Ať už si na 3D tiskárně chcete vyrobit oblíbenou filmovou postavičku, nebo naopak jednoduchou náhradní součástku, nevyhnete se vlastnímu 3D modelování. Aplikací existuje spousta, stejně jako rozdílů v jejich kvalitě.
Tisk krásných postaviček brzy omrzí, najít připravený 3D model pro řešení vašeho problému je pohodlné, ale dříve nebo později se s 3D tiskárnou dostanete do situace, kdy bude potřeba vytvořit vlastní model (nebo upravit stažený z internetu).
K dispozici je spousta aplikací (webových i desktopových), které jsou pro tyto účely připraveny. Zvláště v posledních letech vznikla spousta těch, které běží pouze v prohlížeči a mají nabízet velmi jednoduché modelování pro všechny. Často jim však chybí i zcela základní funkce a další jsou dostupné za poplatek. Zároveň existují varianty, kde lze modelovat kompletně zdarma, v češtině a bez obtěžujících reklam.
Do výběru jsme zařadili webovou aplikaci, která pokryje jak úplné začátky s konstrukčním modelováním, tak pokročilejší návrh konstrukcí. Druhým programem je desktopový profesionální nástroj, který se bude hodit pro náročnější návrhy, u něhož není pro nekomerční použití nutné hradit poplatky. Do výběru jsme zařadili rovněž nejrozšířenější aplikaci pro práci s 3D modely, která není primárně pro 3D tisk připravená, pro tvorbu v rámci tzv. volného modelování je ale nejefektivnější.
Konstrukčně i volně
Každý, kdo se někdy alespoň okrajově zajímal o 3D modelování, začínal se základními tvary, kde se následně pracuje s jejich průniky, nebo naopak rozdíly a postupně se do hry dostávají i ručně nastavované parametry. Dohromady jde o parametrické konstrukční modelování, které je určeno pro vytváření konstrukčních modelů, nikoli organických tvarů, jako jsou modely figurek či postaviček.
Základem bývá práce s přesně nastaveným měřítkem a parametry, které musí odpovídat kýženým rozměrům v reálném světě. Zatímco u vytisknuté postavičky Dartha Vadera je jedno, zda bude mít o dva milimetry delší plášť, při tisknutí zlomeného držáku pro ventilátor musí vše perfektně lícovat.
Figurky a postavičky
Přesným opakem je volné modelování, kdy jde o virtuální podobu sochařství. Buď můžete zvolit variantu, kdy opravdu opracováváte virtuální blok, anebo tradičnější cestu modelování s povrchovou mřížkou. Ta pokrývá modelovaný objekt a její deformací dochází i k vytváření stále přesnějšího tvaru. Jde o stejný princip, který je využíván třeba při modelování postaviček do 3D her. Jen tady nepokračuje modelování přidáním správných textur, ale odesláním do sliceru, který postavičku vybaví potřebnými podpěrami pro tisk a vyrobí tiskové parametry pro tiskárnu.
S přibývajícím počtem vytisknutých vlastních modelů se začnete zdokonalovat nejen v samotných 3D editorech, ale také v práci se samotným tisknutým materiálem. Postupně se tak naučíte nejen lepšímu využívání podpěr, ale třeba také správnému směru pro tisk tak, aby byl výrobek co možná nejpevnější.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium