Přes 100 planet ve sluneční soustavě? Vědci navrhují novou definici pojmu planeta

• Před časem byla přijata nová definice pojmu planeta
  • Řadě astronomů se však nelíbí
  • Podívejte se na návrh nové definice

V létě 2006 byla na Valném shromáždění Mezinárodní astronomické unie v Praze přijata nová definice pojmu planeta. Pluto ze seznamu vypadlo a sluneční soustava má jen osm planet.

Aktuální podoba definice se ale mnoha vědcům nelíbí. Budeme mít novou? Třeba i takovou, která rozšíří seznam planet na více než 100?

Dnes má sluneční soustava 8 planet. Pluto mezi ně nepatří od roku 2006 a je pouze jednou z trpasličích planet.

Planety všude kam se podíváš

V roce 2015 prolétla sonda New Horizons okolo Pluta a odhalila nám nádherný a velmi pestrý svět. Jsou to právě vědci pracující s touto sondou, kteří nyní navrhují novou definici pojmu planeta.

Návrh nové definice

Planeta je objekt substelární hmotnosti, který nikdy neprošel jadernou fúzi, má dostatečnou vlastní gravitaci k tomu, aby měl kulovitý tvar popsaný pomocí trojosého elipsoidu a to bez ohledu na jeho orbitální parametry.

Když to zjednodušíme, tak planeta je cokoliv, co je ve vesmíru, je to kulaté a je to menší než hvězda.

110 planet? Učme systém a nebiflujme

V důsledku této definice bychom ve sluneční soustavě měli najednou 110 planet a seznam by to rozhodně nebyl konečný. Zdrojem dalších planet by byly objevy těles za dráhou Neptunu.

Mezi planety by se nevrátilo jen Pluto, ale dostala by se tam i další tělesa Kuiperova pásu a dokonce i velké měsíce planet a to včetně našeho Měsíce!

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Některá kulatá tělesa sluneční soustavy – podívejte se, které objekty by se také staly planetami. Foto: NASA, University of Arizona, DLR, JPL

Autoři samozřejmě myslí i na děti školou povinné. Podle nich by se lidé neměli učit nazpaměť více než pár planet. Mnohem důležitější je pochopit strukturu sluneční soustavy, jaké typy planet se v ní nacházejí apod. Autoři to přirovnávají k souhvězdím – těch je 88 nebo třeba k periodické soustavě prvků, kterou také tvoří desítky „položek“ ale kromě chemiků nikdo nezná všechny. Ve škole se učí o nejdůležitějších prvcích a poté o skupinách a systému jako takovém.

Kritika současné definice

Současná definice je v základu podobná. Také se v ní hovoří o tom, že planeta má mít kulovitý tvar. Kromě toho ale má obíhat okolo Slunce, nebýt měsícem a musela vyčistit okolí své dráhy. Kritici poukazují na to, že definice nemyslí na planety u jiných hvězd a také jim vadí podmínka, že „musela vyčistit své okolí“. Kdyby se prý Země pohybovala v Kuiperově páse, tuto podmínku by nesplnila.

Zdroj: Lunar and Planetary Science