Přestávají internetové bannery působit?

Internetová reklama se ještě nezavedla a už je zpochybňována. Ale spíše to chce ještě čas a vývoj.
Zatímco u nás ještě běží většina reklamních manažerů firem při uslyšení termínu „banner“ pro slovník, diskutuje se v USA na toto téma nyní zcela jinak – v současnosti se vede nemalá diskuse o tom, zda jsou bannery (česky: reklamní proužky) tak účinné, jak se myslelo, a zda jejich působení neklesá. Zřejmě nejzajímavější diskusi naleznete na skutečně „buřičském“ serveru Iconoclast, který je věrný svému jménu a je možná jakousi americkou obdobou „Nikdy ničemu nevěř“. Jaké jsou základní myšlenky jeho zprávy:
  • růst obratu v internetové (bannerové) reklamě se zpomaluje, počty zobrazených stránek rostou rychleji než příjmy z inzerce
  • podle studie organizace Ad-Age vzrostl počet lidí, kteří se „nikdy nedívají na bannery“, z 39 na 49% za rok
  • bannerová reklama přestává být zajímavá, hledají se nové, „šokující“ či jinak netradiční formy prezentací a překvapení uživatele, který přijde na danou stránku
Proti těmto argumentům lze nalézt řadu protiargumentů. Prvním je, že pokles růstu obratu je pouze výsledkem nasycení oblasti – spojení „pokles růstu“ znamená, že obraty internetové reklamy nadále rostou, i když ne tak procentuálně rychle jako předtím. Ale z vysokých čísel se roste hůř (procentuálně) než z nízkých – meziroční nárůst v posledním kvartále byl 209 mil. USD, v předposledním pak 221, v před-předposledním 225 mil. USD. To je skutečně zpomalení (nejen procentuálně, ale i v absolutních hodnotách) – ale nezapomeňme, že již dnes se v USA investuje do reklamy 423 mil. dolarů za čtvrtletí, což při růstu odpovídá asi dvěma miliardám dolarů za rok, a to už je obří částka nejen na poměry Internetu.

Jistě, klesá atraktivnost internetové reklamy tím, že se už nejedná o cosi nového. Když vznikl první banner, tak na něj kliklo možná 100% uživatelů – což je, jako kdyby na novinový inzerát s odpovědním lístečkem poslalo odpověď 100% čtenářů těchto novin. Zároveň ale začíná být internetová reklama vnímána jako běžná produktová nebo značková propagace, vnímaná stejně jako celostránkové časopisecké inzeráty spíše podprahově. A sdělení „nikdy se nedívám na bannery“ je velmi sporné – není nutné se na reklamu dívat, aby působila.

Bannerová reklama musí navíc vyzrát. Účinnost bannerů se dramaticky liší proužek od proužku a málokdo zvládá všechny tři zásady úspěšné bannerové reklamy: dobrý proužek, umístění na pravé místo, a účinná nabídka následující po kliknutí na banner. Navíc si inzerenti ještě příliš nezvykli na „neklikací“ bannery, tedy na ty, které vlastně k ničemu přímo nenutí, pouze zvyšují image daného produktu, vrývají jeho jméno spolu s pozitivním vjemem do myslí návštěvníků webů.

Jak je tomu u nás? Profíky v oblasti bannerové reklamy (tvůrce, umísťovatele, znalé prodejce) spočteme na prstech – to je ale k velikosti trhu odpovídající. Obraty z bannerové reklamy mají u nás před sebou ještě poměrně nadějný a vysoký růst, odhadem o 70-100% v příštím roce, a možná o 50-70% v roce následujícím, současně ale budou mnohem více růst příjmy z jiných zdrojů, jako jsou aliance v oblasti elektronické komerce, ankety, firemní sponzorství atd. Otázkou ovšem je cena žádaná vlastníky webů za jedno shlédnutí banneru a její vývoj, to je ale na jiný článek.

Váš názor Další článek: Lucent pro příští tisíciletí

Témata článku: Ankety, Růst, Následující rok, Nízký příjem, Nemalá částka, Banner, Vysoká částka


Určitě si přečtěte

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

** Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla? ** Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem ** Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Karel Kilián | 16

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

** EP nařídil automobilkám snížit o 40 % emise CO2 ** EU chce zvýšit podíl elektromobilů ** Výrobci hrozí ztrátou pracovních míst

Karel Kilián | 254

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily

Jakub Čížek | 49

Proč je pro obézní lidi tak těžké shodit nadbytečná kila?

Proč je pro obézní lidi tak těžké shodit nadbytečná kila?

** Obézním lidem selhávají mechanismy, jež je mají chránit před nadměrným příjmem potravy ** Mozek tlouštíků ignoruje hormon leptin varující před hromaděním tukové tkáně v těle ** Vědci nyní odhalili, jak to udělat, aby mozek otupený obezitou leptin opět vnímal

Jaroslav Petr | 47

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 65


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku