Přelom v dějinách dopravy: Waymo vyjíždí do ulic Phoenixu bez člověka za volantem

Kalifornie připravuje novelu dopravní legislativy, která fakticky umožní testování autonomních vozů bez pedálů a volantu na veřejných komunikacích. Připravuje se na to i Waymo, které prozatím našlo útočiště v Utahu.

Pouštní stát totiž hledá nové podnikatelské příležitosti, chce se stát novým centrem next-gen technologií, a tak přetáhl právě Waymo, kterému umožnil mnohem odvážnější testování autonomních technologií v reálných podmínkách než kdokoliv jiný.

Sci-fi v ulicích

Do ulic Phoenixu vyjíždějí první chryslery vybavené technologiemi od Wayma bez řidiče za volantem. Listopad 2017 si rozhodně zapamatujte, něco takového totiž doposud nebylo možné. Jistě, autopiloty s nejrůznější mírou autonomie je dnes vybavená hromada vozů, nicméně i u Tesly platí, že za volantem stále musí sedět člověk s řidičským oprávněním a nesmí z něj sejmout ruce. Autopilot je tedy de jure stále jen asistentem a nikoliv plnohodnotným řidičem.

Jízda ve voze Waymo bez člověka za volantem:

To se nyní alespoň pro Waymo mění a řidiči ve Phoenixu se začnou na křižovatkách setkávat s typickými bílými vozy, ve kterých sice budou sedět zaměstnanci Waymo a dobrovolníci, které teď firma hledá, jenže oproti předchozí praxi nebudou sedět za volantem.

Waymo se tohoto přelomového kroku nedočkalo jen tak. S technologií totiž začalo ještě pod křídly Googlu jako jedno z prvních a hlavně od začátku nevyvíjelo asistenta řízení, ale plnohodnotného softwarového řidiče.

Robotické autobusy

V některých městech sice už v rámci pilotních experimentů jezdí robotické autobusy, ty se nicméně pohybují pomaleji a výhradně po stanovené kyvadlové trase, která je stále stejná. Mnohdy mají i vlastní speciální pruh. Nejedná se tedy o univerzální autonomní řízení, které si musí poradit s běžným provozem a libovolnou trasou v dané oblasti.

Šest stupňů autonomie

Zatímco ostatní automobilky se tedy postupně snaží dosáhnout jednotlivých úrovní autonomie počínaje chytrým tempomatem, Google už od počátku vyvíjel technologii pro nejvyšší úroveň 5, která by měla být schopna dovézt třeba vaše dítě do školy.

To je něco, co dnes v praxi dokáže jen Waymo, i když jen na několika místech světa, které má dokonale zmapované. Patří sem právě oblast Kalifornie okolo Silicon Valley a také Phoenix. Díky tomu, že Waymo vylepšuje své autopiloty ve virtuálním prostředí na výkonných superpočítačích, postupně si projedou i fiktivní silnice kdekoliv po světě.

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International:

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže především Waymo. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).
Diskuze (5) Další článek: Skype přidává obličejové filtry podobné Snapchatu. Je za nimi umělá inteligence

Témata článku: Google, Technologie, Umělá inteligence, Automobily, Strojové učení, Doprava, Waymo, Neuronová síť, Nebezpečná situace, Silicon Valley, Vhodná rychlost, Autonomní řízení, Vůz, Nejvyšší úroveň, Běžná komunikace, Řízení, Dopravní legislativa, Jízdní pruh, Chrysler, Nové centrum, Udržování, Veřejná komunikace, Běžný provoz, Autonomní provoz, Wayma


Určitě si přečtěte

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

** Teplotní extrémy dokážou překvapit. Seznamte se s rekordy v Česku i ve světě ** Rekordní hodnoty jsou mnohdy až k neuvěření ** Zjistěte, kdy ke bylo největší horko, zima, déšť či vítr

Karel Kilián | 7

Google ADT-2: Miniaturní krabička s Android TV 8.0, kterou si nikdy nekoupíte

Google ADT-2: Miniaturní krabička s Android TV 8.0, kterou si nikdy nekoupíte

** Dlouho se nevědělo, co to přesně má být ** Pak se s krabičkou Google pochlubil na I/O ** Do „Chromecastu“ vtěsnal celý Android TV

Jakub Čížek | 22

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 28

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 42

WALL-E vyfotil Zemi ze vzdálenosti 1 milionů km

WALL-E vyfotil Zemi ze vzdálenosti 1 milionů km

** Malá sonda s přezdívkou WALL-E pořídila fotografii Země a Měsíce ze vzdálenosti 1 milionů km ** CubeSat letí se sondou InSight k Marsu ** InSight přistane na Marsu 26. listopadu

Petr Kubala | 4

Blíží se Juno. Jeden z nejhezčích Linuxů pro normální lidi

Blíží se Juno. Jeden z nejhezčích Linuxů pro normální lidi

** Ubuntu a Fedora patří k nejpopulárnějším linuxovým OS pro desktop ** A pak je tu zástup dalších nebo jejich odvozenin ** Jedním z nich je Elementary OS, který se brzy dočká novinek

Jakub Čížek | 71


Aktuální číslo časopisu Computer

Kdy necháme řídit chytrá auta?

6 Wi-Fi Mesh systémů ve velkém testu

Srovnali jsme 7 sportovních kamer

Znáte pravidla pro létání s drony?