Přelom v dějinách dopravy: Waymo vyjíždí do ulic Phoenixu bez člověka za volantem

Kalifornie připravuje novelu dopravní legislativy, která fakticky umožní testování autonomních vozů bez pedálů a volantu na veřejných komunikacích. Připravuje se na to i Waymo, které prozatím našlo útočiště v Utahu.

Pouštní stát totiž hledá nové podnikatelské příležitosti, chce se stát novým centrem next-gen technologií, a tak přetáhl právě Waymo, kterému umožnil mnohem odvážnější testování autonomních technologií v reálných podmínkách než kdokoliv jiný.

Sci-fi v ulicích

Do ulic Phoenixu vyjíždějí první chryslery vybavené technologiemi od Wayma bez řidiče za volantem. Listopad 2017 si rozhodně zapamatujte, něco takového totiž doposud nebylo možné. Jistě, autopiloty s nejrůznější mírou autonomie je dnes vybavená hromada vozů, nicméně i u Tesly platí, že za volantem stále musí sedět člověk s řidičským oprávněním a nesmí z něj sejmout ruce. Autopilot je tedy de jure stále jen asistentem a nikoliv plnohodnotným řidičem.

Jízda ve voze Waymo bez člověka za volantem:

To se nyní alespoň pro Waymo mění a řidiči ve Phoenixu se začnou na křižovatkách setkávat s typickými bílými vozy, ve kterých sice budou sedět zaměstnanci Waymo a dobrovolníci, které teď firma hledá, jenže oproti předchozí praxi nebudou sedět za volantem.

Waymo se tohoto přelomového kroku nedočkalo jen tak. S technologií totiž začalo ještě pod křídly Googlu jako jedno z prvních a hlavně od začátku nevyvíjelo asistenta řízení, ale plnohodnotného softwarového řidiče.

Robotické autobusy

V některých městech sice už v rámci pilotních experimentů jezdí robotické autobusy, ty se nicméně pohybují pomaleji a výhradně po stanovené kyvadlové trase, která je stále stejná. Mnohdy mají i vlastní speciální pruh. Nejedná se tedy o univerzální autonomní řízení, které si musí poradit s běžným provozem a libovolnou trasou v dané oblasti.

Šest stupňů autonomie

Zatímco ostatní automobilky se tedy postupně snaží dosáhnout jednotlivých úrovní autonomie počínaje chytrým tempomatem, Google už od počátku vyvíjel technologii pro nejvyšší úroveň 5, která by měla být schopna dovézt třeba vaše dítě do školy.

To je něco, co dnes v praxi dokáže jen Waymo, i když jen na několika místech světa, které má dokonale zmapované. Patří sem právě oblast Kalifornie okolo Silicon Valley a také Phoenix. Díky tomu, že Waymo vylepšuje své autopiloty ve virtuálním prostředí na výkonných superpočítačích, postupně si projedou i fiktivní silnice kdekoliv po světě.

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International:

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže především Waymo. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).
Diskuze (5) Další článek: Skype přidává obličejové filtry podobné Snapchatu. Je za nimi umělá inteligence

Témata článku: Google, Technologie, Umělá inteligence, Strojové učení, Neuronová síť, Automobily, Doprava, Waymo, Běžná komunikace, Next-gen, Autonomní provoz, Upravená dálnice, Primitivní úkon, Předchozí praxe, Městský okruh, Autonomní technologie, Jednotlivé úrovně, Přelomový krok, Udržování, Dopravní legislativa, Adaptivní tempomat, Veřejná komunikace, Autopilot, Střeh, Nebezpečná situace


Určitě si přečtěte

Jak zrychlit a vylepšit domácí Wi-Fi

Jak zrychlit a vylepšit domácí Wi-Fi

** Máte pomalou Wi-Fi? ** Nedosáhne na zahradu nebo na záchod? ** Zopakujeme si základní pravidla optimalizace

David Polesný, Jakub Čížek | 18

USA se vrací do vesmíru! NASA představila devět statečných pro první lety soukromých lodí

USA se vrací do vesmíru! NASA představila devět statečných pro první lety soukromých lodí

** NASA zveřejnila nové termíny prvních demonstračních letů dvou soukromých kosmických lodí ** Známe už také jména prvních astronautů ** Jako první poletí k ISS Crew Dragon od SpaceX

Petr Kubala | 15

Intel má 50 let! Připomeňte si 6 klíčových milníků v historii firmy

Intel má 50 let! Připomeňte si 6 klíčových milníků v historii firmy

** Firma Intel byla založena přesně před 50 lety ** Intel začínal jako výrobce pamětí ** Dnes je největším výrobcem procesorů pro osobní počítače

David Polesný, Pavel Tronner | 10

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

** Airlander 10 nabídne plavby vzduchem v interiéru s prosklenou podlahou ** Luxusní vzducholoď byla původně vyvíjena pro vojenské účely ** Počítá se s třídenními „kochacími“ výlety za poznáním

Karel Kilián | 7


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak mobily určují svoji polohu?

Velký test notebooků pro studenty

Nejlepší reproduktory na párty

Služby a aplikace pro výuku angličtiny