Řada elektronických (internetových) obchodů v USA vypadá na první pohled velmi výpravně – velký...
Řada elektronických (internetových) obchodů v USA vypadá na první pohled velmi výpravně – velký sortiment, výrazné slevy i zajímavý obsah. Poslední zprávy však hovoří o tom, že ne všem se daří, a řada obchodů dokonce propouští zaměstnance. Není na tom nic divného – zejména v USA připadá několik zkrachovalých podniků na jeden úspěšný, nicméně v oblasti rychle rostoucího Internetu se téměř apriori předpokládalo, že se musí dařit všem.
Například poměrně známý Womex (World Merchandise Exchange) propouští zhruba třicet pracovníků z devadesáti; co je však důležité, je několik dříve utajovaných údajů o tom, jak vypadá u takové firmy elektronický obchod v číslech. Womex se specializuje na oblast "business-to-business", spojuje tedy zhruba řečeno výrobce, distributory a importéry s maloobchodníky. Firma má 5000 "předplatitelů", tj. zákaznických firem, které jí platí 50 USD měsíčně za využívání služeb; prodejci platí mnohem více, řádově tisíce dolarů ročně za to, že smějí na Womexu své produkty prodávat.
Přes zdánlivě ideální konstelaci hvězd (platí všichni, dodavatelé i zákazníci) je firma v trvalé ztrátě – ukazuje se, že ani obojí příjmy nedokáží pokrýt vysoké náklady spojené s tvorbou náročného webu, formulářů, produktových specifikací atd. Vedení firmy to komentuje prostě: "prodej na webu se rozjíždí pomaleji, než jsme očekávali".