Přetaktováváme GeForce

Doporučení pro přetaktování karty s procesorem GeForce a výsledky testů pro GeForce Anihilator a Anihilator Pro.
Tak jako se v poslední době stalo samozřejmostí přetaktování procesorů v honbě za vyššími megahertzy, i u grafických karet se soutěží, o kolik dokáží zvednout svůj výkon změnou výrobní pracovní frekvence.

Je otázkou, zda taktování grafického akcelerátoru je správnou cestou ke zvyšování výkonu (změnou taktu CPU je nárůst výkonu určitě citelnější), když se ale tato možnost nabízí, proč ji nevyužít. My jsme se zaměřili na grafický čip GeForce 256 a ze širokého sortimentu dnes nabízených karet, např. Canopus Spectra 7400 DDR, Chaintech Desperado RI70 GeForce 256, Guillemot 3D Prophet GeForce 256, Elsa Erazor X GeForce 256, jsme vybrali u nás zřejmě nejznámější model, a to firmy Creative pod názvem Annihilator (paměti SDRAM) a Annihilator Pro (DDR SGRAM).

Taktovat jdou dvě věci: pracovní frekvence čipu a paměti. Pro GeForce Annihilator je rychlost čipu (core speed) v provedení SDR 120 MHz, paměť je taktovaná na 166 MHz. U verze DDR je rovněž 120 MHz, ale DDR SGRAM je taktovaná na 150 MHz x 2 (300 MHz). Pro porovnání se určitě nabízí nejrychlejší karty s čipem TNT-2, které běhají až na 160 MHz. Důvod, proč je frekvence GeForce „pomalá“? Odpověď hledejme v přehřívání (GeForce obsahuje 23 milionů tranzistorů). Kolik tedy GeForce snese navíc?

Vzhůru do toho, půl je hotovo
K taktování existuje celá řada pomocných utilit. Poměrně známý, často používaný a pro náš účel dostačující je PowerStrip (http://www.entechtaiwan.com/ps.htm). Ten má totiž dva posuvníky – jak pro změnu pracovní frekvence čipu, tak paměti. Standardní ovladač od Creative (postavený na Detonatorech od Nvidia) umožňuje měnit pouze nastavení paměti. Posuvné jezdce naleznete v menu Advanced Options – Performance.

Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že taktování jde velmi dobře. Ze standardních 120/166 se lehce dostanete na 130/180, vyšší frekvence jsou už závislé od kusu, ale ani 140/200 není nemožných. Při takovéto rychlosti jsem pozoroval pouze jednu chybu: vznikající občasnou páskovitost při vyšších rozlišeních. U Annihilatoru Pro jsem se vyšplhal z původních 120/300 na 130/340. Takto zvýšená rychlost se projeví až ve vyšších rozlišeních, při zkouškách 640x480 nebo 800x600 v Quake II byl nárůst téměř nulový (celkově o jednu, dvě desetiny). Výkon začal narůstat od 1024x768, kdy jsem překonal s taktovanou SDR verzí (130/180) standardní DDR verzi. Stejně tomu bylo i v 1280x960 a 1600x1200. V Quake III Arena byla situace jiná – nový engine dokázal z karty s DDR pamětí (netaktované) dostat takový výkon, na který přetaktovaná SDR verze nestačila. V průměru dokázala taktovaná karta (jak SDR tak DDR) zvednout svůj výkon oproti netaktované o 4-8 snímků za vteřinu (čím vyšší rozlišení, tím byl nárůst citelnější). Celkově tedy nic moc, přesto i toto nepatrné zvýšeni může pomoci. Typickým příkladem budiž 3Dmark2000, kdy na PIII 550MHz s netaktovaným Annihilatorem se při rozlišení 1600x1200 (16-bit) projeví občasné cukání, zvýšením pracovní frekvence paměti na 180 MHz zcela zmizí.

Celkově shrnuto
Pro hráče je honba za větším počtem snímků za vteřinu povětšinou povinná, proto si dovedu představit, že výše uvedenou násobilku už „pařani“ znají dokonale. Že GeForce má rychlostní rezervy a dobré chlazení dokáže své, dokazuje i model od Asusu, který je už v prodeji, konkrétně Asus V6600 Deluxe SDR GeForce, který jde bez potíží taktovat 140/195 MHz. Přetaktováním dokážete zvednout výkon GeForce v rozmezí o 6 - 14 % (vztahuje se na Quake III). Zvýšená frekvence se projevuje především ve vyšších rozlišeních, do rozlišení 1024x768 snad ani nemá cenu čip nutit k větším výkonům. Pokud jste tedy vlastníky monitorů s větší úhlopříčkou a chcete využít jeho parametry spolu s GeForce, můžete to zkusit.
Diskuze (1) Další článek: Týden: nižší ceny, nové aféry, nové systémy

Témata článku: Vteřina, Zvýšená frekvence, Zvýšená rychlost, Quake, Advanced Options, Arena, Spectra, GeForce, Standardní verze



Souboj desktopů: Je hezčí Windows 11, střídmý Zorin, anebo pastelkový Deepin z Číny?

Souboj desktopů: Je hezčí Windows 11, střídmý Zorin, anebo pastelkový Deepin z Číny?

** Windows 11 budou hotové už za pár dnů ** Designéři je hodně překreslili a zcela změnili některé části ** Srovnali jsme je se systémy, které o sobě tvrdí, že jsou hezké

Jakub Čížek
Windows 11Operační systémyLinux
Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

** Klinická studie zkoumala vliv antidepresiva fluvoxamin na covid-19 ** Počet úmrtí souvisejících s covidem-19 klesl zhruba o 90 % ** Potřeba intenzivní lékařské péče se snížila zhruba o 65 %

Karel Kilián
COVID-19LékyDepreseMedicína
Recenze Windows 11. Microsoft nás opíjí rohlíkem a omezuje použitelnost

Recenze Windows 11. Microsoft nás opíjí rohlíkem a omezuje použitelnost

** Oproti Desítkám významně stouply hardwarové požadavky ** Windows 11 mají nový vzhled, ale výrazně narušují workflow. ** Potěší vyhledávání, multitasking i rychlejší aktualizace

Petr Urban
Windows 11Testy
Jak rozmazat dům, aby vás sousedi nemohli šmírovat. Jde to v Mapách Google i na Mapy.cz

Jak rozmazat dům, aby vás sousedi nemohli šmírovat. Jde to v Mapách Google i na Mapy.cz

** Nelibí se vám, když cizí lidé okukují váš dům? ** Všechny mapové aplikace nabízejí možnost rozmazání snímku ** Máme návod pro Apple Maps, Bing Maps, Mapy Google a Mapy.cz

Karel Kilián
SoukromíNávodyMapy
Nová volitelná aktualizace systému Windows 10 opravuje 38 problémů
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
Programujeme ZX Spectrum: Ten nejhloupější možný program v Basicu
Jakub Čížek
Pojďme programovat elektronikuHistorieProgramování
Microsoft má nový Start, ale ne ten ve Windows
Lukáš Václavík
SoftwareMicrosoftWeb