Přelom v dějinách dopravy: Waymo vyjíždí do ulic Phoenixu bez člověka za volantem

Kalifornie připravuje novelu dopravní legislativy, která fakticky umožní testování autonomních vozů bez pedálů a volantu na veřejných komunikacích. Připravuje se na to i Waymo, které prozatím našlo útočiště v Utahu.

Pouštní stát totiž hledá nové podnikatelské příležitosti, chce se stát novým centrem next-gen technologií, a tak přetáhl právě Waymo, kterému umožnil mnohem odvážnější testování autonomních technologií v reálných podmínkách než kdokoliv jiný.

Sci-fi v ulicích

Do ulic Phoenixu vyjíždějí první chryslery vybavené technologiemi od Wayma bez řidiče za volantem. Listopad 2017 si rozhodně zapamatujte, něco takového totiž doposud nebylo možné. Jistě, autopiloty s nejrůznější mírou autonomie je dnes vybavená hromada vozů, nicméně i u Tesly platí, že za volantem stále musí sedět člověk s řidičským oprávněním a nesmí z něj sejmout ruce. Autopilot je tedy de jure stále jen asistentem a nikoliv plnohodnotným řidičem.

Jízda ve voze Waymo bez člověka za volantem:

To se nyní alespoň pro Waymo mění a řidiči ve Phoenixu se začnou na křižovatkách setkávat s typickými bílými vozy, ve kterých sice budou sedět zaměstnanci Waymo a dobrovolníci, které teď firma hledá, jenže oproti předchozí praxi nebudou sedět za volantem.

Waymo se tohoto přelomového kroku nedočkalo jen tak. S technologií totiž začalo ještě pod křídly Googlu jako jedno z prvních a hlavně od začátku nevyvíjelo asistenta řízení, ale plnohodnotného softwarového řidiče.

Robotické autobusy

V některých městech sice už v rámci pilotních experimentů jezdí robotické autobusy, ty se nicméně pohybují pomaleji a výhradně po stanovené kyvadlové trase, která je stále stejná. Mnohdy mají i vlastní speciální pruh. Nejedná se tedy o univerzální autonomní řízení, které si musí poradit s běžným provozem a libovolnou trasou v dané oblasti.

Šest stupňů autonomie

Zatímco ostatní automobilky se tedy postupně snaží dosáhnout jednotlivých úrovní autonomie počínaje chytrým tempomatem, Google už od počátku vyvíjel technologii pro nejvyšší úroveň 5, která by měla být schopna dovézt třeba vaše dítě do školy.

To je něco, co dnes v praxi dokáže jen Waymo, i když jen na několika místech světa, které má dokonale zmapované. Patří sem právě oblast Kalifornie okolo Silicon Valley a také Phoenix. Díky tomu, že Waymo vylepšuje své autopiloty ve virtuálním prostředí na výkonných superpočítačích, postupně si projedou i fiktivní silnice kdekoliv po světě.

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International:

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže především Waymo. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).

Témata článku: Google, Technologie, Umělá inteligence, Strojové učení, Neuronová síť, Automobily, Doprava, Waymo, Volant, Tesla, Virtuální prostředí, SAE International, Reálná podmínka, Utah, Autonomní taxík, Nové centrum, Upravená dálnice, Řidič, Vedlejší ulice, Úroveň, Adaptivní tempomat, Speciální situace, Silicon Valley, Dopravní legislativa, Veřejná komunikace

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 226

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 53

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

** Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu ** Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta ** Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

15.  11.  2017 | Karel Javůrek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje