se dialery stávají regulérním obchodním nástrojem. Připojení k internetu prostřednictvím speciální linky se zvýšenou cenou za minutu slouží jako způsob platby za přístup k obsahu, kterým jsou nejčastěji erotické stránky. V praxi pak dostane zákazník českého Telecomu fakturu, na které je koncová cena, která se pohybuje v řádu stovek až tisíc korun za hodinu připojení. O tuto částku se potom dělí poskytovatel obsahu s poskytovatelem připojení a případným prostředníkem. U nás jsou těmito prostředníky alternativní operátoři v případě, že poskytují službu barevných linek poskytovatelům těmto internetového obsahu. Pro poskytovatele obsahu v zahraničí jsou potom prostředníkem tamní telekomunikační operátoři, problematika dialerů a možného zneužívání telefonních linek s nadstandardní tarifikací je globální.
Část poskytovatelů tohoto obsahu používá dialery, které uživatele upozorňují na cenu služby a poskytují mu i další informace potřebné pro kvalifikované rozhodnutí o změně připojení. Část poskytovatelů obsahu však tyto požadavky na informování ignoruje nebo je obchází. V obou případech dialer většinou přesměrovává připojení právě na některou z barevných linek. Zajímavé je, že i mezinárodní erotické stránky v anglickém jazyce nabízejí české verze dialerů s českým telefonním číslem a českou verzí informačního textu. To znamená, že čeští zákazníci jsou pro porno průmysl zajímavým zdrojem příjmů, kvůli kterému se vyplatí spolupráce s lokálními prostředníky nebo dodavateli obsahu.
Neslušné dialery jsou opravdu neslušné
V menšině už dnes stojí podloudné dialery přibalované k různému softwaru na internetu nebo nabízené na stránkách obsahujících cracky na počítačové programy. Tyto dialery pak využívají spíše než barevných linek přepojování do exotických lokací, kde se ve spolupráci s místními telekomunikačními operátory podělí o zisk z propojovacích poplatků. Uživateli, kterému se většinou vinou vlastní nepozornosti nebo nevědomosti na počítači úspěšně spustí dialer, je samozřejmě jedno, jakým způsobem vyskočila výše jeho telefonního účtu několikanásobně nahoru a snaží se účet reklamovat u svého poskytovatele telefonních služeb. Další postup už ale na typu dialeru závisí. V případě tuzemských poskytovatelů obsahu nebo při existenci českých zprostředkovatelů existuje určitá šance na uznání reklamace, v ostatních případech ale většinou nemá telekomunikační operátor právní oporu, která by mu umožnila zaplacené peníze na propojovacích poplatcích získat zpět a uznat reklamaci.
Tři pilíře boje proti dialerům
Český Telecom na konferenci představil tři body, které mají omezit vystavení uživatelů hrozbě, kterou představuje nechtěné přepojování uživatelů na datová volání s vysokou cenou za minutu připojení.
1. Osvěta – první kampaň, ve které ČTc upozorňoval na nebezpečí, která skrývají dialery, proběhla už před rokem, v tuto chvíli zahájil Český Telecom novou vlnu, jejímž důkazem je reportáž v televizních novinách na Nově a koneckonců i tento článek. Vzhledem k tomu, že většina dialerů vstoupí do hry právě kvůli neznalosti uživatele, je důraz na informovanost běžných uživatelů na místě.
2. Legislativa – v této souvislosti Český Telecom upozornil na fakt, že za současných podmínek stanovených zákonem nemůže například zabránit svým zákazníkům v přístupu na barevné linky alternativních operátorů, svým zákazníkům tak nabízí za jednorázový poplatek pouze zákaz přístupu na barevné linky v rámci vlastní sítě. Tytéž možnosti a povinnosti mají i alternativní operátoři.
3. Spolupráce mezi operátory – tento bod navazuje na nedostatky v legislativě. Poskytovatelé obsahu přístupného přes barevné linky potřebují od někoho konektivitu spojenou s tímto typem účtování. Problém s podloudnými dialery by pak mělo být možné vyřešit prostým odříznutím takového poskytovatele od služby. V případě trhu, na kterém se pohybuje více operátorů, kteří nekoordinují své kroky, ale dochází k přesunům podvodných firem mezi těmito poskytovateli, dokud na ně opět neupozorní vlna reklamací a stížností a nepřesunou se nebo dokud nenajdou poskytovatele, který je ve své síti nechá působit i přes stížnosti svých zákazníků a dalších operátorů. Vzhledem k neustálým sporům mezi Telecomem a alternativními operátory je ale otázkou, nakolik je podobná spolupráce možná.
Ochrana nemusí nic stát
Ochranu před dialery si může každý uživatel vytáčeného připojení zařídit sám. Jedním z možných řešení je blokování volání na vybraná čísla u operátora, tato služba je zpoplatněna, ale její využití nevyžaduje žádné technické znalosti, stačí zavolat na infolinku. Druhou vrstvou ochrany je obezřetnost. Stačí se zdaleka vyhýbat stránkám, které nabízejí věci zdarma. Cokoliv spojené s pornografií, nelegálním softwarem a multimédii na webu je pro neznalého uživatele nebezpečné. On se může při použití dialeru prodražit i takový software zdarma.
Pokud u používání počítače nechcete přemýšlet nebo se staráte o počítače třeba v rámci rodiny, můžete využít několik softwarových utilit, které dokáží změnu připojení k internetu rozpoznat a adekvátně zareagovat, nejlépe změnu vůbec nepovolit. Základem je deaktivace ActiveX v Internet Exploreru nebo instalace jiného internetového prohlížeče, který ActiveX nepodporuje. Další vrstvu ochrany poskytují specializované aplikace jako velice rozšířený Connection Meter, který funguje i bez placení, ale všechny funkce nabízí až po zaplacení registračního poplatku nebo Optim Access, který je k dispozici zdarma. Problémy dokáže odvrátit také personální firewall podle vašeho výběru, útokům virů potom zabrání antivirový systém. K dispozici jsou pro domácí uživatele zdarma jak osobní firewally, tak antiviry, a to i v češtině. Nic nezkazíte ani prohlížením počítače aplikacemi jako je Ad-Aware nebo Spybot, které dokáží odhalit některé trojské koně a řadu dalších nežádoucích programů.