Přidaná hodnota optimalizace pro vyhledavače

Diskuze čtenářů k článku

Marian  |  23. 11. 2003 14:03

Používám na www občas FRAMESET, a to hned na první stránce - index.php

<frameset  rows="5,100%" border="0" frameborder="0" framespacing="0">
    <frame src="index0.php" marginheight="0" marginwidth="0"     name="untitled" scrolling="yes" noresize>
 </noframes>

Z jediného důvodu. Pokud to mám tak ošetřené, v IE - adresa,  je vždy zobrazená adresa webu (www.neco.cz) at se navstevnik pohybuje kdekoliv vramci toho webu. Tedy nejsou videt jednotlive stranky (www.neco.cz/info.php).

A ted otázka. Zabranuji tímto vyhledavacum, aby se dostali dovnitr mych www stranek tim FRAMESETEM?

Marian

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fil  |  26. 11. 2003 17:06

nezabranujete, crawler [vetsinou] projizdi i jednotlive stranky framesetu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Pospichal  |  18. 11. 2003 12:29

Muzete mi doporucit, kde mam hledat vhodne javascripty, ktere vyhledavacum nevadi? Mam na mysli treba vypadavaci menu, nebo alternativni obrazky u odkazu. dik

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  15. 11. 2003 17:22

Uvedený příklad se slony je jen ilustrativní nebo skutečný?
Vtom druhém případě jste vyzradil konkurenční výhodu svého klienta a zítra stejný trik na stejné klíčové slovo využije jeho konkurence.

Tímto jsem do vás nechtěl kopat, pouze zdůraznit další a PODSTATNOU nevýhodu spolupráce s externistou. Ona platí obecně, jen v případě SEO-konzultanta má-li mít odpovídající výsledky, platí dvojnásob. Poskytnuté logy jsou zároveň poskytnuté informace a zkušenosti jeho přístím klientům. Bude-li mezi nimi můj konkurent, v ten okamžik získává veškeré know-how dokonce i to, kterým jsem disponoval předtím.

Druhý postřeh k tomuto příkladu spočívá ve faktu, že takto vytvořená stránka nemá pro návštěvníka žádnou užitnou hodnotu, přestože je pro jeho získání přes vyhledávače tak účinná. Toto do značné míry zpochybňuje tvrzení o provázanosti SEO optimalizace s kvalitou webu. Spíše se tyto dvě věci v některých bodech protínají a jindy si zcela odporují. Přínosem je lepší strukturovanost webu, dodržování standardu a zbavení se spousty balastu, naopak ale spousta balastu přibude.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Prokop  |  15. 11. 2003 18:20

Jak v článku vysvětluji, přiklad se slony je fiktivní. Přesněji řečeno, je skutečný, ale původní sortiment a frázi jsem zaměnil za modré plyšové slony právě z toho důvodu, o kterém píšete -- abych nepoškodil klienta.

Pokud jde o rizika spolupráce s externím SEO konzultantem, nějak mi uniká rozdíl oproti internímu zaměstnanci. Ten přeci také může už za pár měsíců pracovat pro konkurenci. Navíc se většinou dostane k více důvěrným informacím a ve srovnání s externím dodavatelem bývá i dražší.

A ještě k vašemu poslednímu odstavci. Vtip je právě v tom, že ta stránka jednoznačně má hodnotu pro uživatele. Jak píšu v článku, využívají ji velmi ochotně i návštěvníci, kteří na web nepřišli přes frázi "modrý plyšový slon". Vysvětlení je jednoduché -- existuje skupina lidí, kteří toto zboží hledají a tím, že jsem ho vyčlenili na samostatnou stránku (odkazovanou přímo z home page a z upoutávek na pár dalších stránkách), usnadnili jsme zákazníkům jeho nalezení. Nejen z venku, přes vyhledavač, ale i zevniťř webu.

V tom se protíná SEO s informační architekturou, neboť obě tyto disciplíny mají za cíl uspořádat informace tak, aby byly co nejsnáze nalezitelné pro co nejvíce typů jejich potenciálních konzumentů. Jsou-li SEO a informační architaktura aplikovány správně, žádný balast nikde nepřibude. Maximálně přibudou alternativní cíle a cesty pro specifické skupiny uživatelů. Musí být však samozřejmě začleněny tak, aby nijak nerušily ty ostatní.

Navíc ta stránka obsahuje o modrých slonech podrobnější informace, než je u jiných výrobků na tomto webu obvyklé, a to jednak opět přispělo k vyšší spokojenosti zákazníků, jednak zvýšilo přesvědčivost a tudíž počet objednávek. Můžete samozřejmě namítnout, že bychom měli mít samostatné podrobnější stránky pro všechny výrobky. Ano, v ideálním případě bychom je opravdu měli mít, jenže to už je v případě rozsáhlejšího sortimentu otázka rozpočtu a návratnosti investic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  16. 11. 2003 00:09

Dobře, omlouvám se, článek jsem jenom prolítnul, takže jsem lecos přehlědl.
Souhlasím s tím, že externista vyjde obvykle levněji než zaměstnanec, kterého na tuto specifickou činnost asi jen málokdo dokáže vytížit, případně to pro něj bude jen okrajová činnost, a tedy těžko dosáhne stejných výsledků jako specialista.

Ale nepřesvědčil jste mne o menší rizikovosti takovéto spolupráce. SEO konzultant zcela jistě bude zpracovávat desítky dalších podobných zakázek a je samozřejmé, že znalosti nabyté přístupem u mne, bude nějakým způsobem používat i při jejich řešení.

Na druhou stranu řadový zaměstnanec jen možná odejde a tento odchod lze spíše dopředu smluvně ošetřit. Nebo jako externista přistoupíte na závazek, že dalších x-měsíců až let nebudete pracovat pro konkurenci?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Prokop  |  16. 11. 2003 04:12

Seriózní SEO konzultant dělá všechno proto, aby pro klienta v rámci rozpočtu, který má k dispozici, dosáhl ty nejlepší výsledky. Kdyby to nedělal, riskoval by, že nedosáhne výsledků ani průměrných. SEO není exaktní inženýrství, ale tvůrčí činnost velmi silně ovlivněná konkrétními podmínkami. Z toho důvodu ke střetu zájmů téměř nedochází, neboť každý projekt je unikátní a vyžaduje jiné řešení. U webdesignéra nebo textaře vám také vadí riziko, že by mohl pracovat pro konkurenci? IMHO je naopak spíš výhoda, když má zkušenosti s konkrétním oborem.

Kromě toho možná hodnotu nabytých znalostí a informací poněkud přeceňujete. Lidé mají často představu, že SEO je jakási tajemná věda, ve které jde jen o to, jaké tajné informace konzultant zná. Jenže tak to není. SEO je práce jako každá jiná. Žádné tajné informace k němu nepotřebujete. Musíte sedět u počítače, přemýšlet, pozorovat, experimentovat, psát, a tak pořád dokola. Málokterou konkrétní informaci lze využívat opakovaně po delší dobu a pro více projektů.

Samozřejmě by byl asi problém pracovat na dlouhodobějších projektech pro dva přímé konkurenty současně. Jenže dlouhodobých větších projektů nedělá jeden konzultant paralelně desítky, takže kdyby taková situace nastala, byla by to opravdu hodně velká náhoda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marty  |  13. 11. 2003 08:54

Aby vyhledávač "zaregistroval" text H1, musí být přímo v HTML kódu, nebo to může být v externím souboru CSS? Já tipuji přímo v HTML.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
dolby  |  13. 11. 2003 09:14

Vy umite dat obsah H1 do CSS ?
:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  13. 11. 2003 11:15

Umim .. jako obrázek, který překryje text v HTML

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bořek  |  13. 11. 2003 11:21

Jestli byl míněn JavaScript:

1) Dávat text H1 (nebo celý element H1) do JavaScriptu je nesmysl
2) JavaScripty vyhledavače ignorují (a zcela správně)
3) Pokud myslíte opravdu do CSS, jak už tu bylo naznačeno, něco takového neexistuje a nelze, takže Váš dotaz by nedával smysl - možná byste to mohl dát do :after a :before, ale to už by bylo fakt příliš absurdní

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marty  |  13. 11. 2003 12:24

Pre-press dělám již 10 let, ale v HTML jsem začátečník, tak se omlouvám, asi jsem se i špatně vyjádřil.

