Přelom v dějinách dopravy: Waymo vyjíždí do ulic Phoenixu bez člověka za volantem

Kalifornie připravuje novelu dopravní legislativy, která fakticky umožní testování autonomních vozů bez pedálů a volantu na veřejných komunikacích. Připravuje se na to i Waymo, které prozatím našlo útočiště v Utahu.

Pouštní stát totiž hledá nové podnikatelské příležitosti, chce se stát novým centrem next-gen technologií, a tak přetáhl právě Waymo, kterému umožnil mnohem odvážnější testování autonomních technologií v reálných podmínkách než kdokoliv jiný.

Sci-fi v ulicích

Do ulic Phoenixu vyjíždějí první chryslery vybavené technologiemi od Wayma bez řidiče za volantem. Listopad 2017 si rozhodně zapamatujte, něco takového totiž doposud nebylo možné. Jistě, autopiloty s nejrůznější mírou autonomie je dnes vybavená hromada vozů, nicméně i u Tesly platí, že za volantem stále musí sedět člověk s řidičským oprávněním a nesmí z něj sejmout ruce. Autopilot je tedy de jure stále jen asistentem a nikoliv plnohodnotným řidičem.

Jízda ve voze Waymo bez člověka za volantem:

To se nyní alespoň pro Waymo mění a řidiči ve Phoenixu se začnou na křižovatkách setkávat s typickými bílými vozy, ve kterých sice budou sedět zaměstnanci Waymo a dobrovolníci, které teď firma hledá, jenže oproti předchozí praxi nebudou sedět za volantem.

Waymo se tohoto přelomového kroku nedočkalo jen tak. S technologií totiž začalo ještě pod křídly Googlu jako jedno z prvních a hlavně od začátku nevyvíjelo asistenta řízení, ale plnohodnotného softwarového řidiče.

Robotické autobusy

V některých městech sice už v rámci pilotních experimentů jezdí robotické autobusy, ty se nicméně pohybují pomaleji a výhradně po stanovené kyvadlové trase, která je stále stejná. Mnohdy mají i vlastní speciální pruh. Nejedná se tedy o univerzální autonomní řízení, které si musí poradit s běžným provozem a libovolnou trasou v dané oblasti.

Šest stupňů autonomie

Zatímco ostatní automobilky se tedy postupně snaží dosáhnout jednotlivých úrovní autonomie počínaje chytrým tempomatem, Google už od počátku vyvíjel technologii pro nejvyšší úroveň 5, která by měla být schopna dovézt třeba vaše dítě do školy.

To je něco, co dnes v praxi dokáže jen Waymo, i když jen na několika místech světa, které má dokonale zmapované. Patří sem právě oblast Kalifornie okolo Silicon Valley a také Phoenix. Díky tomu, že Waymo vylepšuje své autopiloty ve virtuálním prostředí na výkonných superpočítačích, postupně si projedou i fiktivní silnice kdekoliv po světě.

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International:

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže především Waymo. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).
Diskuze (5) Další článek: Skype přidává obličejové filtry podobné Snapchatu. Je za nimi umělá inteligence

Témata článku: Technologie, Google, Umělá inteligence, Strojové učení, Automobily, Doprava, Neuronová síť, Waymo, Řidič, SAE International, Křižovatka, Upravená dálnice, The Drive, Předchozí praxe, Vůz, Spát, Řidičské oprávnění, Plná pozornost, Úroveň, Next-gen, Dopravní legislativa, Řízení, Speciální situace, Chytrý tempomat, Autonomní taxík


Určitě si přečtěte

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

** Máme eObčanku, máme čtečku, vyzkoušeli jsme přihlášení na weby úřadů. ** Objevily se drobné problémy, podařilo se nám je vyřešit. ** Používání eObčanky pro online identifikaci je velmi pohodlné.

Marek Lutonský | 35

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Elektřina se vyrábí v elektrárnách, ale do zásuvek v našich domovech to pak má ještě hodně daleko. Dnes se na tuhle dlouhou cestu podíváme.

David Polesný | 82

Google má nové telefony, počítač a domácí displej. Česko je stále mimo

Google má nové telefony, počítač a domácí displej. Česko je stále mimo

** Google dnes představil novinky ** Dočkali jsme se nového telefonu Pixel 3, tabletopočítače a domácího displeje ** Rozšíření Google Assistenta do dalších zemí se bohužel nekoná

David Polesný | 45

Externí SSD se může hodit. Je rychlé, malé zvenku, velké uvnitř a cena už se snese

Externí SSD se může hodit. Je rychlé, malé zvenku, velké uvnitř a cena už se snese

** Vyzkoušeli jsme rychlé externí SSD Samsung T5 ** Externí SSD je lepší než flešky i velké plotnové disky, většímu rozšíření doposud bránila především cena ** Samsung T5 zvládne i chytré šifrování a připojení k mobilu

David Polesný | 27

Alza si za osobní odběr účtuje už 45 Kč. Když zaplatíte předem, dostanete slevu

Alza si za osobní odběr účtuje už 45 Kč. Když zaplatíte předem, dostanete slevu

** Osobní odběr v Alze vyjde na 45 Kč ** Když zaplatíte kartou předem, dostanete slevu 30 Kč ** Většina ostatních e-shopů poplatek za osobní odběr nevede

David Polesný | 171


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku