Druhý díl povídání o převodu filmů do formátu DivX je zde, tentokrát přináší témata výkonu jednotlivých procesorů a vhodnosti konkrétních algoritmů.
Dekódování
Protože jsou DVD filmy uloženy ve formátu MPEG-2, je nutné před samotnou kompresí do MPEG-4 provést dekódování z MPEG-2. Přestože dekódování se kvůli datovým nárokům provádí společně s enkódováním, stojí za to si pověděť něco o kvalitě a programech sloužících k převodu filmů. Celý proces vypadá takto:

Na první pohled je zřejmé, že se jedná o poměrně složitou a na výkon procesoru velmi náročnou operaci a že kvalitu výstupu ovlivňuje nejen nastavení kodeku, ale také dekodéru a filtrů.
FlasKMPEG
Typickým dekodérem MPEG-2 filmů je FlasKMPEG.

Program je stále ve vývojové fázi a jak to tak vypadá, zůstane v ní navěky :-(((. Nejnovější verzí je upravená 0.6 preview, kterou si ale musíte poskládat sami z následujících součástek:
FlasKMPEG 0.6 preview - http://www.flaskmpeg.net
FlasKMPEG 0.6 preview 2 - Doom9.org
FlasKMPEG 0.6 preview 2 Subfix - Doom9.org
Po nainstalování originálu přepište původní soubory těmi z preview 2 a následně pak z Subfix (zde se mění jen některé knihovny, EXE soubor zůstává stejný).
Jakmile program spustíte, brzy patrně zamíříte do položky Global Project Options v záložce Options.

Hned na první straně se nastavují ty nejdůležitější paramentry. Tak především rozlišení. Je nutné si uvědomit, jaký bitrate hodláte použít. Při malém bitrate (kolem 600 kilobit/s) není vhodné používat plné rozlišení, protože takovýto datový tok nestačí dobře pokrýt celý obraz a dochází tak k přílišné pixelizaci. Mnohem lepší je o něco slevit z požadavků na šířku i výšku, za což se vám kodek odvděčí celkově lepší kvalitou. Jestliže komprimujete na dvě CD a bitrate se pohybuje kolem 1000 kilobit/s, klidně můžete nechat šířku na maximu (720 pixelů) a výšku dopočítat DivX4 Bitrate Calculatorem.
Vlevo dole lze navolit počet snímků za vteřinu výsledného filmu. Opravdu silně doporučuji nechat tuto hodnotu stejnou jako u vstupu, protože jinak se musí všechny snímky přizpůsobit novému framerate a to v konečném výsledku vede k otřesné kvalitě - film se jakoby trhá a to není dobré.
Dále je možné nastavit deinterlance. Tímto se dá odstranit prokládání - filmy v televizi jsou přenášeny s frekvencí 50Hz a polovinou řádků. Výsledný obraz je složen z dvou těchto půlsnímků, jeden nese sudé a z druhý liché řádky. To není pro výslednou kvalitu právě ideální. Jestliže máte takový film, pak rozhodně deinterlance zapněte. Položka Blend instead of interpolate znamená, že snímky se budou místo vkládání míchat, což může zlepšit kvalitu.

V záložce Audio si můžete zvolit, jakým způsobem se bude zpracovávat zvuk. Direct stream copy pouze okopíruje ze zdroje zvukovou stopu na disk do samostatného souboru, obvykle ve formátu AC3 5.1 kanálů. Decode audio je určeno pro přímé zpracování, kdy se zdrojový zvuk současně se zpracováním videa dekóduje a je poslán audio kodeku. A konečně třetí volba znamená, že FlasKMPEG se zvukem zabývat nebude.
Zde rozhodně doporučuji zapnout volbu Direct stream copy a výsledný soubor zpracovat zvlášť. Důvod? Jednak v některých MP3 kodecích od Fraunhoferu jsou chyby v synchronizaci, které je nutné ošetřit (a to FlasKMPEG nedělá) a pak také s výsledným zvukem si můžete dělat, co uznáte za vhodné - upravovat ho, měnit vzorkovací frekvenci v programech jako CoolEdit atd. Pozdější spojení samotného videa s audiem není problém. Jediné, co může být problém, je velikost. Samotný AC3 zvuk má bitrate obvykle 384 kilobit/s a z něj vytvořený nekomprimovaný WAV soubor klidně 1,5 GB.