jacko
13. 7. 2004 • 15:46

Preco v clanku nebol nikde spomenuty a podla mna myslim zaujimavy system NEO:6 ?
Skoda...

mocoft
12. 7. 2004 • 14:08

Mam takovy laicky dotaz. Proc se taky vubec nedela prostorovy zvuk ve tretim rozmeru? Tedy nahoru a dolu (bedynky umistene na podlaze a u stropu). Tim bychom preci mohli navodit lepsi efekt napriklad letu.

kohut
12. 7. 2004 • 16:29

pretoze mame usi len dve a ako napotvoru umiestnene v jednej horizontalnej rovine a keby ludia v kine museli naklanat hlavu do stran, tak by sa im spatne citali titulky.

Mocoft
12. 7. 2004 • 16:43


jak proste, jen myslet

capo
12. 7. 2004 • 19:46

no nevim, podla mna by to bolo ok, ved to iste sa moze povedat aj o 5.1 zvuku ze naco tolko repro ked usi mas len 2

MRP
12. 7. 2004 • 22:18

Informaci o smeru zdroje zvuku vuci hlave, ti nedaj usi, ale az mozek. Ten vyhodnoti fazovy posuv zvuku z obou usi a tim zjisti z jakeho smeru zvuk prichazi. TIm muze celkem prene urcit smer zvuku. Ze dvou reproduktoru to jde simulovat jen slozitymi algoritmy. Bez toho by jsi poznal jen jestli jde zvuk z prava nebo z leva.

MRP
12. 7. 2004 • 22:18

 Informaci o smeru zdroje zvuku vuci hlave, ti nedaj usi, ale az mozek. Ten vyhodnoti fazovy posuv zvuku z obou usi a tim zjisti z jakeho smeru zvuk prichazi. TIm muze celkem prene urcit smer zvuku. Ze dvou reproduktoru to jde simulovat jen slozitymi algoritmy. Bez toho by jsi poznal jen jestli jde zvuk z prava nebo z leva.

Kaprova limonada
12. 7. 2004 • 17:47

Ses nejaky moc rozezrany, nezda se ti?

V0jt@S
12. 7. 2004 • 19:14

A proč nedělat rovnou soustavy i pro "4. rozměr" - některé reproduktory by byly blíž a některé dál. Docházelo by k různému pohlcování a odrážení různých kmitočtů a posluchač by lépe poznal, co je z dálky a co z blízka...

Kohy
12. 7. 2004 • 20:44

Uši máme sice jenom dvě, máme však velice výkoný mozek. Ucho je členité a dává zvuku určitou charakteristiku podle toho, odkud k němu zvuk  přichází. Mozek to pak dekoduje a servíruje nám informace co je kde a jak daleko. Samozřejmě dvě uši sou zásadní, pro vjem prostoru, tvar ucha se však stará o detaily, které nás co chceme zvuk lepší než v reálu zajímají.


Naštěstí nás naši japonští přátelé nenechají dlouho trpět u 5 6 7 či 8.1 kanálového zvuku.


http://technet.idnes.cz/hw/hw_monitory/hdtv040611.html

MRP
12. 7. 2004 • 22:20

Proc by todle nekdo delal, kdyz informace o vzdalenosti zdroje jsou porizeny pri zaznamu a reprodukovany klasickou cestou?

MRP
12. 7. 2004 • 12:11

To DTS na obrazku neni DTS, ale synchonizacni stopa pro DTS. DTS se dodava na jinych nosicich (treba CD).

MRP
12. 7. 2004 • 12:09

Kde jste vzal ze Dolby Digital EX a DTS-ES dokaze zpracovat a prehrat 7.1?? Pokud vim je DD-EX stejne maticove siditko jako je DTS 6.1 Matrix.


"DTS (Digital Theater System) – diskrétní, vícekanálový (5.1) digitální zvukový formát s plným rozsahem" - zmineny DTS 6.1 matrix mi zrovna  moc diskretni neprijde. DTS ma i vice kanalu nez 5.1. 2-kanalovy zdroj (lidove nespravne Stereo) je take vice kanalovy a DTS si snim neporadi.


"LFE (Low Frequency Effects) – zvláštní kanál pro přenos zvukových efektů v nejnižší části kmitočtového spektra. Vytvořen je buď pásmovou propustí všech kanálů nebo je zaznamenán samostatně. Přehrávání LFE kanálu zajišťuje subwoofer." - TO je nepresne. Pletete si subwooferovy vystup s LFE.


"Vytvořen je buď pásmovou propustí všech kanálů..." - to je subwooferovy vystup


"....nebo je zaznamenán samostatně" - to je LFE.


Přehrávání LFE kanálu zajišťuje subwoofer - ne vzdycky. Kdyz jsou schopne reproxy muze se LFE primixovat zpet do zbilych kanalu.


THX – neni sada norem, standardů jsou to jen doporučení firmy THX ltd.(zkratka Tomlinson Holman eXperiment limited). Na zaklade kterych THX ltd udeluje certifikat. Je fakt, ze to byl (mozna jeste stale je) zvukovy guru v Lucasfilmu.


"U těchto formátů je nutné zajistit, aby například levé ucho vnímalo zvuk pouze z levého reproduktoru a naopak." Napriklad Dolby VS je urcen pro stolni reproduktory a pritom Crosstalk Cancelation obsahuje - to je docela zajimave, ze?:) U virtualnich formatu je dulazite dodrzet i uhel, ktery sviraji osy reproduktoru.


"Systém Crosstalk Cancelation zajistí..." - neni to system virtualniho prostoroveho zvuku. Je to jen jeden z mnoha algoritmu z Dolby Virtual Speaker.

pj
12. 7. 2004 • 11:21

prehledna tabulka: http://hypercubemx.free.fr/html/the_audio_formats_jungle.html

MRP
12. 7. 2004 • 11:09

Kdyz uz si neumite vytvorit vlastni obrazky, tak byste se mohl zminit, ze ste obrazek ukradl z prace pana ing. Schimmela

mrqv
12. 7. 2004 • 10:33

a co je za format Dolby ProLogic II? diq (je to v nastaveni AC3 filtru)

Marek Slapak
12. 7. 2004 • 10:43

Dolby Prologic II neni novy format prostoroveho zvuku, nybrz preciznejsi zpusob rozkodovavani prostoroveho zvuku z dvou stop (dolby surround). Povetsinou ho najdes napr. na novejsich AV receiverech .

MRP
12. 7. 2004 • 11:01

ProLogic II dokaže rozkodovat i vice kanalovy formaty. Neni urceny jen pro 2 kanalovy zdroj.

kix
12. 7. 2004 • 18:54

Kdepak, zdroj je vždy dvoukanálový.
Z www.dolby.com:
"Dolby Pro Logic II is an advanced matrix decoder that derives five-channel surround (Left, Center, Right, Left Surround, and Right Surround) from any stereo program material, whether or not it has been specifically Dolby Surround encoded. On encoded material such as movie soundtracks, the sound is more like Dolby Digital 5.1 (see below), while on unencoded stereo material such as music CDs the effect is a wider, more involving soundfield. Among other improvements over Pro Logic, Pro Logic II provides two full-range surround channels, as opposed to Pro Logic’s single, limited-bandwidth surround channel."

MRP
12. 7. 2004 • 22:07

Jenze todle jsou informace z puvodniho 12let stareho ProLogic II. Existuje jeste vylepsena verze ProLogic IIx, casto oznacovana stejne ProLogic II.

Lisaak
12. 7. 2004 • 4:56

Hehe, dobré ráno. Koukám, že ten, kdo formátoval tento dokument je maličko (ale jen maličko) mimo


Stát se může všelicos, ale aby mi kus tabulky (Slovníček) v rozlišení 800 x 600 zakrýval obrázek (konkrétně http://www.zive.cz/files/obrazky/2004/7/3dsound/cross.jpg, to jsem dlouho neviděl


ožná už je nás málo, co toto rozlišení používáme, ale stále ještě jsme

Global Admin
12. 7. 2004 • 9:46

Super... Me to zase na 1024x768 v IE ten obrazek zakryva ten slovnicek... Spickovy.. :)

Mirek
12. 7. 2004 • 2:18

jsou pokud vim ve skutecnosti 5.1, ten sesty je jen takove siditko (matrix), neco jak centr u Pro-logic. Jediny skutecny consumer 6.1 je DTS-ES Discrete 6.1, ale nevim jestli se nekde pouziva :).

Marek Slapak
12. 7. 2004 • 10:51

to siditko s maticovym zakodovanim centru vzadu ale i tak ma svoje kouzlo, zejmena pokud mas surroundovy kanaly pomerne blizko hlavy (byt repro vuci sobe dal od sebe), i kdyz je to jen matrix, tak i presto ten zadni centr daleko vic konkretneji "kresli" dej uprostred vzadu, jelikoz narozdil od prednich beden, kde by ti pri vynechani centru vznikl vzhledem k vdalenosti od usi a vysoke pravdepodobnosti , ze sviraji bedny a tvoje hlava rovnostranny trojuhelnik tzv. fantomovy stred, to u zadnich surroundu nevznika a slysis dej ne uprostred vzadu ale stejne nahlas z obou stran.
DTS 6.1 discrete sem taky zatim nikde nezaznamenal a problem je asi v zpetny kompatibilite s AV receiverama, ktery ten dekoder nemaji, je to skoda, ten diskretni plnopasmovej zadni centr musi bejt parada ...

Určitě si přečtěte

Články odjinud