Měl jsem na mysli: když nedám do HTML dokumentu tag h1, ale když v CSS pojmenuju nějaký styl h1, jestli je to stejné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Špinar  |  13. 11. 2003 12:42

Vyhledávače indexují obsah, který najdou v kódu. Jsou to roboti. CSS je nezajímá. Proto platí možnost první. Ano, H1 ma být v kódu. A v rámci této značky má být text. Ať už je překrytý v CSS obrázkem, nebo ne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kajmos  |  13. 11. 2003 17:44

Prekryt text v css obrazkem, je to vubec technicky mozne? Me napada jedine "podkryt" podkladem stejne barvy jako text, ale prekryt. To by docela zajimalo jak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Špinar  |  13. 11. 2003 17:57

Řešení je jednoduché. Do H1 date SPAN a do SPANu text. Pro H1 v CSS date do backroundu obrazek a pro SPAN date "display:none".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kajmos  |  13. 11. 2003 18:49

To je pravda, ale to muzu dat klidne te H1 display:none (definuju id). Teda pokud nam jde o to aby se tag h1 nezobrazil. Dalsi hrani s grafikou se pak timto nemusi omezovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Prokop  |  14. 11. 2003 03:20

Proč by nám ale mělo jít o to, aby se H1 nezobrazil? Zde je opět shoda mezi webdesignem a SEO. Z obou pohledů bývá žádoucí, aby byl text uvozen hlavním nadpisem a případně dále rozčleněn několika podnadpisy. Aby to bylo perfektní jak z hlediska přístupnosti (součást webdesignu), tak z hlediska SEO, měly by všechny texty být opravdu texty, nikoli obrázky. Jenže vizuálně se někdy přeci jen může víc hodit obrázek a pak lze právě použít některou z nahrazovacích technik pomocí CSS. Je to ale už jen vizuální stylování existujícího textu, který vždy tvoří základ.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kruxi  |  17. 11. 2003 14:44

U prezentace je nejdůležitější, aby návštěvník dostal informace, kvůli kterým na prezentaci přišel. A aby je dostal vždy. Je jedno jestli používá klienta, který umí/neumí Javascript, CSS či má jiná omezení.
V HTML by tedy měl být vždy titulek jako text. Jak ho už vykreslí klient na výstupní zařízení (zásahem javascriptu nebo CSS) je druhá věc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
velkej  |  08. 07. 2004 13:21

Jakou váhu klade podle Vás Google na H1 element v HTML kódu ? Já jsem v Google byl dlouhý čas na prvním místě se stránkami Pontiac CLUB Czech (http://www.PontiacCLUB.cz) při hledání "Pontiac Firebird" apod. a přitom jsem neměl jediný H1 element nikde na stránkách ... A přitom bylo nalezeno při hledání kolem 500.000 stránek apod. Proto jsem nabyl dojmu, že hlavní je A element s vhodnými popisy a TITLE ... Jaký je Váš názor ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Redwasp  |  14. 11. 2003 11:40

Mylite se, CSS roboty zajima, stahuji si je a kontroluji napriklad jestli neni text schovany pomoci display:none; nebo jinak neviditelny. Samozrejme to neni stoprocentni ale hodne podobnych podvodu odhali. Zaserfujte trochu po pornosajtech a uvidite jak tam s CSS kouzli

Samozrejme to ze na strance se pro nadpisy pouziva Hx a ne nejaka zahadna konstrukce pres CSS je zakladni pravidlo. Obrazky lze pouzit, ale vzdy s vyplnenym alt a title!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nitro  |  14. 11. 2003 18:30

Řešení Davida Špinara není IMHO žádná <i>záhadná konstrukce přes CSS</i>, ale běžně používaná praxe. Obrázek tak umístíte na pozadí a žádný title a alt vyplňovat nemusíte, protože <b>obsah</b> je přeci obsažen v nadpisu (h1) samotném.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jirka  |  26. 11. 2003 11:08

Nemelo by se radeji misto "b" pouzivat "strong"? Nemlsaji, to vyhledavace radeji?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bořek  |  13. 11. 2003 08:34

