Minivany Chrysler Pacifica

Minivany Chrysler Pacifica

Nejdále je v testování autonomních vozů v ostrém provozu Google, repsektive jeho odštěpené Waymo.

Nejdále je v testování autonomních vozů v ostrém provozu Google, repsektive jeho odštěpené Waymo.

Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.

Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.

Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.

Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.

Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.

Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.

Alespoň částečně dobrou zprávou pro Levandowskiho je fakt, že nebude muset nastoupit do výkonu trestu okamžitě. Soudce rozhodl, že za mříže půjde až po odeznění pandemie koronaviru. Reagoval tak na skutečnost, že během ročního domácího vězení prodělal Levandowski dva zápaly plic, a proto mu hrozilo vysoké riziko onemocnění COVIDem-19.

Alespoň částečně dobrou zprávou pro Levandowskiho je fakt, že nebude muset nastoupit do výkonu trestu okamžitě. Soudce rozhodl, že za mříže půjde až po odeznění pandemie koronaviru. Reagoval tak na skutečnost, že během ročního domácího vězení prodělal Levandowski dva zápaly plic, a proto mu hrozilo vysoké riziko onemocnění COVIDem-19.

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Mcity Michiganské univerzity

Mcity Michiganské univerzity

Chrysler Pacifica se už prohání v umělém městě Castle bez jakéhokoliv řidiče

Chrysler Pacifica se už prohání v umělém městě Castle bez jakéhokoliv řidiče

Aby měly vozy bez řidiče důvěru, cestujícím vše zobrazují na velkých displejích

Aby měly vozy bez řidiče důvěru, cestujícím vše zobrazují na velkých displejích

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nechybí ani ovládání pro cestující. Palubní deska je tu jen od toho, aby bylo možné automobil řídit i tradiční cestou.

Nechybí ani ovládání pro cestující. Palubní deska je tu jen od toho, aby bylo možné automobil řídit i tradiční cestou.

Google Firefly na silnici

Google Firefly na silnici

Samořídící autíčko Googlu, které používá na testování. Už nemá ani volant

Samořídící autíčko Googlu, které používá na testování. Už nemá ani volant

Google Firefly na silnici

Google Firefly na silnici

Google Firefly na silnici

Google Firefly na silnici

Chytrý kamion od Mercedes-Benz

Chytrý kamion od Mercedes-Benz

Nejdále je v testování autonomních vozů v ostrém provozu Google, repsektive jeho odštěpené Waymo.
Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.
Waymo testuje robotické taxu třeba na předměstí Phoenixu. Za volantem ale ve skutečnsoti sedí profesionální řidič, který vždy může převzít řizení.
21
Fotogalerie

Přelom v dějinách dopravy: Waymo vyjíždí do ulic Phoenixu bez člověka za volantem

Kalifornie připravuje novelu dopravní legislativy, která fakticky umožní testování autonomních vozů bez pedálů a volantu na veřejných komunikacích. Připravuje se na to i Waymo, které prozatím našlo útočiště v Utahu.

Pouštní stát totiž hledá nové podnikatelské příležitosti, chce se stát novým centrem next-gen technologií, a tak přetáhl právě Waymo, kterému umožnil mnohem odvážnější testování autonomních technologií v reálných podmínkách než kdokoliv jiný.

Sci-fi v ulicích

Do ulic Phoenixu vyjíždějí první chryslery vybavené technologiemi od Wayma bez řidiče za volantem. Listopad 2017 si rozhodně zapamatujte, něco takového totiž doposud nebylo možné. Jistě, autopiloty s nejrůznější mírou autonomie je dnes vybavená hromada vozů, nicméně i u Tesly platí, že za volantem stále musí sedět člověk s řidičským oprávněním a nesmí z něj sejmout ruce. Autopilot je tedy de jure stále jen asistentem a nikoliv plnohodnotným řidičem.

Jízda ve voze Waymo bez člověka za volantem:

To se nyní alespoň pro Waymo mění a řidiči ve Phoenixu se začnou na křižovatkách setkávat s typickými bílými vozy, ve kterých sice budou sedět zaměstnanci Waymo a dobrovolníci, které teď firma hledá, jenže oproti předchozí praxi nebudou sedět za volantem.

Waymo se tohoto přelomového kroku nedočkalo jen tak. S technologií totiž začalo ještě pod křídly Googlu jako jedno z prvních a hlavně od začátku nevyvíjelo asistenta řízení, ale plnohodnotného softwarového řidiče.

Robotické autobusy

V některých městech sice už v rámci pilotních experimentů jezdí robotické autobusy, ty se nicméně pohybují pomaleji a výhradně po stanovené kyvadlové trase, která je stále stejná. Mnohdy mají i vlastní speciální pruh. Nejedná se tedy o univerzální autonomní řízení, které si musí poradit s běžným provozem a libovolnou trasou v dané oblasti.

Šest stupňů autonomie

Zatímco ostatní automobilky se tedy postupně snaží dosáhnout jednotlivých úrovní autonomie počínaje chytrým tempomatem, Google už od počátku vyvíjel technologii pro nejvyšší úroveň 5, která by měla být schopna dovézt třeba vaše dítě do školy.

To je něco, co dnes v praxi dokáže jen Waymo, i když jen na několika místech světa, které má dokonale zmapované. Patří sem právě oblast Kalifornie okolo Silicon Valley a také Phoenix. Díky tomu, že Waymo vylepšuje své autopiloty ve virtuálním prostředí na výkonných superpočítačích, postupně si projedou i fiktivní silnice kdekoliv po světě.

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International:

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže především Waymo. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).

Určitě si přečtěte

Články odjinud