...jak jsem to tedy pochopil, pokud je tvůrce zběhlý webdesignér (a ten by měl znát naprosto jistě i pojmy přístupnost a použitelnost a řídit se jimi), je SEO jen taková odnož a je potřeba jen v případě, kdy výše uvedené neplatí - tedy že tvůrce buď tyto dva zásadní pojmy nezná nebo se jimi neřídí, resp. je potřeba v těchto případech a v případech specifických, jako byla např. v článku zmíněna ona samostatná stránka při zanalyzování logů na jednotlivé stránky.
Jestli je to tak, naprosto souhlasím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Špinar  |  13. 11. 2003 12:44

Myslím, že pravdu máte jen částečně. Ano, pakliže je webdesignér profesionál znalý věci, uděla na stránkách vše, aby byly optimalizovány pro SEO. Jenže tato činnost pokryje jen ty tzv. "onpage" faktory. Zbývá nám však ještě druhá polovina faktorů, které se nazývají "offpage". A ty webdesignér neovlivní.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Špinar  |  13. 11. 2003 12:45

Optimalizovány pro SEO je blbost, já vím. Správně je optimalizovány pro vyhledávače.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Snížek  |  13. 11. 2003 19:53

Myslím, že taky máte pravdu jen částečně. Pokud je webdesignér znalý přístupnosti, použitelnosti a spol. a tato pravidla dodržuje, neznamená to, že je web ideálně optimalizován pro vyhledávače (z obchodní stránky). K tomu patří ještě např. analýza klíčových slov webu ve vyhledávači a  jejich vhodné používání v textu stránek, analýza konkurence...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Prokop  |  14. 11. 2003 03:12

Vidím, že přicházím s křížkem po funusu. David a Martin odpověděli za mě . Mají pravdu. SEO není totéž co webdesign, ale mají spolu poměrně široký průnik. Zatímco webdesign má navíc třeba barevné ladění a volbu písma, což nezajímá SEO, SEO oproti webdesignu zahrnuje mj. i volbu klíčových slov s ohledem na konkurenci a stylistiku textového obsahu.

Snad bych ještě doplnil jeden postřeh. SEO bývá velmi dobrý argument pro majitele webů. Když budete jako webdesigner doporučovat zadavateli, že např. veliké roletové menu na začátku každé stránky není pro daný konkrétní projekt příliš vhodné, možná vám neuvěří a bude trvat na svém. Když mu stejné doporučení dáte z pozice SEO konzultanta, ochotně se podřídí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zdeněk Prchal  |  14. 11. 2003 14:42

ad menu) no dobrá, kompletní menu na každé stránce asi opravdu není vždy třeba, ale řekněme, že bych to tak rád měl, nicméně:
- chtěl bych ho umístit do externího souboru, aby nebylo přímou součástí kódu každé stránky, to cítím přinejmenším jako nešikovné/nevhodné/nadbytečné (nehodicí se škrtni :)
- chtél bych, aby bylo i přesto dostupné pro vyhledávače (budou v něm odkazy)
- chtěl bych, aby to řešení bylo pokud možno standardní, žádná M$-only specialita
- chtěl bych se vyhnout použití framesetu

Hmm - zbyla mi nějaká možnost, jak to dostupnými prostředky realizovat?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Prokop  |  15. 11. 2003 17:47

Ano, zbývá možnost -- správně použitý JavaScript.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zdeněk Prchal  |  18. 11. 2003 12:08

Tohle mě poněkud překvapilo - doposud jsem si myslel, že vyhledávače javascript ignorují? Jak to tedy vlastně je? Kde se o tom dozvím víc?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Prokop  |  18. 11. 2003 18:06

Vyhledavače JavaScript opravdu ignorují. Pokud ovšem uděláte klasické rozbalovací menu správně, veškerý obsah bude dostupný i bez JavaScriptu. Stačí dodržovat dvě zásady:

1. HTML značka A (je-li odkazem, ne jen kotvou) musí v atributu HREF vždy obsahovat platné URL existující stránky (tj. http:..., nikoli javascript:...)

2. Ke každé stránce musí vést odkaz provedený HTML značkou A.

Nad rámec těchto pravidel si můžete dělat s JavaScriptem cokoli, spouštět ho pomocí událostí, dynamicky jím zobrazovat a ukrývat části obsahu, generovat obsah, atd. Když tedy domyslíte důsledky, zjistíte, že stačí, aby v HTML kódu byla jen nejvyšší úroveň menu (ta, která je vidět bez rozbalování) a úrovně nižší už mohou být generovány JavaScriptem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor